וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוט של קלינטון חזר: האם ה-FBI הכתיר את טראמפ לנשיא?

30.10.2016 / 0:06

הפצצה שהטילה הבולשת עשויה לחשוף "אקדח מעשן" במיילים שהביאו לפתיחת החקירה, ויכולה להסתיים בלא כלום. ואם בסוף תמצא עצמה קלינטון בבית הלבן, ייאלצו ב-FBI להתמודד עם נשיאה שעברה סיכול ממוקד

צילום: רויטרס

זוכרים את הסדרה הבלשית קולומבו? לקראת סוף כל פרק, כשהנבל החלקלק בטוח בכך שהשמיד את כל הראיות, סגר את כל הפינות וכל הקצוות, כשהוא כבר ביציאה, מסתובב אליו קולומבו בגילומו של פיטר פאלק, במעילו המרופט, ואומר לו: "רק עוד עניין קטן אחד..." - ואנחנו כבר יודעים שדינו נגזר. נותרה עדות מפלילה אחת, תיאום עדויות אחד שלא נתפר עד הסוף. וכמו אחד הזומבים בסרטי וסדרות האימה שאמריקה התמכרה אליהם בשנים האחרונות, גם פרשת המיילים קמה מהקבר כדי לשנות הכול ברגע האחרון.

יש לזה מונח - "הפתעת אוקטובר": פצצה פוליטית שמוטלת ערב הבחירות, משנה את כל החישובים וטורפת את הקלפים. וזו אכן פצצה: הבולשת הפדרלית מודיעה במכתב רשמי לקונגרס, ולאנשי הבולשת עצמה במכתב פנימי, שהיא פותחת מחדש את החקירה בעניין פרשת המיילים של הילרי קלינטון. ובאופן ההולם מערכת בחירות ותקופה שבהן העובדות פחות חשובות - העומק אינו קיים, לא משנה איזה סיפור מתחבא מאחורי הפצצה שבכותרת. עוד מוקדם לומר עד כמה הכותרת הזו תזיק לסיכוייה של הילרי קלינטון לנצח בבחירות, אבל אי אפשר לפסול את האפשרות שמה שעשה אתמול מנהל הבולשת הפדרלית, ג'יימס קומי אולי הכתיר את דונלד טראמפ לנשיא.

אנשי המטה של קלינטון הוכו בהלם, ובשעות הראשונות גם באלם - ומי יכול להאשים אותם? המסר שעולה מהודעת ה-FBI, הוא שנמצא "אקדח מעשן" בעניין עשרות אלפי המיילים שנמחקו, או שאחד מהם הכיל סודות שאכן גרמו לנזק מודיעיני נורא לארצות הברית. זה המסר - אבל כמובן לא ברור אם הראיות עצמן נמצאו. למעשה נכון לעכשיו, איש, כולל הבולשת עצמה, אינו יודע מה יש במיילים האלה. אלה מיילים שנמצאו במכשיריהם של חבר בית הנבחרים לשעבר אנתוני ווינר, בעלה של הומה אבדין, העוזרת הקרובה ואשת סודה של קלינטון. הם כנראה לא נשלחו על ידי קלינטון, לא התקבלו על ידה, סביר מאוד שכלל אינם קשורים אליה. הסיבה היחידה שהם הגיעו לידי הבולשת היא מעלליו של ווינר, הפוליטיקאי הנואף והמטריד ובאופן כללי חרפה מהלכת, שנחקר על שליחת רמזים מיניים לקטינה.

עוד בנושא:
המיילים שצצו בחקירה אחרת: הגילויים החדשים בפרשה שרודפת את קלינטון
נחשף סרטון שבו טראמפ נראה משפיל ומנשק אישה בכוח מול אלפי צופים
הרפובליקנים חוגגים את חידוש החקירה: "היום הזה רק משתפר"

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על פתיחת חקירת המיילים מחדש, איווה. 28 באוקטובר 2016. AP
לא מן הנמנע שראש ה-FBI הושפע מלחצי הרפובליקנים. קלינטון/AP

וכאן היה על ג'יימס קומי לקבל החלטה - האם לפתוח מחדש בחקירה נגד קלינטון, ולבדוק את תוכן המיילים. הוא מסביר שהחליט להודיע מידית לקונגרס, כי אחרת היה מואשם בשיבוש הליכי חקירה, משום שהצהיר בשעתו שפרשת המיילים נסגרה. ציניקן ממוצע ימהר להוסיף כאן, שעל פי רוב, למעשי האדם יש שתי סיבות: סיבה טובה, וסיבה אמיתית. ייתכן שקומי פעל כפי שפעל מתוך תחושת חובה, שליחות, מראית עין. בהחלט. אבל אפשר גם להניח שהחלטתו לכל הפחות הושפעה מהלחץ הפומבי האדיר מצד טראמפ ותומכיו, ומצד המפלגה הרפובליקנית - שנזכיר, שולטת בסנאט ובבית הנבחרים - עד שהחליט לעשות "תיקון" על החלטתו הקודמת לסגור את החקירה. ואם אנו ממש מבקשים להרחיק לכת, נזכיר שקומי היה סגן שר המשפטים בממשל ג'ורג' בוש הבן, הוא רפובליקני, ודאי לא מתומכי קלינטון.

וכעת מתהפך הגלגל באופן כמעט קומי: טראמפ - שזעק על קונספירציות ופיזר רמזים אפלים לגבי האופן שבו קלינטון הביאה לסגירת פרשת המיילים - משבח לפתע את רשויות החוק העושות מלאכתן נאמנה, בעוד אנשי קלינטון מלאי זעם ותסכול על פרסום החקירה בעיתוי הזה, מה גם שאכן סביר להניח שאין במיילים דבר הקשור לקלינטון עצמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הרבה אפשרויות, כולן רעות

בכל מקרה הקמפיין משתנה כעת. לחלוטין. אמנם מיליונים כבר הצביעו, והמצביעים הנאמנים לא ישנו את עמדתם, אבל המהלומה הזאת היא רוח גבית רבת עוצמה לטראמפ, כביכול הוכחה לצדקת טענותיו לגבי "הילרי המושחתת" שצריכה לשבת בכלא, ומהלומה לאנשי קלינטון שחששו כל הזמן שמשהו יצוץ לקראת הבחירות. הקישור לווינר השולח צילומים של איבריו לקטינות ודאי אינו מוסיף (כאילו שאין מספיק זימה במערכת הבחירות הזו), וכל זאת בדיוק כשכמה סקרים הצביעו על שובו של המומנטום לצדו של טראמפ.

דונלד טראמפ נואם בכנס בחירות בניו המפשייר, אוקטובר 2016. רויטרס
רוח גבית עצומה. טראמפ/רויטרס
אנתוני וינר, מתמודד על ראשות העיר ניו יורק. יולי 2013. AP
בחסות הקישור לחבר הקונגרס המפוקפק מן העבר - המומנטום לצדו של טראמפ. אנתוני וינר/AP

מה שלא תהיה תוצאת החקירה, ומה שלא יהיו תוצאת הבחירות - נזק נורא נעשה. בין אם טראמפ ייבחר ובין אם קלינטון, יחסיהם עם זרוע אכיפת החוק הקריטית של ארצות הברית, והעומד בראשה, ייבחנו לנוכח הגילוי הנוכחי. רק חישבו על טראמפ המנצח, כשחודש אחר כך, או אף יומיים אחרי הבחירות, מודיעה הבולשת הפדרלית שככלות הכול אין במיילים בסלולרי של ווינר דבר הקשור לקלינטון; או למשל, שקלינטון נבחרת - והבולשת מודיעה שיש מקום לחקירה פלילית. כל כך הרבה אפשרויות, וכולן רעות.

בסרטי הפילם נואר המיתולוגיים, "שיפוי כפול" ו"הדוור מצלצל פעמיים", צמד הרוצחים מבצע את הרצח המושלם - אבל נתפס בשל משהו שלא ביצע. אולי קלינטון משלמת כעת את המחיר על התנהלותה בפרשת המיילים - ומי שייזכרו בהיסטוריה שהפילו אותה הם מנהל הבולשת הפדרלית, אם בתמימות ואם בזדון, ופוליטיקאי ניו יורקי יהודי מוערך שיצריו הבלתי נשלטים הפכו אותו לבדיחה מביכה ועצובה. "בגלל מסמר קטן נפלה הממלכה", כך השיר הישן. האם בגלל מייל קטן, ובגלל הודעה פומבית דרמטית אחת, יתרסק הקמפיין של הילרי קלינטון, מטרים ספורים לפני היעד?

אורן נהרי הוא עורך חדשות החוץ של ערוץ 1

(עדכון ראשון: 22:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully