וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות שבפתח: אקורד סיום צורם לכהונה מלאת חריקות

2.12.2014 / 7:40

אחרי כישלון השיחות בין לפיד לנתניהו, נראה שהכנסת תפוזר על אף שראשי הקואליציה לא רוצים בכך. אלו בחירות מיותרות, שמונעות מדינמיקה בעייתית ולא ממחלוקות מהותיות. לו רצו הצדדים, המשבר היה נפתר במהרה

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

אחרי הכישלון בשיחות אתמול (שני) בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר יאיר לפיד, נראה שישראל הולכת לבחירות שאיש מראשי מפלגות הקואליציה לא רוצה בהן באופן מיוחד. לא נתניהו, שטרם השלים שנתיים לכהונתו השלישית ולא יכול לדעת בוודאות שיצליח להיבחר פעם נוספת. לא לפיד, שרואה את מפלגתו מצטמקת בסקרים והופכת מהבטחה לאכזבה, ובטח שלא שרת המשפטים ציפי לבני, שעם הפלטפורמה הנוכחית של מפלגת התנועה כלל לא בטוח שתיכנס לכנסת ה-20. גם בנט, שצפוי להתחזק בבחירות הקרובות באופן משמעותי, לא דחף לקיים אותן כעת, לפני שעברה חצי מהקדנציה.

באופן אירוני למדי, דווקא הכנסת הנוכחית, שהעבירה את חוק המשילות היא זו שתתפזר - אם לא יהיו הפתעות - כעבור שנה ועשרה חודשים בלבד, ובכך תהיה לכנסת השנייה הכי קצרה בתולדות המדינה, אחרי הכנסת הרביעית שכיהנה שנה ותשעה חודשים. למעט חוק המשילות וחוק הגיוס, לא הצליחה הקואליציה להביא אל קו הסיום כמעט אף רפורמה משמעותית, וזה לא היה בגלל ההתנגדות של האופוזיציה.

האויבת הכי גדולה של הקואליציה הזו הייתה היא עצמה. כמעט מן הרגע הראשון זאת הייתה קואליציה מסוכסכת שחבריה הקפידו להכשיל האחד את מהלכי השני. בחודשים האחרונים עבודת הממשלה שותקה כמעט לחלוטין. כל חוק של סיעה אחת נבלם בערר של סיעה אחרת. כל רפורמה קודמה בליווי איומי פרישה.

לקראת בחירות - ידיעות נוספות בנושא
יש עתיד דוחה את דרישות נתניהו: "הכול היה תרגיל"
חשדנות בקואליציה: הח"כים נדרשו להצביע בשמם בעד הממשלה
נתניהו תוקף את לפיד ולבני: "להפסיק את החתרנות"

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
קואליציה מסוכסכת מהרגע הראשון. נתניהו ולפיד בישיבת ממשלה, אוקטובר/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

פגישתם של נתניהו ולפיד אתמול היא אקורד סיום צורם לכהונה מלאת חריקות. נכונות אמתית למצוא פתרונות למשבר לא הייתה שם. דרישתו של נתניהו מלפיד לסגת מחוק מע"מ אפס היא אמנם הקש ששבר את גב הגמל, אבל גם לשר האוצר היה חלק בהנעת גלגלי הבחירות בשבועות האחרונים, כפי שבאו לידי ביטוי בהעברת "חוק ישראל היום" בקריאה טרומית ובניסיונות להקים קואליציה חלופית. נתניהו, מצדו, ניהל מגעים עם החרדים שכוונו גם לעבר הקדנציה הבאה.

בשבועות האחרונים ראינו מעט מדי התעסקות במהות ובמחשבה על איך להקל על יוקר המחיה, על משבר הדיור, על המצב הביטחוני והמדיני, והרבה יותר מדי התעסקות בפוליטיקה לשם הפוליטיקה. מי התקפל, מי ניצח, מי יתפטר ומי ישרוד. הפירוק, לפיכך, היה רק עניין של זמן, ואתמול חוסר האמון והחשדנות ההדדית הגיעו לשיא, כאשר נתניהו דרש הצבעה שמית כדי לוודא שלא מדיחים אותו בהצבעת אי-אמון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נפתלי בנט בוועידת התעשייה 2014 באילת, נובמבר 2014. יהודה עשור,
למרות העלייה בסקרים, גם הוא לא רוצה בבחירות. שר הכלכלה נפתלי בנט/יהודה עשור

בכנסת היו מי שטענו כי הפגישה נקבעה לשעה 21:00 כי ראש הממשלה רצה קודם לראות איך תסתיים ההצבעה הזו. אז נכון, ממשלה לא יכולה לתפקד כאשר חבריה לא מאמינים האחד לשני, אך מדובר בכל זאת בבחירות מיותרות, שמונעות מדינמיקה בעייתית בין חבריה, ולא ממחלוקות מהותיות. על כל נושא שנמצא על סדר היום, מחוק הלאום ועד למע"מ אפס יכלו הצדדים למצוא פשרה, לו רצו בכך. בחירות 2015 יביאו לבזבוז כספי ציבור, ובגללן לא יהיה תקציב חדש למדינה עד חודש מאי, במקרה הטוב. בנוסף לכך , אחרי תצוגת האגו של חברי הקואליציה בשבועות האחרונים, קשה יהיה לשכנע את הציבור לצאת שוב מהבית כדי להצביע ולתת אמון בפוליטיקאים.

מחר צפוי הליכוד לתמוך בהצעות לפיזור הכנסת שיעלו סיעות האופוזיציה בקריאה טרומית. אם לא יהיה שינוי דרמטי, כמו כניסה של החרדים לממשלה ברגע האחרון - ש"ס ויהדות התורה כבר הבהירו כי זו לא אופציה, מה שלמעשה מוריד את הנושא מהפרק - בתוך שבוע הכנסת תתפזר. ההערכות הן כי תאריך הבחירות ייקבע למרץ, עם סבירות נמוכה יותר לאפריל. בתוך זמן קצר, גם נקבל תשובה לכמה שאלות שמרחפות באוויר, כמו מה יעשו לבני לפיד ויצחק הרצוג, באיזו מסגרת יתמודד עמיר פרץ, איך תיראה המפלגה החדשה של משה כחלון, כיצד תסתיים המתיחות בין תקומה למפד"ל החדשה בבית היהודי ואת מי יצליח נתניהו לשריין ברשימת הליכוד לכנסת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully