וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמצות, איראן והמסים של טראמפ: הסגנים נפגשו לעימות ראשון

5.10.2016 / 7:00

בעימות עסק טים קיין הדמוקרטי בפרשת המסים של איל ההון וטען כי הרמטכ"ל איזנקוט "מאמין שמנענו איראן גרעינית". מייק פנס טען שקלינטון משמיצה את תומכיו: "כינתה אותם 'נתעבים'". סקר של CNN מראה שרוב הציבור סבור שהסגן הרפובליקני ניצח

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

שבוע לאחר העימות הנשיאותי הראשון בין המועמדים במרוץ לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, נפגשו הלילה (רביעי) סגניהם המיועדים לעימות במתכונת דומה. הסנאטור טים קיין הדמוקרטי ומושל אינדיאנה מייק פנס הרפובליקני השתתפו בעימות סולידי באוניברסיטת לונגווד שבווירג'יניה, שם עסקו במשך 90 דקות בתשעה נושאים, רובם קשורים בביטחון ובכלכלה.

קיין מיקד את מאמציו במתקפה ישירה על דונלד טראמפ, לעתים תוך התעלמות מהנושא עליו נשאל. בנקודה מסוימת תקף גם את פנס ואמר לו "אתה המתמחה של דונלד טראמפ", תוך אזכור לתכנית הריאליטי בה השתתף איל ההון. יריבו, מנגד, לא איבד את שלוותו, והקדיש חלק נכבד מהזמן שהוקצה לו להבהרת המדיניות של המועמד הרפובליקני בנוגע לנושאי ביטחון פנים וביטחון גלובלי, וכן בנושאי הגירה ומיסים.

כבר בפתח העימות, שאותו הנחתה העיתונאית איליין קוויחנו מרשת CBS, אמר קיין כי כאב לילד המשרת בצבא ארצות הברית, הוא סומך על קלינטון וכי "המחשבה על טראמפ כמפקד העליון של הצבא מפחידה אותנו עד מוות". בשלב זה, עבר הדיון לסערת תשלום המסים של המועמד הרפובליקני, שהמשיך ללוות את העימות לכל אורכו.

לפי סקר CNN שהתפרסם לאחר העימות, 48% מהציבור האמריקני מאמינים כי פנס הוא זה שניצח, לעומת 42% בלבד המאמינים שקיין הוא המנצח. אחד המדדים להופעה המוצלחת של פנס העולה מהסקר הוא כי 67% טענו כי היה טוב יותר ממה שציפו שיהיה, ורק 14% טענו כי הופעתו הייתה טובה פחות ממה שחשבו שתהיה. מנגד, 43% מהנשאלים אמרו כי הופעתו של המועמד הדמוקרטי קיין הייתה גרועה יותר ממה שציפו שתהיה, לעומת 38% שאמרו שהוא היה טוב יותר ממה ששיערו.

עוד על המרוץ לנשיאות ארצות הברית:
טראמפ מסתבך: קרן הצדקה שלו נדרשת לחדול מאיסוף תרומות
קלינטון תקפה וצחקה, אך סחטה רק תיקו - שמועיל לטראמפ
הנשיא הוא עירום? טראמפ השתתף בסרט פורנו בשנת 2000

המועמדים לתפקיד סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס וטים קיין בעימות. 5 באוקטובר 2016. רויטרס
פנס וקיין בפתח העימות, הלילה/רויטרס

קיין תקף שוב ושוב את פנס על זה שטראמפ "מהלל את פוטין", כדבריו. פנס התעלם מהדברים, אולם בשאלה נפרדת שעסקה בסוגיות ביטחון אמר מיוזמתו כי פוטין הוא "מנהיג קטן ובריון". לדבריו, "הרוסים תפסו את חצי האי קרים, וכעת המנהיג הקטן והבריון של רוסיה מכתיב תנאים לארצות הברית, האומה הגדולה ביותר בעולם נסוגה משיחות לגבי הפסקת האש, בזמן שוולדימיר פוטין שם מערכת הגנה מטילים בסוריה. הפרובוקציות הרוסיות, צריכות להיענות בעוצמה אמריקנית. אם רוסיה תמשיך להיות מעורבת במתקפות הברבריות על אזרחים בחאלב, ארצות הברית צריכה להיות מוכנה לפגוע להשתמש בצבא כדי לפגוע במטרות צבאיות של משטר אסד. כשטראמפ יהיה נשיא, רוסיה ומדינות אחרות יידעו שהן מתמודדות עם נשיא אמריקני חזק".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

קיין: "טראמפ אוהב דיקטטורים"

סגנו המיועד של טראמפ נשאל על הפרסום ב"ניו יורק טיימס" שלפיו טראמפ יכול היה להתחמק מתשלום מסים במשך 18 שנה, והשיב כי "הוא איש עסקים והחזרי המס הראו שהוא התמודד עם זמנים קשים לפני 20 שנה". לדבריו, "יש לנו מערכת מס שמעודדת יזמות, הוא גם יצר עשרות אלפי משרות".

קיין, שהתפרץ פעמים רבות לדבריו של פנס, השיב על כך כי טראמפ הבטיח בתחילת הקמפיין לפרסם את החזרי המס שלו, אך "הפר את הבטחתו". לדבריו, "בשבוע שעבר אמר שאי תשלום מס 'עושה אותו חכם'. זה חכם בעיניו לא לשלם למורים ולצבא, אז כנראה אלה שעושים את זה הם טיפשים".

בתגובה, החל פנס לעסוק בהשמצותיה של קלינטון את טראמפ, ובחר לתקוף את המועמדת הדמוקרטית על אמירותיה החוזרות והנשנות כי הוא מנהל "קמפיין של השמצות". "אם טראמפ אמר את כל מה שאתם טוענים שאמר, זה לא מגיע למה שקלינטון אמרה על מחצית מתומכינו, שאותם כינתה 'סל של נתעבים'", אמר פנס, שלא התרגש מהתפרצויותיו של יריבו. קיין השיב כי קלינטון התנצלה על האמירה, אך כי איל ההון הרפובליקני מעולם לא התנצל על אף אמירה פוגענית שיצאה מפיו.

המועמדים לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית, מייקל פנס וטים קיין, בעימות ביניהם. 5 באוקטובר 2016. רויטרס
"טראמפ אוהב דיקטטורים". פנס וקיין בעימות, הלילה/רויטרס

השניים התעמתו גם בנושאי ביטחון. סגנה המיועד של קלינטון הטיח ביריבו כי טראמפ "אוהב דיקטטורים". "יש לו הר ראשמור משלו: פוטין, סדאם חוסיין, מועמר קדאפי וקים ג'ונג און. אין לו בעיה עם תפוצה של נשק גרעיני", אמר.

פנס השיב בזלזול: "האם עבדת על זה הרבה זמן? זה נשמע יצירתי. אני נותן לאובמה קרדיט על חיסול בן לאדן, אבל האויב שלנו היום הוא דאעש". בנוסף ציין פנס כי ממשל אובמה "נכשל בבלימת תכנית הגרעין של איראן". קיין, מצדו, טען כי ממשל אובמה הצליח לעצור את תכנית הגרעין וכי אפילו צה"ל מודה בכך.

בהמשך העלתה המנחה שוב את נושא הגרעין האיראני לדיון, וקיין ציין כי "אפילו הצבא הישראלי מודה בכך שעצרנו את תכנית הגרעין". יריבו הרפובליקני אמר כי "זה לא מה שחושבים בישראל", ועל כך קיין השיב: "זה מה שאמר גדי איזנקוט". פנס עקץ את קיין על כך שהיה בין אלה שהחרימו את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס במרץ 2015, ואמר "איך אתה יודע? החרמת את נאום נתניהו".

בתום החלק הנוגע לביטחון ביקש פנס להוסיף משפט בנוגע לביטחון מידע, והזכיר את פרשת המיילים של הילרי קלינטון. "זה חשוב ברגע הזה לזכור שלהילרי קלינטון היה שרת פרטי בביתה שבו היו מיילים מסווגים", אמר. קיין השיב כי ה-FBI סגר את התיק בעניין.

המועמד לתפקיד סגן נשיא ארה"ב מהמפלגה הדמוקרטית מייקל פנס בעימות עם יריבו. 5 באוקטובר 2016. רויטרס
"קלינטון כינתה מחצית מתומכינו 'סל של נתעבים'". פנס בעימות, הלילה/רויטרס

במחצית השנייה של העימות נרשמו כמה מקרים שבהם שני המועמדים התפרצו אחד לדברי השני, ולא השיבו ישירות לשאלת המנחה. כך, למשל, שאלה בנוגע לקוריאה הצפונית הפכה להתכתשות בין השניים סביב קרנות הצדקה של טראמפ ושל קלינטון, מה שאילץ את המנחה להפציר בשניים לענות: "אזכיר לשניהם שהנושא הוא קוריאה הצפונית". הדבר קרה שוב בשאלה שעסקה בהפצצות בחאלב שבסוריה, אז העלה קיין שוב את פרשת המסים של טראמפ. גם בנקודה זו הזכירה המנחה כי השאלה עסקה בסוריה ובקורבנות מלחמת האזרחים בה.

זו הפעם הראשונה במהלך המרוץ לנשיאות שבה הפוקוס כולו על השניים, שעשו כל אחד את הדרך ההפוכה בין גבעת הקפיטול לבין לשכת המושל במדינות הבית שלהם. קיין הדמוקרטי שימש תחילה כראש עיריית ריצ'מונד ולאחר מכן כמושל וירג'יניה עד שהחל לשמש סנאטור בשנת 2013. פנס הרפובלקני, לעומת זאת, שימש חבר בית הנבחרים במשך 12 שנים עד שנבחר בשנת 2012 למושל אינדיאנה.

שני המתמודדים נחשבים לסולידיים ולבשר מבשרו של הממסד המפלגתי בכל אחת מן המפלגות. קיין שימש בעבר כיו"ר הוועידה הדמוקרטית הלאומית, ופנס ידוע כמי שמי שמתחזק קשרי ידידות עם כל צמרת המפלגה הרפובליקנית, כולל אלה שנמצאים במערכת יחסים עכורה עם המתמודד לנשיאות טראמפ, ובהם טד קרוז, מרקו רוביו וג'ון מקיין. פנס הוא גם מי שניהל מגעים עם רוביו וקרוז לפני שהסכימו להכריז על תמיכה בטראמפ.

מפת האלקטורים

עימות בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא נערך ברצף מאז שנת 1976, זו גם השנה שבה החלו העימותים הנשיאותיים להיערך באופן קבוע, על אף שהעימות הראשון בין המתמודדים לנשיאות נערך בשנת 1960 - 16 שנים מוקדם יותר. בעוד שבחלק ממערכות הבחירות לא היה לעימות הסגנים כל השפעה על התוצאה, לעתים הוטל על כתפיהם של המתמודדים לתפקיד סגן הנשיא לשפר את הרושם שהותירו המועמדים לנשיאות בעימות לא מוצלח.

כך למשל, נחשב העימות בשנת 2004 כעימות שבו דיק צ'ייני הצליח לשפר את הרושם שהותיר ג'ורג' בוש בעימות מול ג'ון קרי, לאחר שסקרים קבעו כי הנשיא דאז הפסיד בעימות הראשון, ואילו בעימות הסגנים של 2012 הצליח ג'ו ביידן לנצח בשניים מתוך שלושת סקרי דעת הקהל שנערכו אחרי העימות, מה שהאט את המומנטום של מיט רומני, שרוב הסקרים קבעו כי ניצח את הנשיא המכהן ברק אובמה בעימות הנשיאותי הראשון.

עימות הסגנים שגרף את הרייטינג הגבוה ביותר אי פעם היה ב-2008, אז התמודדו ביידן ומושלת אלסקה דאז שרה פיילין, בעימות שבו צפו כ-70 מיליון בני אדם. סקר של רשת ABC שנערך אתמול הראה כי חלק גדול מהציבור בארצות הברית לא מכיר את המועמדים: 46 אחוזים מהנשאלים בסקר לא הצליחו לנקוב נכונה בשמו של טים קיין, ו-41 אחוז לא הצליחו לנקוב בשמו של מייק פנס. בסקר של רשת CNN, אגב, זכו השניים לזיהוי טוב בהרבה, כאשר רק 12 אחוז מהנשאלים לא הצליח לנקוב בשמו של כל אחד מהם. 64 אחוז מהנשאלים אמרו שיצפו בעימות, עשרה אחוזים פחות מאלה שאמרו שיצפו בעימות הנשיאותי.

המועמד הדמוקרטי לתפקיד סגן נשיא ארה"ב טים קיין בעימות עם יריבו. 5 באוקטובר 2016. רויטרס
הרבה להתעלם מהשאלות. קיין במהלך העימות, הלילה/רויטרס

המפגש בין השניים התרחש בנקודה קריטית במרוץ, 35 ימים לפני יום הבחירות, כאשר אחרי העימות הנשיאותי בשבוע שעבר צברה הילרי קלינטון מומנטום והתחזקה הן בסקרים הארציים והן בסקרים במדינות המפתח המתנדנדות. סקר של רשת CBS שפורסם הלילה הצביע על יתרון של 4% לקלינטון, 45 מול 41 אחוזים, לאחר שבסקר של אותה הרשת מהחודש שעבר היו השניים בשוויון 42 אחוז. נתון נוסף שעלה מהסקר הוא כי שיעור ההתלהבות של תומכי קלינטון לצאת ולהצביע עלה בשבעה אחוזים בהשוואה לסקר הקודם, בעוד שיעור ההתלהבות של תומכי טראמפ לצאת ולהצביע ירד בשני אחוזים, וכעת שניהם מחזיקים במדד דומה של 46 אחוז מקרב תומכיהם שמגדירים עצמם נלהבים לצאת ולהצביע.

במקביל, סקר חדש שפורסם אתמול ברשת CNN הצביע על יתרון של חמישה אחוזים לקלינטון, 47-42, אחרי שבסקר של הרשת בחודש שעבר הוביל טראמפ בשני אחוזים. עם זאת, ב"מדד ההתלהבות" של CNN טראמפ עדיין מוביל, כאשר 56 אחוז מתומכיו אמרו כי הם נלהבים לצאת ולהצביע עבורו, לעומתם 50 אחוזים בקרב תומכי יריבתו הדמוקרטית. בעקבות גל הסקרים האחרונים עדכן הסטטיסטיקאי נייט סילבר שנחשב ל"גורו של הסוקרים" בארצות הברית את התחזית שלו. רק לפני שבוע, ערב העימות בין השניים, הוא נתן לטראמפ סיכוי של 48.8 אחוז לנצח את הבחירות ברכיב הנקרא "סקרים פלוס", המשקלל את מספרי הסקרים עם דפוסי הצבעה היסטוריים וגורמים נוספים, ואילו כעת עומדים סיכויו של המועמד הרפובליקני לנצח על 31.2 אחוז לפי סילבר.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully