וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס: "קטאר העבירה מיליון דולר לקרן קלינטון ליום הולדתו של ביל"

15.10.2016 / 14:45

אתר ההדלפות פרסם מייל משנת 2012, המעלה כי הנסיכות העבירה את הסכום דולר ל"קרן קלינטון" בעת שהמועמדת כיהנה כשרת החוץ, על אף שהתחייבה שלא לקבל תרומות מסוג זה. עם זאת, לא ברור אם התרומה אכן התקבלה, ואם מדובר בעבירה על החוק

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

תכתובות המיילים שמפרסם אתר ההדלפות "ויקיליקס" ממשיכים לסבך את הילרי קלינטון. מייל משנת 2012, שפורסם השבוע במסגרת חשיפת אלפי המיילים של יו"ר הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית, ג'ון פודסטה, מעלה את האפשרות שקטאר תרמה מיליון דולר ל"קרן קלינטון" בזמן שהמועמדת כיהנה כשרת חוץ. זאת, חרף התחייבותה שלא לקבל תרומות חדשות מממשלות זרות בזמן כהונתה בתפקיד הבכיר.

במייל משנת 2012, אמיטב דסאי, גורם בכיר בקרן הנמצאת בבעלותם של ביל והילרי קלינטון ובתם צ'לסי, עדכן את עמיתיו על תרומה מתוכננת של ממשלת קטאר לכבוד יום הולדתו של ביל קלינטון. לדבריו, עניין התרומה עלה בפגישה שערך עם שגריר המדינה בוושינגטון. "השגריר אמר כי הוא קיבל הנחייה לפגוש את ביל לחמש דקות בניו יורק כדי להעניק לו צ'ק על סך מיליון דולר, שקטאר הבטיחה למסור לו לכבוד יום הולדתו בשנת 2011", נכתב במייל.

עוד כתבות בנושא:
"טראמפ יכול לתפוס לי ב...": הנשים שתומכות בדונלד טראמפ
"נגע באיבר המין שלי": שתי נשים נוספות טוענות שטראמפ תקף אותן מינית
"אכזרי ומפחיד": הנאום של מישל אובמה נגד טראמפ מכה גלים

העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
קיבלה תרומה אסורה? הילרי קלינטון/רויטרס

במידע שפרסם "ויקיליקס" לא נכתב אם קטאר אכן העניקה את הסכום לקלינטון. עם זאת, ברשימת התורמים של הארגון מופיעה קטאר לצד סכום גבוה מזה, אך לא נכתב מתי התקבלה התרומה ועל כן לא ניתן לדעת אם היה זה בתקופה שבה קלינטון כיהנה כשרת החוץ. כמו כן, ייתכן שמדובר במתנת יום הולדת אישית לביל קלינטון, ולא בכספים עבור הקרן.

קלינטון התחייבה בעת מינויה לתפקיד שהקרן לא תקבל תרומות מממשלות זרות ללא אישור מחלקת המדינה. זאת, כדי להבטיח שמדיניות החוץ האמריקנית לא תושפע מגורמים חיצוניים. אך גם אם התקבלה תרומה כזו, ייתכן שלא מדובר בעבירה שכן על פי כללי האתיקה של מחלקת המדינה, ממשלות זרות שכבר תמכו בפרויקטים של הקרן יכולות להמשיך ולתרום, אך במידה שהממשלה תרצה להגדיל באופן משמעותי את הסכום יהיה עליה לקבל אישור.

דובר הקרן קרייג מינסיאן סירב לאשר את דבר התרומה. עם זאת, הוא ציין כי גם אם תרומה כזו נעשתה, הוא מטיל ספק בכך שהדבר ייחשב ל"גידול משמעותי" בסכום, שכן קטאר תורמת לקרן מאז 2002, וחלק מהתרומות היו גבוהות יותר ממילון דולר. דובר הקמפיין של קלינטון ודוברו של ביל קלינטון סירבו להתייחס לנושא. מחלקת המדינה ציינה כי לא ידוע לה על אישור בקשת תרומה מממשלה זרה בזמן שקלינטון כיהנה בתפקיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
תרומה של מיליון דולר ליום ההולדת. ביל קלינטון/רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה שקלינטון מסתבכת בנושאים הנוגעים ל"קרן קלינטון". באוגוסט האחרון פורסם כי יותר ממחצית מהגורמים הפרטיים שעמם נפגשה הילרי קלינטון בעת שכיהנה כשרת החוץ תרמו כסף ל"קרן קלינטון", באופן ישיר או דרך חברות מסחריות או ארגוני צדקה. בתחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי נכתב כי מדובר ביחס חריג, שמעלה תהיות אם היא בעלת אמות מוסר גבוהות מספיק כדי להיות נשיאה.

כמו כן, באותו החודש נחשפו מיילים חדשים מתקופת כהונתה של קלינטון כשרת החוץ, המראים דפוס שלפיו אנשים שתרמו בעבר לקרן פנו מאוחר יותר לבקש ממנה טובות, בין היתר בגישה לאנשי מפתח. בין המיילים היו חילופי דברים בין בכיר דאז בקרן קלינטון, דאג באנד, ויועציה של קלינטון במחלקת המדינה. פעם אחת פנה באנד לעוזרת הקרובה של קלינטון הומה אבדין וביקש ממנה להזמין לארוחת צהריים עם נשיא סין נציגים משלוש חברות שתרמו לקרן קלינטון. הוא גם ביקש שאחד מהם יישב בשולחנו של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. אבדין השיבה למייל: "אני אבקש".

במקרה אחר, אבדין התבקשה להעביר מסר לשגריר ארצות הברית במלטה בשם "חבר קרוב" ו"תומך גדול" של הקרן, שתרם לה יותר ממיליון דולר. לפי הפרסום, היא העבירה את המסר הלאה בצירוף ההערה: "אין צורך לפעול".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully