וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להבטחת כץ: משרד התחבורה לא מטפל בכל הכבישים האדומים

10.2.2015 / 18:57

שר התחבורה התחייב לאחר התאונה בכביש 31 שבה נהרגו שמונה נוסעות, כי הממשלה הנוכחית תסיים את הטיפול בכל הכבישים המסוכנים. אולם בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי חודש לפני הבחירות ישנם 341 קטעי דרך מסוכנים - ורק חמישה טופלו בשנה החולפת

יותם רונן

שר התחבורה ישראל כץ התייחס בשבוע שעבר לתאונה הקשה בכביש 31, שבה נהרגו שמונה נשים מהיישוב חורה בנגב, והבטיח בין היתר שהממשלה הנוכחית תטפל בכל הכבישים האדומים – קטעי דרך המוגדרים מסוכנים בשל ריבוי התאונות בהם ונמצאים בעדיפות גבוהה. אולם בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי הבטחתו של השר כץ אינה עומדת במבחן המציאות: נכון להיום, חודש לפני הבחירות, קיימים בישראל 341 מוקדי סיכון, כאשר בשנה החולפת טיפל משרד התחבורה בחמישה כבישים בלבד.

התאונה הקטלנית אירעה ביום שלישי שעבר בין אוטובוס למשאית, סמוך לצומת להבים שבנגב. בעשור האחרון נהרגו בקטע כביש זה 76 בני אדם ונפצעו 1,369, מהם 122 באורח קשה. בחודש האחרון בלבד קיפחו את חייהם תשעה בני אדם בכביש 31, בהם ילד שנהרג רק כמה ימים לפני כן. נתונים אלה הביאו את כץ להכריז ביום חמישי האחרון, במהלך טקס חניכת פרויקט הדגל כביש 531, כי "כממשלה אנחנו פעם אחת ולתמיד מבטלים את הכבישים האדומים, שרובם נמצאים בפריפריות. לא אמנה את כל הכבישים (האדומים – ד"י) שכבר קיימים בצפון ובדרום ומה שמבוצע כרגע לצורך ביטולם וגם לצורך מתן פתרונות דיור".

אולם נראה כי חזונו של כץ רחוק מלהיות בר ביצוע. לפי דוח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהוצגה בוועדת הכלכלה בספטמבר 2014, ישנם 341 מוקדי סיכון בישראל בהם יש לטפל בהקדם. זאת, לעומת הנתונים שהציג משרד התחבורה, שלפיהם הממשלה הנוכחית טיפלה ב-20 מוקדי סיכון בשנת 2013, ובחמישה בלבד בשנה החולפת. 15 כבישים נוספים עדיין נמצאים בטיפול ולגבי 11 אחרים טרם התקבלה החלטה סופית. יודגש כי משרד התחבורה לא השיב לשאלת וואלה! חדשות כמה עוד מוקדי סיכון נותרו לטיפולו.

תאונה של מספר רכבים בצומת להבים. פברואר 2015. יחידה אווירית משטרת ישראל, חטיבת דובר המשטרה
זירת התאונה בכביש 31, בשבוע שעבר/חטיבת דובר המשטרה, יחידה אווירית משטרת ישראל

בכבישים האדומים התרחשו 4,427 תאונות דרכים בשלוש השנים האחרונות, מתוכם 226 בקטעי דרך ו-75 בצמתים. נתונים אלה משתלבים עם ממצאי הדוח שחיברה ד"ר חנין פרח, בשיתוף עם עמותת אור ירוק, שלפיהם טיפול במוקדי סיכון יכול להציל את חייהם של 55 בני אדם בשנה. "יש למדינת ישראל כסף ככל שתזדקק כדי לפתור את בעיית התשתיות של הכבישים והמחלפים במדינת ישראל, כי התשואה על ההשקעה הזאת היא הגבוהה ביותר במשק", אמר ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "עם זאת, למרות הכוונות הטובות של השר, התקצוב הנוכחי של משרד התחבורה לא מאפשר לחסל את כל הכבישים האדומים עד סוף 2015".

לקריאה נוספת:
לנהג המשאית בדרום כמאה עבירות תנועה; "נהגתי כשורה"
הרפורמה של שר התחבורה תעלה לנו הרבה כסף

עוד באותו נושא

"כביש הדמים": 87 הרוגים ו-1,399 פצועים בעשר השנים האחרונות

לכתבה המלאה

מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב התייחס אף הוא לעניין התקצוב והוסיף: "בתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים נקבע כי בכל שנה יוקצו 400 מיליון שקלים לטיפול בנקודות תורפה ובמוקדי סיכון בכבישים בינעירוניים. לצערי, הממשלה הנוכחית לא הקצתה את מלוא הכסף שאמור היה להיות מופנה לאותם קטעי כביש וצמתים מסוכנים. בישראל ישנם עדיין מאות קילומטרים של קטעי כביש אדומים ועשרות צמתים מסוכנים, שגובים את חייהם של עשרות בני אדם בכל שנה".

במשרד התחבורה אמרו כי כביש 31 נמצא כעת כולו בעבודה שנועדה להרחיבו. ראשי המועצות של להבים ושל רהט, אלי לוי וטלאל אלקרנואי, אמרו כי במשך שנים הם דרשו לשפץ את הכביש. כך, למשל, הפגינו בשנה שעברה תושבי האזור בצומת להבים המסוכן בדרישה להקים מחלף שיסדיר את התנועה וימנע תאונות. "זה כביש שפשוט מפחיד לנסוע בו. אנחנו מתריעים במשך שנים שהמצב הוא כזה", אמר קאעד, תושב האזור. "אנחנו מקווים שמישהו כבר יתעשת ויעשה משהו בנידון". ד"ר תאופיק אבו אל-קיעאן, תושב חורה ורופא בבית החולים סורוקה, הוסיף: "מדי שבוע אני מטפל בפצועים מתאונות שקורות בו".

משרד התחבורה: "הנתונים לא מוכרים לנו"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הנתון שהוצג על מספר מוקדי הסיכון, הקיימים בישראל בשנת 2015, אינו מוכר למשרד התחבורה ולא ידוע לנו על מה הוא מתבסס".

עוד נמסר כי "מדי שנה, מטפל המשרד בעשרות מוקדי סיכון וכבישים אדומים, בכל רחבי הארץ. חלק ממוקדי הסיכון, מטופל באופן ישיר, במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים. חלק אחר של מוקדי סיכון וכבישים אדומים, מטופל במסגרת פרויקטי פיתוח של משרד התחבורה. כך, למשל, הכביש שבו אירעה התאונה הקטלנית בדרום בשבוע שעבר, יוחלף עד סוף השנה הנוכחית, בכביש 6 דרום, המוקם בימים אלה, בהשקעה של 1.3 מיליארד שקלים. במסגרת הפרויקט מטופלים ומבוטלים, כל מוקדי הסיכון לכל אורך הכביש".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully