וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נחסל את מפקדי הארגזים

7.1.2015 / 11:27

המפלגות שמקיימות פריימריז מתפארות בדרכן הדמוקרטית, אולם עדיין מדובר בחוג מצומצם שבוחר את רשימת המפלגות. כדי לעקוף זאת, יש לאפשר פריימריז פתוחים: הצבעה למפלגה ולרשימה ביום הבחירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיק לפני יומיים מעל בימת גני התערוכה בתל אביב את קמפיין הבחירות של הליכוד והציג את רשימתו לכנסת הבאה. בנאומו הדגיש ראש הממשלה את הצורך בשינוי שיטת הממשל בישראל. המציאות הפוליטית הקשה בארץ שמתאפיינת בריבוי מפלגות וסחטנות פוליטית מערערת את היציבות השלטונית, פוגעת במשילות, ומביאה לבחירות תכופות טרם עת. כפי שנכתב כבר בטור באתר זה, לא נדרשים בהכרח שינויים רדיקליים כמו מעבר לשיטה הנשיאותית כפי הנהוג בארה"ב כדי לפתור את הבעיה. למשל, ניתן להסתפק בבחירת ראש המפלגה הגדולה כראש הממשלה – כפי שהציע נתניהו.

אולם, לא מספיק לשנות רק את כללי המשחק הדמוקרטי בין המפלגות ונדרש גם שינוי באופן הבחירה בתוך המפלגות. לפי המצב כיום, נקבעת זהות חברי הכנסת באופן בלעדי על ידי ראש המפלגה או באמצעות פריימריז סגורים של מתפקדי המפלגה. שתי השיטות אינו דמוקרטיות דיין: הציבור הרחב לא יכול להשפיע על הרשימה ולבחור בה את המועמדים המועדפים בעיניו. הפריימריז הסגורים מאפשרים השתלטות עוינת של מתפקדים על מפלגות באמצעות קבוצות מאורגנות כמו ועדי עובדים למשל, ורקיחת דילים של מפקדי ארגזים וקניית קולות. בשיטה זו זכאים להצביע רק מתפקדי המפלגה המגויסים לרוב על ידי קבלני קולות שלא תמיד בוחרים לפי שיקולים עניינים.

ח"כ מירי רגב בהשקת קמפיין הליכוד, ינואר 2015. ראובן קסטרו
מתפקדי המפלגה מגויסים לא פעם על ידי קבלני קולות. ח"כ מירי רגב בהצגת רשימת הליכוד השבוע/ראובן קסטרו
"בפריימריז פתוחים, כל אזרח יכול להצביע ולהשפיע על הרשימה ובתנאי שהוא מצביע עבור מפלגה אחת בלבד. אין צורך להתפקד מראש למפלגה או לשלם דמי חבר"

לעומת זאת, בפריימריז פתוחים, כל אזרח יכול להצביע ולהשפיע על הרשימה ובתנאי שהוא מצביע עבור מפלגה אחת בלבד. אין צורך להתפקד מראש למפלגה או לשלם דמי חבר. בשיטה זו רשאי האזרח להצביע פעם אחת במפלגה אחת. בשיטה כזו בה כל האזרחים מוזמנים ויכולים להשפיע על הרשימה קשה עד בלתי אפשרי לרקוח דילים ולקנות קולות, ולא פחות חשוב מכך, השיטה מבטאת באופן הטהור ביותר את רצון הבוחר בהתאם לאינטרסים שלו.

דרך אפשרית נוספת שיכולה למנוע את עיוותי שיטת הפריימריז הנהוגה בישראל היא אימוץ השיטה הנהוגה בדנמרק, לפיה ביום הבחירות הכלליות האזרחים מצביעים בפתק אחד עבור מפלגה כמו המקובל בארץ, ובצדו השני של הפתק הם מסמנים את חברי המפלגה אותם היו רוצים לראות בבית הנבחרים כפי שנהוג בפריימריז.

במשך שנים קשה היה להביא לשינויים כאלו במפלגות בגלל לחצים של בעלי אינטרס, אך לאור רוחות השינוי בקרב הציבור הכללי שמאס בסיאוב הציבורי ואינו חש עצמו מיוצג על ידי אף אחת מהרשימות נראה כי בשלו התנאים ליצירת לחץ ציבורי שיאלץ את המערכת הפוליטית להתאים עצמה לרצון האזרחים.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully