וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא כמו שום עימות שראיתי": טראמפ התחמק מהקלטת, קלינטון השיבה אש

10.10.2016 / 20:00

המועמד הרפובליקני הצליח לעבור הלילה מהגנה להתקפה - ולייצב את מעמדו לאחר סוף השבוע הקשה. ברחבי ארצות הברית, אזרחים רבים צפו בעימות בפאבים ומרכזים קהילתיים: "הרבה נשים המתינו לראות אם הן יכולות לתמוך בו אחרי השערורייה האחרונה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הייתה מטרה ברורה לקראת העימות השני, שהגיע הלילה (שני), אחרי סוף השבוע הקשה ביותר בקמפיין הבחירות שלו: לעבור מהגנה להתקפה. במבחן התוצאה, הוא הצליח. אחרי שבעימות הראשון איבד את הריכוז ואת המיקוד אחרי 30 דקות והשיב תשובות לא קוהרנטיות, הפעם הוא היה ממוקד יותר וחד יותר.

את הפיל הגדול שבחדר - הקלטת שפורסמה בסוף השבוע ובה הוא נשמע מדבר באופן גס ובוטה כלפי נשים - הוא הצליח להדוף בדקות הראשונות של העימות, כשאמר "אצלי היה מדובר במילים, אבל אצל ביל קלינטון במעשים". יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון אמנם הגיבה כשאמרה כי "כשהם יורדים נמוך, אנחנו נעלה גבוה", אבל מאותה נקודה, בשלב מוקדם של הערב, הנושא ירד מסדר היום, והשניים חזרו להתגוששות בנושאים רבים שנדונו בעבר: מסים, פרשת המיילים, רפורמת הבריאות והמצב בסוריה.

עוד בוואלה! NEWS:
אפקט הקלטת התפוגג: טראמפ רשם הישג תודעתי ובלם את נפילתו
סקר: 57% סבורים שקלינטון ניצחה את טראמפ בעימות השני
כשטראמפ קרא לקלינטון "שטן": הרגעים הגדולים בעימות השני

הקרנת  העימות בארצות הברית – חנות ספרים בוושינגטון. עמרי נחמיאס באמצעות וואווי, עמרי נחמיאס
"אני לא יודעת מה לחשוב". כוסות עם דמויות המועמדים בבית הקפה "פוליטיקה ופרוזה"/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס באמצעות וואווי

מערכת הבחירות הנוכחית חורגת מרמות העניין במערכות בחירות רגילות. עדות לכך היא כמובן נתוני הצפייה, אולם עדות טובה אף יותר לכך היא כמות האנשים שהתקבצו הלילה לצפייה משותפת בעימות, במאות פאבים, מרכזים קהילתיים ומסעדות ברחבי המדינה. בוושינגטון הבירה לבדה נערכו יותר מ-20 אירועים המוניים לצפייה משותפת.

בחנות הספרים "פוליטיקה ופרוזה" שבעיר, התקבצו כ-150 בני אדם. "אני חושב שטראמפ היה בשליטה", אמר בוב קארסי, תושב השכונה שהגיע לצפות בעימות בחנות הסמוכה למקום מגוריו, מיד בתום העימות. "הוא היה הרבה במגננה, והיא צריכה שהתשובות שלה יהיו קצרות יותר. אני חושב שהיה תיקו, למרות שאני משתייך לצד השמאלי של המפה". גם לדברי אדווין אלכסנדר, שהיה בין הצופים, "אין מנצח ברור לעימות". הוא טען כי "טראמפ חזר על עמדותיו המוכרות, ומהבחינה הזו הוא היה הרבה יותר טוב מהעימות הקודם. קלינטון הסבירה את הנקודות שלה בצורה יותר בהירה בכל הנוגע למדיניות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הקרנת  העימות בארצות הברית – חנות ספרים בוושינגטון. עמרי נחמיאס באמצעות וואווי, עמרי נחמיאס
"לטראמפ הייתה תשובה טובה אחרונה". הצפייה בעימות בוושינגטון, הלילה/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס באמצעות וואווי

טורי לאטוס, שהגיעה לצפות בעימות בלוויית חברותיה, אמרה כי "לטראמפ הייתה תשובה טובה אחרונה", בהתייחסות לשאלה על הדבר שהמועמדים מעריכים זה בזו. לדבריה, "כיבדתי את זה שהוא החמיא לקלינטון, אבל חוץ מזה אני חושבת שהייתה לו הופעה פחות טובה ממנה, כי הוא לא ענה על השאלות אלא על מה שהוא רצה, ואני חושבת שזה משנה. הרבה נשים המתינו להקשיב, ולראות אם הן יכולות לתמוך בו אחרי השערורייה האחרונה".

כריסטינה, שהגיעה לצפות בעימות עם בן זוגה, נראתה המומה למדי ביציאה מהצפייה המשותפת. "זה פשוט לא כמו שום עימות שראיתי בחיים. אני לא יודעת מה לחשוב", הבהירה, אך הוסיפה כי בעיניה, בשורה התחתונה קלינטון ניצחה. "היא ענתה על רוב השאלות בתשובות שפירטו את המדיניות שלה, וזה, לפי הגדרה של אנשים שהשתתפו בתחרויות דיבייט, הדבר החשוב ביותר", הסבירה. לגבי ההופעה של טראמפ, טענה כי "המטרה של טראמפ הייתה להימנע מלדבר על הקלטת, והוא הצליח בכך, זה יכול לעשות הבדל מבחינת מצביעים רפובליקנים".

טראמפ עבר מצניחה חופשית ליציבות

בסקר CNN שנערך אחרי העימות, הוכתרה קלינטון כמנצחת, אבל השאלה החשובה באמת היא לא מה חשבו כלל הצופים, אלא מה יגרום למספר המצומצם של המתלבטים לשנות את דעתם, ודבר כזה לא הופיע הלילה על הבמה במיזורי. שני המועמדים חזרו ברוב הזמן על המסרים המוכרים שלהם, וכל אחד מהם למעשה דיבר לקהל שלו - דבר שמשרת בעיקר את קלינטון, שכרגע נמצאת ביתרון בסקרים.

טראמפ, כך נראה, הגיע מוכן יותר הפעם, וניכר כי הסערה שעמד במרכזה בסוף השבוע האחרון לא השפיעה על שיעורי הבית שעשה לקראת העימות. בעימות הקודם, למשל, הוא החמיץ הזדמנות פז לתקוף את קלינטון על פרשת המיילים כשעלתה לדיון סוגיית הביטחון הלאומי, אך הפעם הוא העלה את הנקודה הזו שוב ושוב, בין היתר כשהזכיר כיצד הממסד הדמוקרטי נטה לטובתה של קלינטון במהלך הפריימריז, כפי שנחשף בהדלפת ויקיליקס. כשעלה על הפרק נושא המסים, הוא עקץ ביעילות את יריבתו הדמוקרטית, על כך שהיא לא תוכל באמת להתעמת עם אותם בנקים ותאגידים ששילמו לה מיליונים עבור נאומים.

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לוחצים ידיים בתום העימות השני ביניהם, אוקטובר 2016. רויטרס
העמידה אותו על טעותו. טראמפ וקלינטון, הלילה/רויטרס

אותו המסר שביקש להעביר טראמפ בעימות הראשון, של אאוטסיידר שבא להילחם במועמדת של הממסד - ולא הצליח לעבור בפעם הקודמת - עבר טוב יותר הפעם. נכון, היו שם גם לא מעט עובדות שגויות והאשמות לא מבוססות על הדרך. בשלב מסוים, כשביקר טראמפ את קלינטון על מהלך שלא הצליחה להוביל בשנותיה כסנאטורית, היא העמידה אותו על טעותו ואמרה לו "היה לנו אז נשיא רפובליקני", וכשזה אמר לה "היית יכולה לעשות עבודה יותר טובה", היא התעקשה: "לפי החוקה, לנשיא יש זכות וטו".

אולם בשורה התחתונה, בעוד קלינטון הקדישה חלק נכבד מהתשובות לנושאי מדיניות, טראמפ מיקד את תשובותיו במתקפות יעילות למדי על נקודות החולשה שלה. בעוד טראמפ הצליח ללכוד את רוח התקופה ולדבר במסרים קצביים וקליטים, קלינטון הפנתה לפחות פעמיים את השואלים לאתר האינטרנט שלה וביקשה מהם להתעמק במצע שפרסמה. ההבדלים בין התשובות של השניים יפרנסו עוד ימים את בודקי העובדות בכלי התקשורת בארצות הברית, אבל העניין שנשאר בשורה התחתונה הוא הסנטימנט.

העימות השני בין המועמדים לנשיאות הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, אוקטובר 2016. רויטרס
לא הולך להיות מנומס. קלינטון וטראמפ, הלילה/רויטרס

מהבחינה הזו, דונלד טראמפ הצליח להגיע לעימות כשהקמפיין שלו בצניחה חופשית, ולצאת ממנו אחרי שהצליח לייצב את המצב. סביר שאחרי הלילה, הדיבורים אם בכוונתו לפרוש ואם זהו סוף הקמפיין שלו ייפסקו. בנוסף, על רקע הופעה יחסית מוצלחת שלו, יריביו בצמרת המפלגה הרפובליקנית, כמו פול ראיין וטד קרוז, שביממה האחרונה נפוצו דיווחים על כוונתם למשוך את הצהרות התמיכה שלהם מטראמפ, יתקשו לעשות זאת. החדשות הרעות מבחינתו הן שהבחירות כבר החלו עם ההצבעה המוקדמת בחלק מהמדינות. אלפי אנשים כבר מצביעים מדי יום, כך שהזמן שלו לשנות את המצב מקצה לקצה הולך ואוזל.

ומה הלאה? המועמדים צפויים לחרוש בחודש שנותר להם בעיקר את המדינות המתנדנדות: פלורידה, אוהיו, פנסילבניה וקרוליינה הצפונית צפויות לזכות לביקורים תכופים של השניים. למעשה, כבר היום יופיע טראמפ פעמיים בפנסילבניה: בערב בקצה המערבי, ובלילה בקצה המזרחי. קלינטון, מצדה, תשאף לשמר את המומנטום בו היא נמצאת ולהימנע מטעויות שיסבכו אותה, ואילו טראמפ ישאף להשיב לידיו את המושכות בכל הנוגע לקביעת סדר היום התקשורתי, בניסיון להוריד מהכותרות את פרשת הקלטת. בכל מקרה, אם לשפוט לפי קצב הטחת העלבונות שראינו הלילה משני הצדדים, דבר אחד בטוח: זה לא הולך להיות מנומס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully