וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב בן אלפיים שנה שימש את היוונים לחזות את העתיד

אילן גלר

18.6.2016 / 10:01

צוות מחקר משותף לכמה אוניברסיטאות טוען כי תפקיד המתקן המפורסם לקבוע מה יהיה מיקומם של הכוכבים בשמיים מאות ואלפי שנים לאחר מועד הרכבת המכונה

מנגנון אנטיקיתרה. ויקיפדיה, צילום מסך
מנגנון אנטיקיתרה./צילום מסך, ויקיפדיה

בתחילת המאה ה-20 נתגלתה מול חופי האי היווני אנטיקיתרה מכונה עתיקה שריתקה את הארכיאולוגים וההיסטוריונים במשך עשרות שנים. לחוקרים היה ידוע שהמכונה הורכבה במקור בשנת 60 לפני הספירה על ידי היוונים הקדומים, ושימשה למעקב אחר גרמי שמיים. אולם האופן המדויק בו המכונה פעלה לא היה ברור, כמו גם מטרותיה.

כעת מציג צוות מחקר משותף לכמה אוניברסיטאות ברחבי העולם את מסקנותיו מהניתוח המעמיק והמדויק ביותר עד כה של המכונה מאנטיקיתרה. מסקנת הצוות היא כי בניגוד לסברות קודמות, לפיהן המכונה שימשה לניווט ספינות, מדובר למעשה סוג של מחשב קדום בו השתמשו היוונים בכדי לחזות את העתיד, מבחינה אסטרונומית, ולקבוע מה יהיה מיקומם של הכוכבים בשמיים מאות ואלפי שנים לאחר מועד הרכבת המכונה.

למרות שעד כה לא נמצאו מכונות כאלה מאותה תקופה, החוקרים משוכנעים כי לא מדובר במחשב האסטרולוגי היחיד שהורכב על ידי היוונים, וכתובות שונות שנמצאו בתוך המכונה רומזות כי היה לפחות עוד מחשב אחד כזה שהותקן במקום אחר.

נתון מדהים נוסף הוא שבמשך יותר מאלף שנים לאחר הרכבת המכונה מאנטיקיתרה, לא הייתה בעולם עוד מכונה שהתקרבה אליה במידת המורכבות שלה - עד לדמדומי ימי-הביניים והמצאת השעונים המכניים הראשונים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully