וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון מאבדת גובה, טראמפ מתחזק: קרב צמוד במרוץ לנשיאות ארה"ב

3.9.2016 / 9:39

לפי ממוצע הסקרים של רשת CNN, הפער בין שני המועמדים הוא 5%. בעוד על התדמית של קלינטון מעיבים גורמים כמו פרשת המיילים והעיסוק בקרן המשפחתית, טראמפ דווקא משפר את מצבו בקרב הרפובליקנים – ומצמצם את הפער מיריבתו הדמוקרטית

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(ראש ה-FBI, ביולי: "אין מקום להעמיד את קלינטון לדין בפרשת המיילים")

גל חדש של סקרי דעת קהל שפורסמו בארצות הברית ביממה האחרונה מראים כי המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, מצמצם את הפער מיריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון. בחלק מהסקרים הוא אפילו מוביל עליה.

לפי ממוצע הסקרים של רשת CNN, קלינטון זוכה כעת ל-42% תמיכה, חמש נקודות יותר מאשר טראמפ שמחזיק ב-37%. מדובר בצמצום של מחצית הפער בממוצע הסקרים של רשת הטלוויזיה, בהשוואה לזה שפורסם ב-4 באוגוסט, אחרי הוועידה הדמוקרטית, שעמד אז על עשר. המועמד הליברטריאני גארי ג'ונסון מחזיק לפי CNN ב-9% תמיכה ואילו המועמדת מטעם המפלגה הירוקה, ג'יל סטיין, ב-4%. לפי ממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics, היתרון של קלינטון על פני טראמפ קטן אף יותר ועומד על 3.2% בסקרים המביאים בחשבון את כל ארבעת המועמדים.

עוד בנושא:
ה"גרינגו" טראמפ ניצח בדו-קרב המקסיקני
הקש האחרון: עוזרתה של קלינטון נפרדה מבעלה בצל פרשות המין
דיווח בארצות הברית: האקרים זרים פרצו למחשבי ועדת הבחירות

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באומהה, נברסקה, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
עדיין מובילה בפער קטן לפי רוב הסקרים. קלינטון/רויטרס

למשל, סקר של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם הלילה מראה כי טראמפ מוביל ב-1% על פני קלינטון – 40% מול 39%. יותר מ-20% מהנשאלים בסקר זה ציינו כי יעדיפו להצביע למועמד אחר, או לא להצביע כלל. מדובר בכמות גדולה בהרבה מאשר במערכת הבחירות בשנת 2012. אז השיבו בשלב הזה של המרוץ רק בין 10% ל-14% אחוז מהנשאלים כי לא ירצו להצביע לאיש מהמועמדים שרצו לנשיאות, ברק אובמה ומיט רומני, שזכו לנתוני אהדה טובים יותר משל שני המועמדים הנוכחיים.

בסוכנות הידיעות הסבירו את צמצום הפער בין היתר בכך שטראמפ הצליח לשפר את נתוני האהדה שלו בקרב מצביעים רפובליקנים ב-6% בשבועיים האחרונים, וכעת 78% מהם מתכוונים להצביע עבורו. עם זאת, ציינו הכותבים, עדיין מדובר בשיעור תמיכה נמוך מזה של רומני, שזכה בשנת 2012 ל-85% תמיכה בקרב מצביעים רפובליקנים בשלב הזה של המרוץ. נתון נוסף שפורסם בסקר ואמור להדאיג את קלינטון הוא אחוזי האהדה השליליים להם היא זוכה: 57% מהנשאלים רואים אותה באור שלילי, לעומת 54% שרואים את טראמפ באור שלילי.

נתונים דומים פורסמו שלשום גם בסקר של וושינגטון פוסט ורשת ABC, שבו נמצא כי קלינטון רשמה בחודש החולף צניחה בכל הנוגע למידת הפופולריות בקרב נשים - בתחילת אוגוסט הביעו אהדה כלפיה 52% מהנשים שהשתתפו בסקר, לעומת 45% בלבד כעת. עם זאת, בקרב כלל המדגם מצבה מעט טוב יותר משל טראמפ. 56% מהנשאלים אמרו כי דעתם לגביה שלילית, לעומת 63% שדעתם על טראמפ שלילית (השאלה התייחסה לכל מועמד בנפרד). ברשת ABC ציינו כי "מדובר בשני המועמדים הכי לא פופולריים לנשיאות זה למעלה מ-30 שנה".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ,וושינגטון. 30 באוגוסט 2016. רויטרס
עדיין בעמדת נחיתות בשורה של מדינות מפתח. טראמפ/רויטרס

בנוסף לכך, סקר של IBD/TIPP שפורסם אמש מצא ששיעור התמיכה בקלינטון שווה לשיעור התמיכה בטראמפ, ועומד על 39%. ג'ונסון זכה בסקר ל-12% תמיכה וסטיין ל-3%. כאשר לנשאלים הוצגו רק שמותיהם של שני המועמדים המובילים, הובילה קלינטון ב-1% על פני טראמפ, בהשוואה ל-7% שבהם החזיקה בסקר של אותה החברה בחודש שעבר. שני סקרים אחרים שפורסמו ביומיים האחרונים הראו גם הם על "נדנדה": לפי סקר של מכון "רסמונסן" מוביל טראמפ ב-1%, ואילו לפי סקר של רשת החדשות "פוקס ניוז" מובילה קלינטון בשני אחוזים.

למרות הנתונים המדאיגים עבור קמפיין קלינטון, נראה שהיא עדיין מובילה בשורה של מדינות מפתח. לפי ממוצע סקרים שנעשו בנפרד בכל אחת מהמדינות ועודכנו ביומיים האחרונים באתר "270 to win", מובילה המועמדת הדמוקרטית בין היתר במדינות כמו פנסילבניה, אוהיו, ווירג'יניה, ניו המפשייר ומישיגן.

הפרשות שפוגעות בתדמית קלינטון לא יורדות מסדר היום

הנתונים פורסמו בסופם של שבועיים שבהם נמצאת קלינטון במומנטום שלילי, בין היתר על רקע פרסומים של מידע חדש, שהציג באופן בעייתי את היחסים בין קרן קלינטון לבין מחלקת המדינה האמריקנית בעת שכיהנה כשרת החוץ. מידע זה העלה שוב שאלות בנוגע לגישה שהייתה לאותם תורמים אל המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. לפי פרסום ברשת ABC, מיילים חדשים מתקופת כהונתה של קלינטון כשרת החוץ הראו דפוס לפיו אנשים שתרמו בעבר לקרן פנו מאוחר יותר לבקש מהשרה טובות, בין היתר בגישה לאנשי מפתח.

ברשת הציגו תכתובות מיילים, שכללה חילופי דברים בין בכיר דאז בקרן קלינטון, דאג באנד, ויועציה של קלינטון במחלקת המדינה. במקרה אחד פנה באנד לעוזרת הקרובה של קלינטון, הומה אבדין, וביקש ממנה להזמין לארוחת צהריים עם נשיא סין נציגים משלוש חברות שתרמו לקרן קלינטון. הוא גם ביקש שאחד מהם ישב בשולחנו של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. אבדין השיבה למייל: "אני אבקש".

הומה אבדין, סגנית יו"ר הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון. 2016. AP
נענתה לבקשתו של בכיר בקרב קלינטון. אבדין/AP

במקביל, מוסיפה פרשת המיילים להעיב על המרוץ של קלינטון, ואתמול אף פורסם דוח של הבולשת הפדרלית (FBI) בנושא. הפרשה עוסקת בשימוש של קלינטון בשרת פרטי ולא בשרת של מחלקת המדינה בעת שכיהנה כשרת החוץ, בניגוד לנהלי אבטחת המידע. המעשה העמיד את המידע הרגיש שהחליפה בעשרות אלפי תכתובות בפני פריצה פוטנציאלית. טראמפ הגיב אמש לדוח, ואמר: "איני מבין כיצד היא התחמקה מלעמוד על כך למשפט".

נקודה שלישית שבעניינה סופגת קלינטון ביקורת גוברת בימים האחרונים נוגעת לכך שלא קיימה מסיבת עיתונאים זה למעלה מ-270 יום. עוד נטען כי היא ממעטת לפגוש מצביעים בשבועות האחרונים, ומקדישה את מירב זמנה למפגש עם תורמים. אתמול דיווח מטה הבחירות של קלינטון כי בחודש אוגוסט נאספו 143 מיליון דולר, הן עבור מועמדותה לנשיאות והן עבור המפלגה הדמוקרטית. שותפה למירוץ של קלינטון, טים קיין, הגיב ברשת CNN לירידה בסקרים, ואמר: "זה קרוב, זה לא הולך להיות קל, לרגע לא חשבתי שזה עומד להיות שיוט חלק. זה יהיה קמפיין קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully