וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד אחת נגד נתניהו: התקדמות במגעים בגוש המרכז-שמאל

5.12.2014 / 9:52

הרצוג ולפיד מתחרים על לבה של לבני, שבשלב זה נוטה יותר לחבור לעבודה. אם המהלך יצליח, גם מופז עשוי להצטרף לרשימה המאוחדת. בעבודה העריכו שלמהלך "60% סיכוי". הבוקר: הרצוג העלה תמונה מפגישה עם לבני

שרת המשפטים המפוטרת ציפי לבני ויו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג בדרך לפורום סבן בוושינגטון, 5 בדצמבר 2014. עמוד הפייסבוק של הרצוג, צילום מסך
ציפי לבני ויצחק/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של הרצוג

החיבור בגוש המרכז שמאל הולך ותופס תאוצה. מאחורי הקלעים מתחרים בימים האחרונים יו"ר "העבודה" יצחק (בוז'י) הרצוג ויו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד על צירופה של ציפי לבני, מתוך הנחה שהראשון שיצליח להביא את "התנועה" ישים את השני בעמדת נחיתות באשר לסיכויים להפוך למפלגה הגדולה בגוש.

כפי שהעניינים נראים כעת, לבני נוטה יותר לכיוון החבירה למפלגת העבודה. המהלך אינו אמור להתבצע דרך התמודדות שלה ושל חברי מפלגתה בפריימריז, אלא דרך איחוד רשימות בסגנון "ישראל אחת", כפי שעשה ברק בבחירות 99'. על פי התכנית, תקבל לבני את המקום השני ועוד שני מקומות בעשירייה הראשונה עבור עמרם מצנע ועמיר פרץ.

בחירות 2015 - סיקור מיוחד:
האם גדעון סער יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד?
ניסיון פילוג או ספין? כך ניסו בליכוד להביך את לפיד
לא רק חברתי: מה משה כחלון באמת חושב על השלום?

אם אכן המהלך, שבכירים במפלגה מעריכים שהוא "בעל סיכוי של 60%", ייצא לפועל, יתניעו בעבודה גם את השלב השני שהוא צירוף קדימה בראשות שאול מופז. המפלגה שהקים ראש הממשלה ויו"ר הליכוד לשעבר, אריאל שרון, תסיים את חייה בתור נספח לא משמעותי לרשימת מרכז שמאל גדולה בראשות העבודה. "חסר לנו ביטחוניסט ומופז יתאים", הסביר גורם בעבודה, שציין כי מופז יקבל גם הוא שריון בעשירייה הראשונה, "אבל קודם כל נמתין לראות שלבני באה. בלעדיה זה לא רלוונטי".

מסיבת פרידה מיאיר לפיד במשרד האוצר, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
הסקרים ממליצים לו לחבור לעבודה. יאיר לפיד/נועם מושקוביץ

הלילה (שישי) המריאו לבני והרצוג לוושינגטון כדי להשתתף בפורום סבן. כבר בטרקלין בנמל התעופה בן גוריון הם ישבו יחד ונראו משוחררים ובמצב רוח מרומם. הרצוג אף העלה לעמוד הפייסבוק שלו תמונה עם לבני שגרפה תגובות אוהדות מתומכיו. לאחר מכן, המריאו השניים על אותה הטיסה לארצות הברית – יחד עם שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. היה להם שם עוד די זמן להרהר באפשרות החיבור. "בוז'י בעננים, ואני לא מתכוון למטוס", אמר מקורב להרצוג.

זה היה שבוע טוב ליו"ר האופוזיציה. האפשרות של ריצה עם לבני זיכתה את השניים אתמול בסקר "גלובס" ב-24 מנדטים, והפיחה רוח חיים בקמפיין שלו. גם סקר שפורסם הבוקר במגזין "סוף השבוע" של מעריב ניבא להרצוג ולבני הצלחה משותפת כשקבע שיחד יש להם 20 מנדטים – שניים יותר מאשר לבד. על פי אותו סקר, אגב, גם חבירה של יש עתיד לעבודה תהיה חיובית עוד יותר – הסקר קובע שיחד יש להן 26 מנדטים לעומת 25 בנפרד.

סקר וואלה! חדשות: גוש הימין מתחזק משמעותית, לפיד קורס

לפי סקרי השבוע האחרון, אין ספק שהרצוג חייב לצרף את לבני אם הוא רוצה להפוך מראש מפלגה בינונית לבעל סיכוי להרכיב את הקואליציה. עם זאת, מי שאינם מרוצים מהחבירות המסתמנות הם חברי הכנסת במקומות 10-15 בעבודה, שבשיחות סגורות מאשרים בפה מלא כי הם חוששים להיפלט מהרשימה לכנסת. זאת, כיוון שהשריונים והבטחות הייצוג לנשים ומגזרים ידחקו אותם אחורה, אל עבר המקומות הלא ריאליים, מה שמבטיח ליו"ר גם קרב לא פשוט במוסדות המפלגה בדרך לאישור השריונים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

נתניהו חזר לעשות חישובים

נוסף על החבירות המסתמנות במרכז-שמאל, קיימת אפשרות שגם שר התקשורת לשעבר משה כחלון, שהודיע על הקמת רשימה עצמאית, ושר החוץ יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא ימליצו על נתניהו לראשות הממשלה. שניהם אמנם באים מהימין, אבל בעלי יחסים אישיים בעייתיים עם ראש הממשלה.

לכן, נתניהו חזר לעשות חושבים. האם כחלון, ליברמן, הרצוג, לפיד ולבני יקבלו יחד יותר מ-60 מנדטים? וגם אם לא, למה לקחת את הסיכון? מהבוידעם נשלף אחר כבוד המדריך לפיצול מפלגות, שבו נגע ראש הממשלה לאחרונה בשנת 2012, כשהכניס את מופז לממשלתו באישון לילה, עשר דקות לפני שאושר פיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בשלב השני, כשקדימה יצאה, ניסה נתניהו לפתות שבעה מחברי סיעתו שיתפצלו. זה היה רחוק כפסע מלהצליח, אבל פזיזות של ח"כים שרצו לספר לחבר'ה סיכלה זאת ברגע האחרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר קדימה שאול מופז  בהצעה חשאית למחליף מבקר המדינה בכנסת , מאי 2012. עומר מירון
עד שהכנסת לא מתפזרת בקריאה שלישית, הכול יכול לקרות. שאול מופז ובנימין נתניהו/עומר מירון

אז קדימה אמנם כמעט נמחקה, אבל במקומה קמה מפלגת מרכז חדשה, יש עתיד שמה, והפעם הגיע תורה לעבור את ניסיונות הפיצול. ביום רביעי היו מי שקיבלו ביש עתיד טלפונים מודאגים עם שאלות כמו "לא חבל שתפסידו את מקומכם בכנסת?", ורמזים עדינים לפיהם עדיף להם למצוא שליש מחברי הסיעה שיסכימו להתפצל, ולהצטרף לממשלת נתניהו. אלא שבניגוד לאנשי קדימה, שמעולם לא נודעו כאנשי עקרונות גדולים, לאנשים ביש עתיד היה לפחות את היושרה הבסיסית לסרב ולהישאר נאמנים ללפיד שבזכותו הגיעו לכנסת. "אנשים מסתכלים על מופז ומבינים שזה מה שיקרה לקריירה הפוליטית שלהם אם יתפצלו מיש עתיד", ניתח גורם ביש עתיד.

אז כרגע, הסיכויים לפיצול המפלגה או להכנסת החרדים לקואליציה בת 61 חברי כנסת עם ליברמן ובנט, נראים נמוכים למדי. אבל אם יש משהו שלמדנו ב-2012 זה שעד שהכנסת לא מתפזרת בקריאה שלישית, הכול יכול לקרות. אחרי הכול, ניסיון העבר מלמד שבין 40 ל-50 חברי כנסת לא חוזרים לכהונה נוספת. ככל שמועד ההצבעה יתקרב, מד הלחץ יעלה ואתו הניסיונות למנוע בחירות.

מה הסיכוי שסער באמת יתמודד מול נתניהו?

בליכוד מתנהלים כעת כמה קרבות במקביל. אחד הקרבות המשמעותיים הוא על שיטת הבחירות. לפי ההצעה של השר ישראל כץ ונתניהו, הרשימה הארצית תיבחר על ידי כלל המתפקדים והמחוזות ייבחרו בידי המרכז. בנוסף, ייצוג המחוזות יוקדם למקומות 15 או 16, ובתמורה תינתן לנתניהו אפשרות לשריין שני אנשים בכל עשירייה. המשמעות היא כי חברי הכנסת שנמצאים החל ממקומות 13 ואילך יהיו בבעיה כיוון שהשריונים והמחוזות ידחקו אותם אחורה, וחלק מהם לא יחזרו לכנסת. הדבר מעורר מתיחות של ממש בליכוד, ויש כבר מי שדורשים לא ללכת על המהלך בטענה שהבחירות קרובות ואין זמן לעסוק בשינויי חוקה. בליכוד גם יש מי שהעבירו ביקורת על יו"ר הקואליציה זאב אלקין וישראל כץ, בטענה שהם אלה שלחשו על אוזנו של נתניהו ללכת לבחירות - שלא ברור אם הליכוד יחזור מהן כמפלגת השלטון או לא.

משה (בוגי) יעלון, זאב אלקין, יאיר לפיד, בנימין נתניהו וגדעון סער במליאת הכנסת בדיון על חוק המשילות לייב. יואב דודקביץ'
יחזור לחיים הפוליטיים? גדעון סער בכנסת/יואב דודקביץ'

בין לבין, שוקל בימים אלה השר לשעבר גדעון סער להתמודד. אבל האם למהלך יש סיכוי? בליכוד מעריכים כי סער לא ייכנס למירוץ, אלא אם כן המועמדים האחרים, פייגלין ודנון, יסירו את המועמדות. "אם הם יוותרו, גדעון יידע שיש כ-25% שאינם רוצים בנתניהו ושיתמכו בו. זו נקודת פתיחה טובה", ניתח גורם בליכוד שאינו מקורב לסער. "אבל אם הם יתמודדו, אין לו טעם להיכנס למרוץ בסיבוב הזה", אמר הגורם.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully