וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באושר ובעוני: הפערים העצומים שמתגלים בסלבדור לפני ספרד - הולנד

סלבדור תארח את שחזור הגמר האחרון בין ספרד להולנד, אבל סיור מהיר בעיר מגלה פערים אדירים בין האצטדיון היפהפה לפאבלות העניות. ענבל מנור, שליח וואלה! ספורט לברזיל, גילה שבניגוד לטורניר הקודם בדרום אפריקה, המקומיים בברזיל ממש לא מנסים להסתיר את המצב העגום

צילום: ענבל מנור עריכה: מתן חדד

נהגי המוניות בסלבדור לא יודעים אנגלית. אפילו לא מילה. נסיעה איתם מצריכה לא מעט תמרון ושפת ידיים והתקשורת מתבססת על ניחושים הדדיים. מדי פעם, כדי להפיג את השקט, יזרוק הנהג לאוויר מילים אוניברסליות כמו: ברזיל (כן, מוארך במקומות הנכונים בדיוק כמו שאתם חושבים), קופה ומוזיקה (עיין ערך ברזיל). אלא שפתאום יש רגע של סנכרון מושלם. כשהוא קולט את המבט העצוב שתקוע בחלון ואת מצלמת הווידאו שיוצאת מהתיק, הוא מבין אותך כאילו היה חבר שלך מהצבא. עיקוף קטן, המהירות יורדת, החלון נפתח ולאוויר נזרקות הוראות במאי. כאילו אומר: "צלם את הפאבלות, שכולם ייראו". מיד לאחר מכן הוא מפנה את האצבע לצד השני וגם אתה מבין. שם יש גורדי שחקים. ולנהג הרנדומאלי היה חשוב מאוד שתבין את הנקודה. ותצלם.

הסתובבות ברחובות סלבדור מעלה מיד את הניגודיות התהומית שכל כך טבועה במציאות הברזילאית. חגיגה מצד אחד, עוני מעבר לכביש. התלהבות והתרגשות לצד אפאטיות וסלידה. בשדה התעופה מקדמים את פני הנוחתים שלטי ענק עם סמל המונדיאל ופרסומות של נותנות החסות. בכל פינה אפשר למצוא את הכיתוב: "עיר מארחת". האצטדיון יפהפה, המתנדבים הלבושים בחולצות טורקיז פרחוניות מחייכים ומסבירי פנים עד שקל לשכוח שבסך הכול מדובר בבועה. כי הנוף שנשקף מהאצטדיון עצמו חושף שכונות עוני ואפילו בעלי העסקים הצמודים לארנה ולו שמץ עניין בגל התיירים. פנייה אליהם תיענה במקרה הטוב במבט מרוקן.

אצטדיון פונטה נובה בעיר סלבדור ברזיל. GettyImages
האצטדיון יפהפה, העוני בולט. סלבדור/GettyImages

כאן בדיוק נעוץ ההבדל בין ברזיל למארחת הקודמת, דרום אפריקה. קולגות שסיקרו את גביע העולם לפני ארבע שנים סיפרו שהמארחים "ידעו שהם לא ראויים, אבל עשו הכול כדי לרצות את התיירים ולהימנע מביקורת פומבית". לעם הברזילאי פחות אכפת. רבים מהם מבינים שאי אפשר לשדר לעולם חגיגה וקרנבל כשעשרות מיליונים חיים בהזנחה, פשע ועוני. חודשים הם מפגינים בטענה שהמיליארדים שהלכו לבניית האצטדיונים היו צריכים ללכת בחלקם לחינוך ותשתיות. הנוכחות המסיבית של כוחות מיוחדים, שוטרים, מאבטחים, אלות וכלבים מלמד שהמארגנים חוששים מדעת הקהל של הרוב.

סיור בארנה פונטה נובה, אצטדיון שמכיל 55 אלף מקומות ויארח כבר ביום שישי את המפגש הגדול בין ספרד והולנד, מראה שגם בפן הארגוני יש לא מעט ליקויים. גם כאן מתקבלת תמונה אבסורדית. שיפוצים בכל פינה מול סיורי הדרכה לתיירים וחפיפה למתנדבים. הכול כמעט מוכן, כולם כמעט יודעים לעזור ולכוון. דרכי גישה? זוועה. פקקים? שלא ברא השטן. תשתיות אינטרנט ורשת סלולרית? מקרטעות בלשון המעטה. אבל מה הלחץ, עד המשחק יש עוד ארבעה ימים, לא? ומילה לתיירים הישראלים, אם אתם מתכננים נסיעה ולא ביקרתם בדרום אמריקה או בהודו בשנים האחרונות, תנו לעצמכם קצת זמן להתרגל.

פינת הפייסבוק

Inbal Manor is feeling עולם שלישי
At – Salvador, Bahia

ואחרי כמה שעות זה עבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully