וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו פיטר את לבני ולפיד: "ללכת בהקדם לעם"

2.12.2014 / 18:23

ראש הממשלה, שימסור הצהרה מיוחדת ב-20:00, סתם את הגולל על אפשרות של קואליציה חלופית והודיע כי בכוונתו להביא לפיזור הכנסת. שרי יש עתיד יתכנסו בביתו של לפיד כדי לדון בהתפתחויות

בתום יום דרמטי במערכת הפוליטית, פיטר הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו את יו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, ואת יו"ר התנועה, שרת המשפטים ציפי לבני. המשמעות מהמהלך היא שנתניהו דוחה את האפשרות של קואליציה חלופית. "בשבועות האחרונים, לרבות ביממה האחרונה, תקפו השרים לפיד ולבני בחריפות את הממשלה בראשותי", נמסר מטעמו של נתניהו. "לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה, לא אסבול שרים שתוקפים מתוך הממשלה את מדיניות הממשלה ואת העומד בראשה".

ראש הממשלה, שהנחה את מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט להוציא מכתבי פיטורים לשרים, אמר כי "יקרא לפיזור הכנסת בהקדם כדי ללכת לעם ולקבל ממנו מנדט ברור להנהיג את ישראל". ב-20:00 ימסור נתניהו הצהרה מלשכתו בירושלים ובה יתייחס להתפתחויות האחרונות שיובילו לבחירות. באותה שעה יתכנסו שרי יש עתיד, יעל גרמן, שי פירון, מאיר כהן ויעקב פרי - בביתו של שר האוצר היוצא יאיר לפיד בתל אביב.

עוד בוואלה! חדשות:
ליברמן: "יכולנו אחרת, לא היינו צריכים להגיע לבחירות"
מדינה בהמתנה: המסלול המפותל בדרך אל הקלפי
לפיד: "הבחירות מיותרות"; הליכוד: "נכשל בניהול הכלכלה"

הצעד של נתניהו הוא חסר משמעות מעשית משום שהכנסת תתחיל מחר את הליך הפיזור שלה, אולם מבחינת ראש הממשלה הוא נועד בעיקרו להטיל את האחריות לפירוק הממשלה על לבני ולפיד ולא עליו. זאת, בעילה שיו"ר יש עתיד והתנועה "חתרו תחתיו". נוסף על כך, נתניהו מבקש בכך להיות זה ש"אמר את המילה האחרונה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיטוריה של לבני מגיעים אחרי שאחר הצהריים עוד הספיקה להיפגש עם נתניהו בארבע עיניים. בתום הפגישה אמרה לבני כי "כבר אתמול מחצות היה ברור שהולכים לבחירות". לדבריה, "נתניהו ואני הגענו מאותו בית פוליטי, אבל כל אחד מאיתנו לקח את זה למקום אחר. אני מאמינה שאני מייצגת את הערכים שאותם ייצגו בעבר בגין, ובוודאי ז'בוטינסקי - ערכים של הציונות הלאומית ברוח מגילת העצמאות. לצערי, אלקין ודנון השתלטו על המפלגה שפעם הייתה ציונית וערכית, והשילוב עם בנט הפך את המדיניות לבלתי אפשרית גם עבורי". "לכן", הוסיפה, "ברור עכשיו שיש שתי דרכים שונות - הציונות מול הקיצוניות - הדרך הציונית תשמור על האינטרסים הלאומיים החשובים: ביטחון ישראל והריבונות בירושלים - ועל זה יהיו הבחירות".

שר החוץ, ומי שהיה יד ימינו ברשימה המשותפת בבחירות הקודמות - אביגדור ליברמן, אמר היום כי מבחינתו מדובר במהלך מיותר. "זה לא סוד שעם ישראל לא מבין למה אחרי פחות משנתיים אנו הולכים לבחירות - אך הבחירות הן עובדה קיימת. אני לא רוצה להתעסק בסיבות למה הגענו לזה, אבל אני בטוח עד לרגע זה שיכולנו אחרת ושלא היינו צריכים להתגלגל לבחירות".

לפיד על נתניהו: חוסר אחריות לאומי

אמש, לאחר שנמסרה ההודעה על כך שראש הממשלה הציג לשר האוצר חמישה תנאים להמשך קיום הממשלה הנוכחית, שנדחו על ידי יש עתיד, פורסמה בכלי התקשורת הודעה מטעם לשכתו של נתניהו. "אזרחי ישראל הטילו עליי אחריות ועם הממשלה הזאת אי אפשר לנהל את המדינה באופן שבו אזרחי ישראל מצפים מאיתנו", נמסר. "אם ההתנהלות חסרת התקדים של חלק משרי הממשלה תימשך לא יהיה מנוס לבקש שוב את אמונו של הבוחר. זאת לא החלופה שאני מעוניין בה, אך אפשרות גרועה יותר היא קיום ממשלה שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה ומדיניותה של הממשלה בניגוד לאינטרסים של הציבור. גרירת המדינה בתוך המציאות הזאת שבה שרים בממשלה מכשילים את פעולותיה היא חלופה גרועה יותר".

הבוקר תקף לפיד את נתניהו, שהחליט לתפיסתו ללכת לבחירות מיותרות. "הוא גורר את המדינה לבחירות שאין בהן שום צורך, רק כי הוא עשה 'דיל' עם החרדים", אמר לפיד בכנס חדרה לאנרגיה בגני התערוכה בתל אביב. "זהו חוסר אחריות לאומי בלתי-נסלח".

לפי לפיד, הבחירות הצפויות אינן מתקיימות בשל נושא מסוים. "אלה בחירות בין אלה שבאו לעבוד, ואלה שתוקעים הכול", אמר שר האוצר. "אנחנו באנו לעבוד. זה כל מה שרצינו, זה כל מה שאנחנו רוצים. זה כל מה שביקשנו משותפינו לקואליציה - שיעמדו בהתחייבויות שלהם וייתנו לעבוד". הוא התייחס לטענה שלפיה הוא ניסה להקים ממשלה חלופית עם החרדים, וכינה אותה "אבסורד מגוחך של אנשים שהפכו את החשדנות והספינים לדרך חיים".

מחר צפויה מליאת הכנסת להצביע בקריאה טרומית על הצעות חוק לפיזור הכנסת שיזמו סיעות האופוזיציה. בכירים בליכוד אמרו לוואלה! חדשות כי סיעת הליכוד צפויה לתמוך בהצעות הללו, מה שיקנה להן רוב. אחרי שיאושרו ההצעות בקריאה טרומית, יחל דיון בתאריך הבחירות שיוסכם על כל סיעות הכנסת, והן ככל הנראה ייקבעו לאחד מימי השלישי במרץ 2015. זאת בשל ההמלצה לקיים אותן מהר ככל הניתן ולאור העובדה שלא ניתן לקיים בחירות מוקדם מ-90 יום מרגע אישור פיזור הכנסת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully