וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרשמות: אופניים חשמליים - יעיל ומסוכן

2.6.2015 / 7:36

זהו כלי התחבורה היעיל ביותר בישראל. הוא מניע את רוכבו ללא מאמץ, בזריזות וחוסך חיפושי חניה והוצאות ביטוח. אולם למרות שהסכנות נערמות וגם הכלים הלא חוקיים, כולם מתעלמים. לא אנחנו

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

המצערת לחוצה עד הסוף ואני רוכב במהירות של 25 קמ''ש בשביל אופניים במרכז תל אביב. רוחב הנתיב לא עולה בהרבה על רוחב מקרר משפחתי ממוצע, מצד אחד מכוניות חונות ומצד שני עצים בתוך מסגרות ברזל, פחי אשפה והולכי רגל. מולי מגיע עוד אופניים עם ילד קטן שיושב על מושב שמחובר לכידון ומאחורי רוכב אופניים נוסף שלא מפסיק לצפצף, כנראה בגלל שאני מעכב אותו. כל מה שעובר לי בראש זה, מה יקרה אם אחת מדלתות המכוניות החונות תיפתח לפתע ואיך להימנע ממגע בין הכידון שלי לכידונים אחרים או לעצים ולפחים שחולפים רק סנטימטרים ממנו. מיותר לציין שכל שאר המשתתפים בסצנה האחרונה פרט לילד הקטן על "כיסא המפלט" היו ללא קסדה, כפפות ואפילו חלקם עם כפכפים.

דקות של פחד

לאחר כמה דקות של פחד שכמותו כבר זמן רב לא חוויתי, אני מנסה להרגיע את עצמי ולהבין ממה אני מפחד? אולי בכלל הבעיה אצלי ואני פשוט לא מבין משהו שכולם מבינים, או אולי כולם הרבה יותר מיומנים ממני ברכיבה ומסוגלים לצאת ממצבים שאני לא? מוזר מאוד, כבר עברו יותר משלושים שנה מאז עמדתי על שער הזינוק למרוץ המוטוקרוס הראשון שלי ומאז ועד היום אני מקפיד באופן קבוע להזין את מוחי במנות גדולות של אדרנלין שמופרש כתוצאה ממהירות, אתגרי עבירות, ריחופים באוויר וסיכונים נוספים שאני אוהב לקחת.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

אני מחליט לעצור ולהתיישב על ספסל בצמוד לנתיב האופניים, להסתכל על הרוכבים בנתיב האופניים, על אלו שבוחרים לזגזג בין הולכי הרגל וגם על אלו שמשתעשעים לשחק בין המכוניות כאילו שהם קטנוע. לא חולפות דקות אחזות ואני מגיע למסקנה - אף אחד מהם לא חושב על כלום, פרט לדבר אחד והוא הנוחות האישית שלו. זו בדיוק הסיבה שהאופניים החשמליים זכו בשנים האחרונות להצלחה מסחררת שכזו. לא מדובר כאן בנוחות שבאה לידי ביטוי במושב או במערכת מיזוג מפנקים, מדובר כאן בנוחות שבאה לידי ביטוי בפשטות, בקלות ובעלות, שבה ניתן להתנייד עם אופניים חשמליים בתוך העיר.

אגואיזם פשוט

הבעיה עם כלי רכב מדהים זה מתחילה, כאשר מתחילים להפר את האיזון בין הנוחות האישית העצמית לבין פגיעה בנוחות של אדם אחר. הילד שצפצף לי מאחור בכלל לא ראה את האבא עם הילד על הכידון ולא שמע את הצפצפה שלו כי היה עם אוזניות ועם העיניים בנייד שמחובר לכידון, האבא עם הילד על הכידון לא חשב מה עלול לקרות לילד אם הוא יתנגש בי, כי הם רק ראו את עצמם ונוחותם האישית וזו רק ההתחלה. איפה הכרת חוקי התעבורה? איפה ביטוח במקרה של תאונה? איפה מספר רישוי בכדי לזהות אשמים במקרה של עבירות תנועה חמורות, או תאונות?

אופניים חשמליים הם הפתרון הנוח והיעיל ביותר כדי להגיע ממקום למקום בתוך העיר, אבל היכן עובר הגבול בין הנוחות שלי בתור רוכב אופניים חשמליים לבין הפגיעה במשתמשי הדרך האחרים? מספיק להסתכל על כל המכוניות שעוצרות מול גני הילדים ובתי הספר בבוקר רק בכדי להוריד את הילד, או על אלו שרק קונים סיגריות, מוצאים כסף מהכספומט ותוך כדי זה חוסמים את הכביש ומסכנים אחרים, משום שרובנו לא מסוגלים להחליט לבד מהו הגבול. כאן מגיע תפקידו של המחוקק לקבוע חוקים ברורים ולדאוג שחוקים אלו יאכפו על ידי רשויות האכיפה השונות וכך ליצור הרתעה אמתית בקרב הציבור.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

חוקיות? הצחקתם אותם

היבט חוקי נוסף הקשור לאופניים עצמם נעוץ בשלושה מאפיינים טכניים עיקריים, הראשון הספק המנוע, שצריך להיות מוגבל ל-250 וואט, השני הוא האופן שבו ניתן לקבל את הסיוע של המנוע החשמלי, שלפי החוק חייב להתבצע רק במצב של סיבוב הפדלים והשלישי הוא הגבלת מהירות הנסיעה עם מנוע חשמלי ל-25 קמ''ש בלבד. המצב כיום הוא שכל אחד עם כישורים טכניים יכול לרכוש קיט שכולל מצבר, מנוע ומכלולי בקרה ולהרכיב לעצמו אופניים הרבה יותר חזקים ומהירים מהתקן ואם הוא מתעצל לעשות זאת לבד, הוא פשוט יכול ללכת ולרכוש זוג מוכן וכמובן לא חוקי.

נושא המהירות לחלוטין תמוהה בעיני, הרי כל אופניים רגילים, לא חשמליים, יכולים להגיע למהירות הרבה יותר גבוהה, במיוחד בירידות אז גם האופניים החשמליים אומנם אמורות להפסיק את פעולת המנוע ב-25 קמ''ש אבל אם הרוכב מתאמץ עם הפדלים הוא יכול להגיע למהירות גבוהה בהרבה והרי הנזק בתאונה הוא רק פונקציה של המהירות ללא קשר לאופן שבו המהירות הושגה. אז מי אשם? כמו שלא נכון לכעוס על פרות שיצאו מהרפת לאחר שהשארנו את השער פתוח, כך לא ניתן לכעוס על רוכבי האופניים החשמליים שרוכבים איפה שבא להם, על מה שבא להם ובאופן שנוח להם. את האשמים צריך למצוא במסדרונות הכנסת ואליהם להפנות את תלונותיהם של אלפי הנפגעים משימוש לא נכון באופניים החשמליים. אבל עד שמשהו יזוז בכנסת כדאי להתחיל ולשנות משהו בהרגלי הנוחות שלנו, כי אחרת כולנו רק נסבול מכך בסופו של דבר.

לצערי לא יכולתי להתחיל לספר על האופניים המעניינים שקיבלנו למבחן מבלי להתייחס גם להיבטים הבעייתיים של כלי רכב מדהים זה, ומקווה שבקרוב מישהו יתעורר וישים סוף לאנרכיה בנושא.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

תגיד, אתה סייקו?

האופניים שעליהם זכינו לרכב, נמסרו לנו על ידי חברת ZOOMY. חברה זו נמנית על אותם עסקים בענף זה שפועלים מתוך ראיה רחבה יותר מאשר רווח חד פעמי גדול כפי שעושים יבואנים רבים אחרים בענף האופניים והקורקינטים החשמליים ובכך פוגעים בענף כולו. ZOOMY עוסקת גם במציאת פתרונות לבעיות הנוגעות לשימוש באופניים החשמליים, כגון: חקיקה נכונה, הדרכות רכיבה, יצירת פוליסת ביטוח לרוכבי אופניים חשמליים ושיתוף פעולה עם הרשויות העירוניות. החברה משווקת אופניים חשמליים מתוצרת סייקו וגם דגמים אחרים ביבוא עצמי ואביזרים וציוד נלווה בכדי להתאים את האופניים לצרכים האישיים של כל רוכב.

לאחר שהצגתי לניר, מנכ''ל החברה, את דרישותיי מהאופניים הוא יעץ לי לקחת את דגם הסייקו קומפורט. דגם זה הוא בעל ביצועים טובים בזכות מערכת חשמל במתח 36 וולט ושלדה בעלת ממדים גדולים מצד אחד המאפשרת עלייה וירידה נוחים ויצבות טובה יחסית לאופניים חשמליים ומצד שני מאפשרת את קיפול האופניים בכדי לעלות לרכבת, או להכניס אותם לתא מטען של מכונית רגילה.

את מרבית המבחן ביצעתי על דגם חוקי לחלוטין שבו לא ניתן להשתמש במנוע החשמלי ללא סיבוב הפדלים, רק לקראת סוף המבחן הרכבתי ידית מיוחדת המאפשרת את עקיפת ההגבלה ולחוות בעצם את מה שקורה בפועל בכל אופניים חשמליים שרואים ברחובות. התחושה הראשונית היא של כלי הרבה פחות יציב לעומת אופניים רגילים עם גלגלי 26-29 אינץ' והסיבה לכך היא בעיקר קוטר הגלגלים ומבנה השלדה. קוטר הגלגלים הוא 20 אינץ', ולכן אפקט הנקיפה הג'ירוסקופית, שאחראי ליכולתם של גופים מסתובבים להתנגד לשינויים בכיוון הסיבוב שלהם, קטן יותר והתחושה היא של כלי זריז עם היגוי עצבני מאוד.

מתקפלים באמצע

השלדה נמוכה מאוד בכדי לאפשר עלייה וירידה נוחים ובתוספת המצבר והמנוע המורכבים בתחתית השלדה, מתקבלים אופניים עם מרכז כובד נמוך מאוד. תכונה זו אומנם עוזרת ליציבות אך בגלל שהרוכב ממוקם הרבה יותר גבוה לעומת מרכז הכובד של האופניים מתקבל מרכז כובד חדש הכולל את הרוכב והאופניים המצוי גבוה הרבה יותר ממרכז הכובד של האופניים בלבד. התוצאה היא אופניים עם היגוי זריז מאוד המתאימים לתמרונים במקומות צפופים ובמהירויות נמוכות, כראוי לכלי רכב עירוני, אך לא מתאימות לחלוטין לרכיבה מהירה. מערכת הבלימה כוללת שני בלמי דיסק מכאניים שפועלים היטב ומסוגלים לבלום את האופניים גם עם רוכב במשקל של 90 ק''ג ללא שום בעיה.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

האופניים מגיעים במקור עם סבל אחורי מסיבי ורצועת קשירה ואליו ניתן לחבר באופן בטוח תיקים, ארגזים, מושבי ילדים והתקנים אחרים לטובת הנוחות והשימושיות. מערכת התאורה כוללת פנס קדמי הניזון מהסוללה של המנוע ומספק אור חזק המספיק בהחלט לרכיבה איטית במקומות חשוכים והפנס האחורי ניזון מסוללת חיצוניות וניתן להפעלה במספר מצבים. לאחר כמה שעות של טעינה, 6 לפי הוראות היצרן, הצלחתי לרכב יותר מעשרים קילומטרים עד שהנורה האחרונה בצג מצב הטעינה של הסוללה כבתה. חשוב לציין שזה היה בשימוש במקסימום המהירות וללא סיוע של הפדלים. טווח נסיעה שכזה בהחלט מספק ומה גם, שניתן להטעין את הסוללה בעזרת כל שקע 220 וולט ביתי רגיל.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

רק שלא יגנבו

למרות שלא אמורות להיות בעיות חנייה לאופניים חשמליים, כל פעם שחיפשתי היכן להחנות אותם התעוררו אצלי חששות. בעקבות כך, מצאתי את עצמי קושר את האופניים בעזרת מנעול חוליות למשהו מסיבי ומקובע היטב לקרקע ונאלצתי להסתובב עם סוללה גדולה ביד כדי שלא יגנבו אותה. הסוללה ניתנת לפירוק רק לאחר הוצאת הכיסא ממקומו וכמובן שגם בהקשר זה הייתה לי התלבטות האם לקחת איתי את הכיסא, אך בסוף ויתרתי לעצמי בסעיף זה.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

לאחר כמה ימים שבהם השתמשתי באופניים, הצלחתי להגיע ממקום למקום בזמנים קצרים יותר לעומת הקטנוע שלי ובנוסף, בגלל שלא לבשתי מעיל ממוגן וקסדה סגורה הצלחתי להישאר גם בימי השרב הכבד ללא טיפת זיעה על החולצה. בסופו של דבר הבנתי שמאה אלף איש לא טועים ומצאתי את עצמי חושב ברצינות על רכישה של אופניים שכאלו לשימוש שלי ושל בני המשפחה. אני בטוח שלמרות כל הבעיות שציינתי, העתיד של התחבורה העירונית יהיה קשור באופן הדוק לאופניים החשמליים וכל מי שחושב אחרת טועה. למרות זאת, המצב כפי שהוא כיום לא יכול להמשיך והרשויות חייבות לנקוט בצעדים משמעותיים בנושא החקיקה, החינוך, הביטוח, הרישוי והאכיפה בכל הקשור לנושא האופניים והקורקינטים החשמליים. עד אז אני מציע לרכב על כלים תקניים, להצטייד בביטוח מתאים ומעל הכול לרכב עם קסדה ובאופן שישמור על בטיחותכם ובטיחותם של אחרים.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו/קובי ליאני

אורן פלג- כירורג פנים ולסת

האופניים החשמליים שהפכו בשנים האחרונות לסמל סטטוס של כל נער עירוני מהוות פתרון אקולוגי לניוד הילדים לבית הספר, חוגים וחברים. לצערנו תופעה זו גם חושפת את ילדנו גם לסכנות. בשנת 2014 נפצעו כ 700 ילדים כתוצאה מרכיבה על אופניים חשמליים. עם העלייה בכמות האופניים החשמליים ששועטים על מדרכות וכבישי העיר במהירויות שמגיעות עד ל 35 קמ"ש נהוגים בילדים ונערים חסרי ניסיון שלפעמים מרכיבים ילד ואפילו שניים נוספים ומנסים לזגזג בסטייל בין העוברים ושבים אל לנו להתפלא שזו התוצאה.
וההשלכות אינן נעימות.

רוכב האופניים הממוצע שרוכב לבדו חבוש בקסדה סטנדרטית שמגנה על קופסת המח בלבד ולא מגנה על שאר העצמות ורקמות הפנים מחבלות במהירויות שכאלה. כתוצאה מנפילה או התנגשות חשופים הפנים לשפשופים וקרעים בעור וברקמות הפה שעלולים להשאיר סימנים לשארית החיים.

חבלות לשיניים ואבדן שיניים גם הן נפוצות מאוד בפגיעות מסוג זה, כמו גם פציעות קשות יותר שגורמות משברים בעצמות הפנים, דרך פגיעות בעיניים ועד זעזוע מח ונזק מוחי עקב דימום תוך גולגלתי שנפוצים יותר בהעדר הקסדה.
ושוב מכיוון שרוכב האופניים העירוני בשונה מרוכב השטח הממוצע אינו ממוגן בשאר איברי הגוף באירוע של התנגשות או נפילה עלולות להתרחש בנוסף פגיעות אורתופדיות בעצמות הגוף ובעיקר בעצם הבריח, הצלעות והגפיים.

סוג נוסף של פציעות חמורות עלול להיגרם מנפילה אשר במהלכה נגרמת חבלה קהה לאזור הבטן מכידון האופניים שעלולה לגרום לנזק פנימי כגון קרע בטחול ודימומים פנימיים.

אם ניקח בחשבון שרוכב האופניים לעיתים מרכיב עוד רוכב (ואפילו שניים) ועלול להתנגש ברוכב אחר או בהולך רגל או חלילה ברכב מנועי נבין שפוטנציאל הנזק עלול להתעצם פי כמה.

על הצד הטכני

גלגלים: גלגלי 20 אינץ' מחוזקים בדופן כפול, צמיגי KENDA איכותיים
תו תקן: ישראלי ואירופאי מחמיר + אישור מכון התקנים
מנוע חשמלי: 250W
מהירות מקסימלית: 25 קמ"ש
סוללה: ליתיום36V/11A (נשלפת וננעלת לשלדה בעזרת מפתח ההפעלה)
טווח נסיעה: עד 35 ק"מ (בכפוף למשתנים כגון: משקל הרוכב, תנאי המסלול, עוצמת השימוש במנוע ועוד)
שילדה: שילדת אלומיניום תעופתי 6061 קלה ומתקפלת
בלמים: דיסק ברקס אחורי וקדמי
בולמי זעזועים: בולם קדמי + בולם במוט המושב
צופר: פעמון
מיקום הנעה: אחורי
הילוכים: מערכת 6 הילוכים מבית SHIMANO JAPAN
חישוקים: 20" אלומיניום מחוזק
לוח בקרה: על הכידון הכולל בורר מהירויות לשליטה מיטבית על מהירות הנסיעה + מד טעינה
זמן טעינה: 5-6 שעות
משקל: 23 ק"ג
כושר העמסה: עד 110 ק"ג
פנסים: קדמי + אחורי

ארץ ייצור: סין

מחיר: 4,700 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully