וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הסכין: באילו חיידקים אתם מסתכנים כשאתם חותכים סלט

17.11.2015 / 7:00

מחקר חדש מצא כי חיתוך ירקות ופירות באותה סכין גורם להעברת חיידקי אי קולי וסלמונלה ביניהם ועלול אף לזהם את כל המנות בארוחה – מהתוספות ועד לקינוח. בראש הירקות ה'מדבקים' - עגבניות

CleanMySpace.com

האם זמן הכנת הסלט שלכם הולך להתארך משמעותית? חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה סבורים שכדאי מאוד שזה יקרה. הסיבה – שימוש באותה סכין כדי לחתוך ירקות ופירות שונים בזה אחר זה, עלולה להעביר חיידקי סלמונלה ואי קולי מירק אחד למשנהו ובכך להגדיל את הסיכון שלכם לחלות. לכן, הם ממליצים לרחוץ היטב את הסכין, הקולפן או המגררת בין ירק לירק.

"הידיעה שהזיהום יכול לעבור בין הירקות או הפירות היא חשובה בפני עצמה" אמרה פרופ' מרילין אריקסון, שעמדה בראש המחקר, "משום שאנו מאמינים שהיא תגרום ליותר אנשים לרחוץ את כליהם לפני שיעברו לחיתוך של פריט מזון נוסף".

מה עוד במטבח שלנו מזוהם?

במהלך המחקר גילו החוקרים עובדה מעניינת נוספת, והיא שירקות ופירות מסויימים נוטים להיות יותר 'מדבקים'. כך למשל, עגבניות שנגועות בזיהום חיידקי כלשהו עלולות להעביר אותו לכל מרכיבי הארוחה – החל מהסלט עבור בתוספות ואפילו לקינוח. "עגבניות הובילו לרמות זיהום גבוהות יותר על הסכין, מאשר למשל לאחר חיתוך תותי שדה", אמרה אריקסון והוסיפה כי "לא ברור לנו עדיין מה הסיבה הספציפית שבגללה יש הבדלים כאלה בין רמות הזיהום בירקות ופירות שונים, אבל אנחנו יודעים שברגע שפתוגן מסויים מזהם את המזון, כמעט בלתי אפשרי לסלקו".

עגבניה. ShutterStock
הובילו לרמות זיהום גבוהות יותר על הסכין. עגבניות/ShutterStock

זו אינה הפעם הראשונה שפריטים תמימים למראה מהמטבח שלנו מתגלים כמזוהמים ומסוכנים לבריאות. במחקר שערכו חוקרים שוויצרים בשנת 2014 נדגמו באופן אקראי קרשי חיתוך מבתים שונים ונמצא שגם הם עלולים להעביר חיידקים מזהמים שונים למזון שאנו מכינים ואוכלים. על כ-3.5 אחוזים מהקרשים הביתיים שנבדקו במחקר נמצאו חיידקי אי קולי.

בניגוד לחיידקים אחרים, שנדרשת חשיפה לכמות יחסית גדולה מהם כדי לחלות, במקרה של אי קולי, מספיקה גם כמות קטנה מאוד. התסמינים של הרעלת קיבה הנגרמת מחיידקי אי קולי כוללים שלשולים, התכווצויות בקיבה, הקאות וחום. החשודים המיידיים בזיהום חיידקי אי קולי הם בדרך כלל בשר טחון, חלב לא מפוסטר וסוגים מסויימים של ירקות. חסה ותרד הם למשל ירקות שמועדים במיוחד להיות נשאים של חיידקי אי קולי, אך המחקר שהובילה פרופ' אריקסון מצא שדווקא עגבניות "יעילות" במיוחד בהעברת הזיהום החיידקי אל כלי המטבח ומשם לפריטי מזון אחרים, שמשמשים בהכנת הארוחה.

עוד באותו נושא

איך מטפלים בשלשולים והרעלות קיבה?

לכתבה המלאה
פירות על קרש חיתוך. ShutterStock
בארה"ב יש מדי שנה מיליון מקרים של הרעלת סלמונלה, חלקם מסתיימים במוות/ShutterStock

חיידק נוסף שמצליח לתפוס טרמפ על כלי המטבח שלנו הוא סלמונלה. מנתוני המרכב לבקרת ומניעת מחלות (CDC) בארה"ב מדווחים מדי שנה כמיליון מקרים של הרעלת סלמונלה – כ-380 מהם מסתיימים במוות. החיידק, שהינו עמיד לתרופות רבות, גורם לתסמינים שיכולים להופיע 12-72 שעות לאחר ההדבקה וכוללים אף הם שלשולים, התכווצויות בקיבה וחום, שעלולים להמשך גם שבוע שלם.

חיידקים מזהמים יכולים להמצא במקומות רבים במטבח, כמו גם על הידיים שלנו. על מנת למנוע זיהום או הפצה של החיידקים, מומלץ לרחוץ ידיים עם מים וסבון במשך 20 שניות לפחות, לסבן היטב גם את גב היד, בין האצבעות ומתחת לציפורניים ולאחר מכן לשטוף ולייבש היטב במגבת נקייה או באוויר.

אז בפעם הבאה שמתחשק לכם סלט ירקות או פירות, קחו בחשבון שיש לשטוף אותם היטב לפני החיתוך. זאת, משום שחיידקים שנמצאים על חלקם החיצוני עלולים להכנס לתוכם בזמן החיתוך וההכנה. וכעת, בעקבות המחקר, יש להוסיף גם שלב נוסף של רחיצת הסכין וקרש החיתוך בין ירק לירק ובין פרי לפרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully