וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים לא נלחמים נגד הצבא אלא בעד החינוך

ניסן שטראוכלר

7.2.2014 / 10:00

ההפגנות שראינו נלחמות על ערך החינוך שהוא בין החשובים אצל החרדים לתפיסתם. השירות הצבאי מאיים על ערך זה. החשיפה לעולם של שירות עם נשים וסביבה חילונית, גורמת לחרדה קיומית

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

הפגנות החרדים המתקיימות, דווקא אחרי הצעד של הפסקת העברת כספים שיועדו לבחורי הישיבות, פוגעת בעיקר בחרדים. יאיר לפיד שעד כה היה חבוט למדי, גם בקרב מצביעיו, צובר הון פוליטי בגלל ההפגנות והמחאות, במיוחד בעיתוי הזה. יושבים מאות אלפי אנשים בבית, אם לא יותר, ושואלים:"על מה אתם כועסים, אתם אנשים צעירים שיכולים לתרום לבניית המדינה בה אתם חיים, לא עבדתם בשביל הכסף הזה, אם כבר אני צריך ללכת להפגין. אז למה שלא תנצלו את יכולת ההתארגנות המרשימה הזאת לטובת המדינה ולא נגדה, תתגייסו, תעבדו, ותעזרו לשאת את העגלה ההולכת וכבדה".

המראות מההפגנה מעבירים רושם המאיים על מי שצורך חדשות. עם רב של חרדים מתעמתים עם שוטרים, ישנם עצורים, הצתות, אלימות וחסימות כבישים. וכן, בהפגנות הקרובות יהיו בנוסף לכך גם אירועים אלימים נוספים, ומהשתתפות בכמה הפגנות שכאלה, לא הייתי רוצה להיות אחד השוטרים שאמורים לשמור שם על הסדר, וגם לא מפגין חרדי לאור התנהגות המשטרה שלא סובלנית כלפי מפגינים. ככלל, חשוב להדגיש, החברה החרדית יכולה להתנהג באלימות מגוונת, אך לרוב תימנע מאלימות פיזית, וכשיש אלימות, לרוב לא מדובר באלימות קשה, למעט מקרים בודדים שאין בהם להעיד על החברה החרדית כולה. מה עוד שאלימות קשה לא ממש תשרת אותם, ואת זה גם אבו מאזן הבין.

מה שכן צריך להדאיג, מלבד זילות המושגים "שואה" ו"נאצי" הנאמרים ללא קמצוץ של אחריות, זו העובדה שהתרחקות החרדים מהישראליות לא רק פוגעת ב"עם ישראל", אלא גם ב"תורת ישראל", מושגים שבשמם היהדות החרדית פועלת ללא לאות, כמו במקרה הנוכחי.

הפגנת חרדים מול כלא 6 לשחרור שני החיילים החרדים  שבכלא. דצמבר 2013. ערן גילווארג
הפגנת חרדים מול כלא 6 לשחרור שני החיילים החרדים שבכלא. דצמבר 2013/ערן גילווארג

הפגנות החרדים נגד הגיוס אינן נגד הצבא ונגד מילוי תפקידו כמגן גשמי על בטחון ישראל. רבים מהחרדים לא יודעים הרבה על הצבא וחלקם גאים בהישגיו מעת לעת, ובמבצעים שעשה בעזרת כוח הזרוע וכמובן בעזרת ההשגחה העליונה. אבל ללכת לצבא, זה כבר סיפור אחר.

אחד מהערכים החשובים ביותר במגזר החרדי, אם לא החשוב שבהם, הוא ערך החינוך. ערך זה שונה מהמוכר במגזר החילוני, וחינוך טוב הוא הליכה בדרך שעיקר המשמעות שבה זה לשבת וללמוד תורה, להקים בית יהודי כשר, ולהרבות בקיום מצוות. השירות הצבאי, לגישתם של החרדים, הוא איום על הערך החשוב ביותר.מעבר לשוני האידיאולוגי שאפשר לדון בו במאמר נפרד, המעבר מהמדים השחורים לבנים למדים הירוקים, יחד עם החשיפה לעולם אחר באופן לא מסונן הכולל שירות עם נשים, גישה חופשית לאינטרנט וסביבה קרובה שלא שומרת מצוות, גורמת לחרדה קיומית גדולה בקרב ההורים במגזר החרדי, שבאותו רגע לא ממש חושבים על החרדה הקיימת אצל הורים ששולחים את הילדים שלהם לצבא, בייחוד כשמדובר בשירות קרבי. שני הצדדים בחרדה אמיתית, אך חיים בעולם ערכים שונה, וההתנהגות בעת התנגשות צריכה להיות שקולה בהרבה ממה שאנחנו רואים כעת ברחובות הערים בהן קיים ריכוז חרדי גבוה.

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014/טלי מאייר

הפיכת השירות הצבאי לאויב הציבור החרדי, דבר הגורם לאנטגוניזם בתוך הציבור החרדי כלפי הצבא, מזיקה לציבור החרדי, גם אם היא נובעת מתוך החשש להתקלקלות רוחנית של צעירי המגזר וגורמת לכך שהצעירים החרדים אכן לא ירצו לשרת בצבא. החברה החרדית היא חלק מחברה שלמה שבה הצבא עדיין עומד בקונצנזוס, וביקורת כלפי צה"ל לא תשרת את החרדים בהשגת מטרותיהם.

עבור חלק נכבד מעם ישראל, ערך השירות בצבא עולה ללא שיעור על ערך לימוד התורה והקמת בית יהודי כשר. הצדק תלוי תמיד בעיני המתבונן, אבל מי שמבטל ערך חשוב מאוד של מישהו אחר ויוצא נגדו באופן כה בוטה, שלא יתפלא אם יצאו נגד הערכים בהם החרדים מאמינים כגון תורת ישראל ולימוד התורה. כבוד והבנה לאידיאולוגיה החרדית קיים כבר הרבה מאוד שנים וכראיה, ניתן לראות כי מעל ל- 60 שנים שהפטור לבני הישיבות עומד איתן. הציבור הישראלי הכללי, אמנם לא נקי מלחטוא בחוסר כבוד והתנשאות כלפי החברה החרדית, אך מצפה לדואליות במערכת היחסים הזאת גם בכל הקשור לנתינה.

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014/טלי מאייר

כאדם המאמין בחשיבות שימור התרבות היהודית ובערך לימוד התנ"ך כחלק מהזהות היהודית, מצער אותי לראות את ההתנהגות, ההתבטאויות וההפגנות האלימות, שחוטאות למטרה ופוגעות בערכים שלכאורה מעשים אלו אמורים לקדם. כמו שזה מצטייר כעת, אין באמת מישהו שמנהל את המערכה של הימים והשעות האחרונות נגד "הגזירות".

במצב הנוכחי, עדיף שיהיה שם מבוגר אחראי שידע לנווט את כלל הציבור, את ההפגנות, את המסרים היוצאים לתקשורת, ולהתעלות מעל כל המחלקות הפנימיות כדי שהמעשים הנעשים שם יתנהלו באופן אחראי, ולא באופן שמרחיק את הקונצנזוס הישראלי מערכים חשובים כמו תורת ישראל - אשר שייכת לא רק לחרדים - ובדרך מחזק את המתנגדים של החברה החרדית, שבמידה ולא שמתם לב לתוצאות הבחירות האחרונות, חלקם שוב גדל.

רוצים לכתוב למדור הדעות שלנו? כתבו לנו ושלחו

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully