וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה חדשות: הליכוד לא נפגע מדוח המבקר, יש עתיד מזנקת

20.2.2015 / 10:30

רוב הציבור סבור שההוצאות במעון ראש הממשלה גבוהות מדי ושנתניהו הוא האחראי לכך, אולם הליכוד ממשיכה להוביל עם 24 מנדטים, המחנה הציוני עם מנדט פחות. לפיד עולה מתשעה ל-12 מנדטים

צילום: אבי כהן, מור שאולי; עריכה: מתן חדד

(דוח המבקר: בזבוז כספי ציבור במעון ראש הממשלה)

עוד מוקדם לדעת מה תהיה השפעתו הסופית של דוח המבקר על הוצאות הזוג נתניהו, אבל שלושה ימים לאחר פרסומו, יכולים בליכוד לנשום לרווחה. סקר TNS טלסקר, שנערך אתמול (חמישי) עבור וואלה חדשות, קובע כי הציבור אמנם סבור שהוצאות המעונות של נתניהו גבוהות מדי, אך הליכוד לא ניזוקה באופן משמעותי, ומקבלת 24 מנדטים, ירידה של מנדט אחד בהשוואה לסקר הקודם שנערך לפני שבוע, ושני מנדטים פחות מאשר הסקר שנערך לפני שבועיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, מבחינת קמפיין לא היה זה שבוע מוצלח למפלגה, שעד כה ייצרה להיטים ויראליים בקצב של אחת לשבוע. נראה כי השבוע, בהשפעת האירועים, משהו שם חרק. ההחלטה של הליכוד למשוך את העתירה נגד V15, הסרטון התמוה בהשתתפות מושיק גלאמין, ההאשמה של מני נפתלי בהוצאות הבית ועוד אי אלו אירועים, שידרו תחושה של לחץ גדול במטה הליכוד, וזאת למרות שעל פי כל הסקרים, הסיכויים שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה גבוהים מאוד.

במחנה הציוני, מנגד, רושמים לראשונה שבוע יציב ללא סערות או מבוכות בהתנהלות המטה. המפלגה של הרצוג ולבני זוכה בסקר ל-23 מנדטים, נתון זהה לסקר הקודם מלפני שבוע. נוסף על כך, שאבו שם עידוד מצירופו של האסטרטג הראשי ראובן אדלר, שהפיח רוח חיים במטה המסוכסך. "מרגישים שיש מבוגר אחראי", אמר גורם במפלגה. בניסיון לראות את חצי הכוס המלאה אחרי שבועות ארוכים של מריבות מביכות, אמר הגורם בסרקזם: "די, הדלפנו הכול. לא נשאר מה להדליף יותר". הסיכויים של הרצוג ולבני להרכיב ממשלה עדיין נראים היום, 24 ימים לפני הבחירות, נמוכים עד קלושים, אבל רמת האנרגיות והמוטיבציה נראית כמו של מפלגה בקמפיין בחירות, בניגוד לקרב הבוץ מרובה המשתתפים שהתרחש שם בשבועות האחרונים.

במדד ההתאמה לראשות הממשלה, נתניהו ממשיך להוביל בבטחה על פני הרצוג, עם 47.9% לעומת 26.4%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יאיר לפיד רושם שבוע מוצלח, עם זינוק של שלושה מנדטים, מתשעה בסקר הקודם ל-12 בסקר הנוכחי. לפיד, כך עושה רושם, מתחיל לקטוף את פירות קמפיין השטח האינטנסיבי שלו. בכירים בליכוד אמרו השבוע שלא לייחוס כי הם מרוצים מאוד מהתחזקותו של לפיד, כיוון שהיא באה בעיקר על חשבון המחנה הציוני. במפלגת השלטון חוששים מאוד מתסריט שבו הרצוג ולבני מצליחים לקבל שניים או שלושה מנדטים יותר מהליכוד, מה שיפתח את השאלה מי ירכיב את הממשלה הבאה, ולכן לא תראו אותם מכוונים את החצים לכיוונו של לפיד בשבועות הקרובים. במחנה הציוני מודעים לכך שב"יש עתיד" ישנם כמה מנדטים "פריכים", של תומכים שיכולים לשנות את דעתם די בקלות. "אנחנו בינתיים לא נכנסים חזיתית ביאיר", אמרו שם, בדגש על "בינתיים".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי. פברואר 2015. חן גלילי,
מתחיל לקטוף את פירות קמפיין השטח האינטנסיבי שלו. לפיד, השבוע/חן גלילי

מי שכן חובט בלפיד, ובעיקר בו, הוא משה כחלון, שזוכה בסקר זה לשמונה מנדטים, כמו בסקר הקודם. כל מאמציו של שר התקשורת לשעבר מכוונים כעת למצביעי יש עתיד, והם ילכו ויתגברו עד הבחירות. לפי הניתוח הפנימי של "כולנו", מאגר הקולות הפנימי של המפלגה נמצא בשלושה מקומות: הליכוד, הבית היהודי ויש עתיד. השבוע התקבלה שם החלטה אסטרטגית להפסיק לתקוף גם את הליכוד, כיוון שהדבר התפרש בקרב מצביעים כאיתות על כוונה עתידית של כחלון להמליץ על הרצוג. לכן, ראינו השבוע שני סרטונים משעשעים, שהציגו את לפיד באור נלעג, כאדם רברבן וחסר הישגים.

בסוגיית ההמלצה לנשיא, כחלון שומר את הקלפים קרוב מאוד לחזה. הסיכויים שימליץ על נתניהו או הרצוג לפני הבחירות קלושים. ההבנה במטה "כולנו", היא כי המפלגה היא שתמליך את ראש הממשלה הבא - או כך לפחות כחלון מעוניין להציג את הדברים, בין היתר בריאיון לוואלה חדשות, שבו סיפר כי הוא מחוזר על ידי שתי המפלגות שמוכנות להציע לו הרים וגבעות. לכן ככל שהזמן יעבור, המחיר של המפלגה יעלה. שיקול נוסף שהכריע את הכף לטובת המשך טקטיקת העמימות סביב ההמלצה לנשיא, נעוץ בהבנה של כחלון כי חלק לא מבוטל מבסיס מצביעיו מגיע ממאוכזבי ליכוד. אצל כחלון חוששים כי אם יודיעו על תמיכה בנתניהו כעת, הם יאבדו את אותם קולות.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בכנס ראשי המפלגות באוניברסיטת תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
שומר על יציבות. בנט/יותם רונן

בגזרת הבית היהודי נשמרת גם כן יציבות, עם 13 מנדטים - נתון זהה לסקר בשבוע שעבר. מצד אחד, משבר אלי אוחנה נגמר. מצד שני, המפלגה לא מצליחה לייצר שוב מומנטום חיובי כמו בתחילת הקמפיין, ובינתיים דורכת במקום. השבוע הזה חזרה לתוקפה הפסקת האש של בנט ונתניהו, אם כי בבית היהודי חשים כי הקמפיין האגרסיבי של הליכוד ביהודה ושומרון נועד לפגוע בהם, וכי במוקדם או במאוחר יהיה עליהם להגיב בדרך פחות דיפלומטית על שורת ההתגרויות הזו.

בינתיים, שני ניסיונות פומביים של בנט להפגין קולגיאליות כלפי נתניהו, התקבלו בכתף קרה: במוצאי האחרון שחרר הליכוד סרטון שבו נראים חמושי דאעש בדרך לירושלים, כטיעון לסכנות הטמונות בהקמת ממשלת שמאל. בנט שיתף את הסרטון בעמוד הפייסבוק שלו וכתב "הליכוד צודק". יממה לאחר מכן, הגדיל לעשות יו"ר הבית היהודי, והגן בראיון לרשת "פוקס ניוז" על כוונתו של נתניהו לנאום בחודש הבא בקונגרס. גם את הריאיון הזה המצולם הוא העלה לפייסבוק.

אנשי נתניהו כנראה התרגשו מצמד המחוות, וכמחווה נגדית העלו לעמוד של ראש הממשלה את הריאיון של בנט, בתוספת הכיתוב החריג: "אני שמח לראות ששותפתנו האידיאולוגית, הבית היהודי, נרתמת למהלך ההסברה נגד ההסכם עם איראן". אלא שמאז נעלם באורח מסתורי הפוסט מעמוד הפייסבוק של נתניהו.

בינתיים, ישראל ביתנו ממשיכה לדשדש עם שישה מנדטים, ירידה של מנדט לעומת הסקר הקודם. גם מרצ יורדת במנדט, ומקבלת בסקר זה ארבעה מנדטים בלבד, בקושי מעל אחוז החסימה. גם "יחד" של אלי ישי עם מספר זהה. ש"ס ויהדות התורה מקבלות שבעה מנדטים כל אחת, בדומה לסקר הקודם. גם הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות זוכה לנתון זהה לשבוע שעבר- 12 מנדטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות שהליכוד נפגע בסקר באופן שולי מדוח המבקר, נתניהו צריך להיות מודאג ממה שחושב הציבור על התנהלותו בעניין ההוצאות. 57% מהנשאלים סבורים שהוצאות בית ראש הממשלה גבוהות מדי, לעומת 23.1% בלבד שחשבו שההוצאות סבירות ו-3.9% שחשבו שהן נמוכות מדי. שאלנו גם האם נתניהו אחראי או לא אחראי להוצאות המופרזות של כספי ציבור בביתו, כפי שתוארו בדוח. בשאלה זו הנתונים היו אפילו יותר ברורים: 63.9% מהנשאלים סברו כי נתניהו אחראי להוצאות המופרזות, לעומת 26% בלבד שסברו שהוא אינו אחראי. כשמסתכלים בפילוח לפי מצביעי מפלגות שונות רואים כי ישנה תמימות דעים בקרב מצביעי כל המפלגות לגבי מידת האחריות של נתניהו. אפילו בקרב מצביעי הליכוד ישנם יותר כאלה החושבים שנתניהו אחראי לגובה ההוצאות (46.3%) מכאלה שחושבים שהוא אינו אחראי להן (40.2%).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שאלה נוספת שהוצגה לנשאלים, הייתה מי המועמד המתאים ביותר לתפקיד שר הביטחון. השר המכהן, משה יעלון, נהנה מתמיכה רחבה, ומגיע למקום הראשון עם 29.4%. למקום השני, הרחק מאחור, מגיע אלוף (במיל') עמוס ידלין, עם 15.6% תמיכה, ואילו למקום השלישי מגיע אלוף (במיל') יואב גלנט, עם 12.9%. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ששמו הוזכר כמי שמעוניין לקבל את התפקיד, הגיע רק למקום הרביעי, עם 11.9% מהנשאלים. אגב, אפילו בקרב מצביעי הבית היהודי אין לבנט יתרון משמעותי על פני יעלון: 28.1% ממצביעי הבית היהודי אמרו כי ירצו לראות את בנט בתפקיד ו-27.7% אמרו שהם מעדיפים את יעלון. שר החוץ, אביגדור ליברמן, שהצהיר על עצמו כמי שראוי לקבל את תיק הביטחון זוכה לתמיכה זעומה של 6.9%.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, היום בטקס לזכר חללי אסון המסוקים.. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נהנה מתמיכה ציבורית רחבה. יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בשאלת ההתאמה לתפקיד שר האוצר, מקבל משה כחלון אחוזי תמיכה מרשימים, ומגיע למקום הראשון עם 33.7% מהנשאלים. מועמד המחנה הציוני לתפקיד, פרופ' מנואל טרכטנברג מגיע למקום השני בפער משמעותי מהמקום הראשון, עם 16.5% תמיכה, ואילו מי ששימש עד לאחרונה שר האוצר, יאיר לפיד, זוכה ל- 12.7% בלבד מהקולות, ומגיע למקום השלישי. השר ישראל כץ מהליכוד, שרואה עצמו כמועמד לתפקיד, מקבל 9.3%, ואילו אריה דרעי מש"ס ניצב בתחתית עם נתון נמוך מאוד של 4.8%.

בסוגיית ההעדפה לתפקיד שר החוץ, נהנית ציפי לבני מיתרון ברור על פני יריביה, עם 24% תמיכה. גלעד ארדן מהליכוד, שהיה אמור לשמש שגריר ישראל בוושינגטון, זכה ל-17.9%, והקדים את השר המכהן אביגדור ליברמן שקיבל רק 16% מקולות הנשאלים. יאיר לפיד זוכה גם בשאלה זו לנתוני תמיכה נמוכים, עם 13.9%, כאשר אפילו בקרב מצביעי יש עתיד יש יתרון ללבני על פניו. מייקל אורן מכולנו, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, רושם 6.7% תמיכה.

הסקר נערך אתמול בקרב 500 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית היא כשני מנדטים. בשאלות הנוספות טעות הדגימה המירבית היא 4.5%.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully