וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר עמוס עוז הלך לעולמו בגיל 79

28.12.2018 / 15:52

עוז הלך לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן. בתו: "הוא מת בשנתו לאחר הידרדרות מהירה". עוז הוא אחד הסופרים הישראלים המוערכים והמוכרים ביותר בארץ ובעולם. ספריו של עוז תורגמו ליותר שפות משל כל סופר ישראלי אחר (ל-42 שפות שונות). כמו כן היה עוז סופר מעוטר פרסים

השקת ספרו של עמוס עוז "בין חברים". נמרוד סונדרס
עמוס עוז/נמרוד סונדרס

אחד מגדולי הסופרים של מדינת ישראל, עמוס עוז, הלך לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן. בתו ההיסטוריונית פרופ' פניה עוז זלצברגר כתבה בחשבון הטוויטר: "אבא שלי האהוב הלך לעולמו ממחלת הסרטן, זה עתה, לאחר הידרדרות מהירה, בשנתו ובשלווה, מוקף אוהביו. אנא כבדו את פרטיותנו. לא אוכל להגיב לפניות. תודה למי שאהב אותו".

עוז הוא אחד הסופרים הישראלים המוערכים והמוכרים ביותר בארץ ובעולם. ספריו של עוז תורגמו ליותר שפות משל כל סופר ישראלי אחר (ל-42 שפות שונות). כמו כן היה עוז סופר מעוטר פרסים ומועמדויות מכובדות, בין השאר זכה עוז ב-1998 בפרס ישראל, ב-2005 בפרס גתה, ובפרס היינריך היינה ב-2008. בשנים האחרונות, החל מ-2007, היה עוז מועמד מקובל לזכייה בפרס נובל לספרות.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לעוז: "סיפור על אהבה ואור ועכשיו, חושך גדול. עצב יורד עלינו עם כניסתה של השבת. נפיל ספרותי. תפארת יוצרינו. ענק רוח. נוח בשלום יקירנו עמוס. נעמת לנו מאוד".

ציוץ פניה עוז, בתו של עמוס עוז מבשרת על מותו. צילום מסך
הציוץ של הבת של עוז שבישר את מות אביה/צילום מסך

עוז היה סופר, עיתונאי ופובליציסט מוכר בכל העולם, היה מזוהה עם תנועת השמאל, והשמיע את דעתו בנושאים שונים הקשורים למדינת ישראל. להוציא את פעילויותיו אלו, עוז היה גם פרופסור לספרות באוניברסיטת בן-גוריון.

עוז נולד ב-4 במאי 1939 בירושלים למשפחת קלוזנר, לזוג הורים משכילים רוויזיוניסטים. אביו, יהודה אריה קלוזנר, היה דוקטור לספרות עברית ועבד בארכיון הלאומי. אמו פניה התאבדה כשהיה בן 12, דבר אשר הדהד ברבות מיצירותיו הספרותיות, ובמיוחד בספר האוטוביוגרפי "סיפור על אהבה וחושך". אירוע מעצב נוסף אשר יחלחל אל יצירותיו התרחש כאשר עוז עזב את ביתו בגיל 15 והצטרף לקיבוץ חולדה, (שם אומץ על ידי משפחתו של רון חולדאי‏).

עוד באותו נושא

קופסה שחורה: החדש של עמוס עוז

לכתבה המלאה
עמוס עוז. AP
עמוס עוז/AP

בגיל 22 פירסם עוז את קובץ סיפוריו הראשון "ארצות התן" וכבר שנה לאחר מכן ראה אור הרומן הראשון שלו, "מקום אחר". מאז לא חדל עוז מכתיבתו הפוריה, וספריו ראו אור כל שנה לערך. ספריו של עוז עוררו הערכה רבה בארץ ובעולם, וכבר בגיל 29 זכה להצלחה עולמית פנומנלית כאשר רומן המפתח שלו "מיכאל שלי" תורגם ל-30 שפות שונות. כל ספריו של עוז זכו להתייחסויות נרחבות ולתהודה הן מבחינת קהל הקוראים והן מבחינת המבקרים והאקדמיה. בין ספריו הרבים ניתן למנות את "קופסה שחורה"; "הר העצה הרעה"; "מנוחה נכונה"; "לדעת אישה"; "אל תגידי לילה"; "פנתר במרתף"; "סיפור על אהבה וחושך"; "חרוזי החיים והמוות"; "תמונות מחיי הכפר", "בין חברים" ו"הבשורה על פי יהודה איש קריות". במאי 2014 הוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל קאן הסרט "סיפור על אהבה וחושך" המבוסס על ספרו בעל אותו שם, ועליו חתומה נטלי פורטמן כבמאית וכשחקנית ראשית.

במותו, עוז הותיר אחריו את אשתו נילי, אהובת נעוריו, בת קיבוץ חולדה, ואת שלושת ילדיו העוסקים אף הם בכתיבה - פניה עוז-זלצברגר, גליה עוז, ודניאל עוז.

עמוס עוז. AP
עמוס עוז/AP
השקת ספרו של עמוס עוז "בין חברים". נמרוד סונדרס
עמוס עוז/נמרוד סונדרס
  • עוד באותו נושא:
  • עמוס עוז
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully