וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהדות לא מגדלת טרוריסטים, היהודים כן

מאיר טיילור

8.7.2014 / 17:49

מאז שהתגלה כי הרצח של הנער הערבי נעשה בידי יהודים, קפצו רבים על ההזדמנות להוכיח שאנחנו לא עם סגולה ובטח לא נבחר. אם רק היו מבינים את משמעות המושג, היו מדברים אחרת

צילום: עומר מירון, עריכה: קשת סידי

השאלות המופנות לעברי מידידי החילונים לאחר רציחת אבו-חדר מדגישות שוב את התהום שנפער בין היהדות ליהודים. אם האינטליגנטים מבין השואלים עוד משתמשים בחלקיקי ציטטות בסגנון "אתם קרויים אדם ואין עובדי כוכבים קרויים אדם", אחרים יחזרו על מנטרות שחוקות יותר כמו "עם סגולה" ו"אור לגויים". אני כבר שמעתי כאלו שתלו את הסיבה לאנטישמיות באמירות אלו, שלדעתם מעידות על התנשאות וגזענות. הם רק שכחו שאפילו ההתבוללות הגדולה בגרמניה של המאה ה19 לא הכהתה את החייתיות הנאצית. בהשגחה פרטית, ממש בנס משמים, נפל לידיהם רציחת הנער הערבי כדי להוכיח שאנחנו לא עוד עם נבחר, אלא עם ככל העמים. עם שיש בו טרוריסטים ועם שיש בו נאורים.

וזה עצוב. לא העובדה שהצמחנו טרוריסטים. זו נקודה כאובה, אבל אם היינו פותרים את הבעיה מן השורש לא היו לנו טרוריסטים. השאלה האמתית היא כיצד הגענו לכך שמטיחים ביהדות האשמות חסרות ביסוס על סמך רסיסי שמועות וציטוטים מביכים. פרשנים מסוימים טורחים לספר לנו שאם כל גננת משננת לילדים בני שלוש שאנחנו העם הנבחר, הדבר היחידי שהילד קולט הוא שליהודים מגיעות זכויות יתר. כלומר הם שווים יותר. כלומר גזענות. הם צודקים. אבל הבעיה היא לא הגננת המשננת אלא המורים המפקירים. העובדה כי ילד חילוני חוצה בקלות את גיל החטיבה (וגם תיכון ותואר או שניים) מבלי שהוא נחשף ליהדותו שלו כפי שהיא, היא בלתי נסבלת.

הנער מוחמד אבו חדיר, בן 16, שנרצח במזרח ירושלים. רויטרס
הנער שנרצח. מוחמד אבו חדיד/רויטרס

כי אולי, רק אולי, התפיסה כאילו היהדות היא גזענית ומתנשאת נובעת בדיוק מכך שמלמדים תנ"ך מבלי להעניק לו את הפרשנות המלאה. כשאני שומע שאלות מאנשים בוגרים אודות "הנחש המדבר" אני מניח שהם עברו כברת דרך לא קטנה מאז גן-חובה, אבל רוחב ההבנה שלהם נותר תקוע בגן. לפעמים אני תוהה ביני לבין עצמי, האם במשרד החינוך מנסים לעבוד על מישהו? איזו תועלת תצמח מלימודים כאלו אשר מעוותים לחניך את יסודות היהדות. הלא זה רק מעמיק את הבורות שלו. לו הייתה משכילה מדינת ישראל להעניק לחניך קורטוב מן התרבות היהודית, איש לא היה סבור שמשפט כמו "לתתך עליון על כל גויי הארץ" משמעותו זכויות יתר שיש לעם ישראל. ההפך הוא הנכון. מעמדו של העם הוא מעמד מחייב כלפי כלל האומות. הרי הפרשנות האמתית של הפסוק אינה מעניקה זכויות יתר אלא תובעת חובות יתר. היא מטילה על העם ליצור חברת מופת שתהווה אור לגויים. ליצור מודל לחיקוי שיהיה מוערץ על עמי העולם.

אביו של אחד החשודים בפרשה: בני לא קשור לזה. עומר מירון
התמונות מחטיפת הנער/עומר מירון

"עם סגולה" הוא בראש ובראשונה חובתו של היחיד ושל הקולקטיב לציית לקוד האתי הנגזר ממעמד זה של ממלכת-כוהנים. הממלכה המוסרית ביותר באנושות. כזו שהנחילה לכל האנושות המודרנית את יום המנוחה השבועי בשבת. כזו שהמציאה את לוחמת הפינצטה להימנע מפגיעה בחפים מפשע. כזו שהמציאה את המודל החברתי של "יד שרה" לתמיכה בנכים ובחלשים בקהילה. מודלים שנלמדים ומיושמים בעשרות מדינות ברחבי העולם. אם חלילה איננו מצייתים לחובה זו, איבדנו את זכאותנו להיות במועדון של "עם סגולה". השבוע איבדנו את זה. והכאב ששידרו הרבנים בגינוי שלהם רק מדגיש לנו עד כמה.

הבורות הקולקטיבית דורשת דיון ציבורי מעמיק ביחסי העם מול לעצמו. חוסר הבנה ביהדות לא יהפוך אותך לחילוני יותר, אבל הוא יעשה אותך לישראלי פחות. זו לא טובה שהחילונים עושים עבור החרדים. זו שאלה שצריכה להטריד כל הורה במדינת ישראל. לא רק לגבי העתיד של הילדים שלו, אלא ביחס להווה שלו.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully