וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: סיפורי ההצלה של החרדים

15.12.2013 / 16:00

הסעות לנשים שרצו לטבול במקווה, בעל ג'יפ שחילץ יולדת וחולה דיאליזה, רב שאירח משפחות ורופאה מטורנטו שצעדה שעות בשלג כדי לסייע וכולם חרדים שנרתמו לעזור רק בשביל לעזור

קריית יובל מתאוששת אחרי הסערה, דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
מחלצים בשלג. למצולמים אין קשר לכתבה/נועם מושקוביץ

מאחורי כל סיפור עומד איש או אישה מהמגזר החרדי שנרתמו לסייע ולעזור

הסעות עבור נשים שרצו לטבול במקווה, בעל ג'יפ שחילץ שלושה ימים ברצף יולדות וחולי דיאליזה מהשלג הכבד, משפחות שפתחו את בתיהן עבור משפחות שנתקעו בדרכים ולא הצליחו להגיע ליעדן וגם ד"ר, עולה חדשה מטורנטו שצעדה כמה שעות כדי לטפל בנזקקים ובחולים.

זו רשימה חלקית של סיפורים שחוו תושבי הארץ שנקלעו בסוף השבוע לתוך הסערה הקשה בתולדות המדינה. המשותף לכולם הוא שמאחורי כל סיפור עומדים איש או אישה מהמגזר החרדי שנרתמו לסייע ולעזור מבלי שיקבלו תמורה.


למי באמת שייכת היהדות?

הבוקר בירושלים המושלגת, דצמבר 2013. יותם רונן
מחלצים בשלג. למצולמים אין קשר לכתבה/יותם רונן

לא יכולתי לשבת ליד התנור בעוד אנשים תקועים ללא פתרון

ביום חמישי האחרון היה שלומי מרציאנו, צעיר תושב בני ברק, בדרכו להיפגש עם חברים בירושלים. אלא שאז, החל לרדת שלג ורק בזכות הג'יפ שבבעלותו הצליח להיכנס לעיר, "כבר בכניסה הבחנתי בלחץ ובחוסר האונים של אנשים שנתקעו בכבישים בכל אזורי העיר". המחשבה כי משפחות שלמות עלולות להישאר שעות ארוכות בשלג הטרידה את מנוחתו של מרציאנו, "לא יכולתי לתאר את עצמי, יושב על יד התנור עם חברים, בעוד אנשים, משפחות וילדים, תקועים ללא פתרון".

כמה שעות אחרי שהגיע לירושלים, טיפל מרציאנו בעשרות מקרים של חילוץ והצלה, "הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל, כל דקה מקרה אחר בכביש אחר". ביום שישי, אחרי לילה שלם של עזרה וסיוע, עשה מרציאנו את דרכו לשכונת בית וגן לעוד חילוץ, "בדרך נתקלתי באישה בחודש התשיעי שנתקעה בכביש מאז יום חמישי בערב. היא ישבה ברכב, בלי מזגן ובלי אוכל".

לאחר שהביא את היולדת לבית החולים, גילה כי ילד קטן שהגיע בערב הסערה לטיפול דיאליזה חייב להגיע לביתו עוד לפני כניסת שבת. "לקחנו גם אותו". גם בצאת השבת, המשיכו הטלפונים לצלצל ומרציאנו המשיך לעזור, "זו תחושת סיפוק גדולה מאד. זכיתי לעשות מצווה שאף אחד לא היה יכול לעשות. זאת הזדמנות של פעם בחיים. רק בשביל שלושת ימי הסיוע והעזרה היה שווה לקנות ג'יפ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל, כל דקה מקרה אחר בכביש אחר". הג'יפ של שלומי מרציאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שכמה שיותר נשים ינהגו בקדושה ויצליחו להגיע למקווה

השלג הכבד השאיר את כל תושבי ירושלים והסביבה בבית. בעיה נוספת שעמדה בפני בנות ירושלים שומרות המסורת, היא ההגעה למקווה. החשש שנשים רבות עלולות לוותר על הטבילה במקווה עקב הקור וקשיי התחבורה עלה מיד עם תחילת הסערה בארגון "טהרת הבית", הפועל בכל השנה לבניית מקוואות וקידום המודעות למצוות הטהרה.

בעקבות כך, העמיד הארגון ג'יפ מיוחד שנשא את השילוט "ג'יפ הטהרה". הג'יפ עבר מבית לבית והסיע נשים למקווה הקרוב ובחזרה. במשך כל שעות הערב ביום חמישי ובמוצאי שבת, פילס הג'יפ את דרכו בשלג הירושלמי הכבד ואף ביישובים הסמוכים כמו גבעת זאב ומבשרת ציון, וסייע לנשים רבות לקיים את המצווה החשובה.

יו"ר הארגון, הרב יחזקאל מוצפי, סיפר לוואלה! יהדות: "ראיתי לנכון לפעול גם בתנאים קשים כאלה כמו מזג אויר סגרירי ושלג כבד, על מנת שכמה שיותר נשים ינהגו בקדושה ויצליחו להגיע למקווה בצורה הנוחה והקלה ביותר", לדבריו, "קיבלנו מאות פניות, לא בכולם הצלחנו לטפל, אך כל אישה שהגיעה למקווה, גרמה לנו לתחושת סיפוק וכמובן שגם קיימנו מצווה גדולה".

הצלה בסערה. באדיבות המצולמים
תחושת סיפוק ומצווה גדולה. רכב הטהרה/באדיבות המצולמים

הלכה שעתיים בשלג כדי לעזור לבני אדם

ביום שישי לפנות בוקר, כשד"ר ג?ויס מורל, תושבת שכונת הר נוף בירושלים, התעוררה למחזה השלג הלבן שכיסה את העיר, היא קיבלה הודעה בביפר שלה ממוקד "איחוד הצלה" בו היא חברה, "כל מי שבידו לסייע", נכתב בהודעה, "שיגיע לבנייני האומה או לחילוץ רכבים בכניסה לעיר". מורל לא היססה, ארזה את התיק הרפואי שברשותה השוקל 17 ק"ג ויצאה לצעידה רגלית מביתה לבנייני האומה.

העובדה כי מורל עלתה לפני שנה מטורנטו, סייעה לה לצעוד בתנאי מזג האוויר הקשים. כעבור שעתיים של הליכה, הגיעה לבנייני האומה, שם הוקם חפ"ק לנזקקים ולחולים, "היו המון שנזקקו לטיפול רפואי", היא משחזרת, "כאלו שסבלו מקור או מכוויות ברגליים ובידיים. היו המון שנכנסו לחרדה והייתי צריכה להעניק להם טיפול נפשי יותר מרפואי".

ד"ר ג'ויס מורל. איחוד הצלה
ארזה את התיק הרפואי שברשותה השוקל 17 ק"ג ויצאה לצעידה רגלית מביתה לבנייני האומה. ד"ר ג?ויס מורל/איחוד הצלה

אירחו אותנו כאילו היינו משפחה ממש

לא רק בירושלים התגלו מעשי נדיבות. הרב אליהו אלחרר, רבה הראשי של מודיעין, כמו עשרות משפחות נוספות, יצא ביום שישי אל הרחוב הקפוא, ובלי להסס, הזמין לשבת, שתי משפחות חרדיות שנתקעו בדרך לירושלים, "נתקענו בכביש 443", סיפר גועל ועקנין מבית שמש שהתארח עם משפחתו אצל הרב, "היינו ברכב מיום חמישי בערב עד שישי לפנות בוקר. רק כשהבינו את ממדי הסערה, פינו אותנו לבניין העירייה במודיעין ושם פגשנו את הרב אלחרר שהוא ומשפחתו אירחו אותנו כאילו היינו משפחה ממש". הרב אלחרר אמר כי "מצוות הכנסת אורחים, היא חלק חשוב מהווייתנו עוד מימי אברהם אבינו וזכינו לקיימה בשבת האחרונה. כשהלב מספיק רחב לארח אנשים בהפתעה, מוצאים להם מקום בבית".

היינו המומים מהעזרה, הם נטפו מים מהקור שהיה בחוץ ולא הרפו לרגע

ביומיים האחרונים, הופצו סיפורים רבים ברשתות החברתיות השונות. אחד מהם שצובר תאוצה וזכה עד כה לאלפי לייקים ועשרות תגובות, הוא של ענבל ואבירם אטיאס-אלחרר, שנתקעו בכביש 443 למשך כל הלילה, "התחננו לעזרה ממוקד המשטרה", כתבו בני הזוג בפייסבוק, "כמובן שנטשו אותנו על הכביש", הם הוסיפו, " העזרה הכי טובה שקיבלנו, הייתה מארבעה חרדים שגרים בגבעת זאב ועסקו כל הזמן בחילוץ אנשים מרכבים שנתקעו וגלשו לשוליים, דחפו בידיהם את הרכבים ללא שום כלי מתאים. הכל בידיים שלהם".

"היינו המומים מהעזרה, הם נטפו מים מהקור שהיה בחוץ ולא הרפו לרגע, הלכו הלוך וחזור לאורך הכביש וחיפשו למי לעזור. הצעירים האלו יכלו לשבת בבית מתחת לפוך וליהנות מהחום, אבל בחרו לעסוק בחילוץ ללא שום תמורה".

את הדברים הם שיגרו לשר האוצר יאיר לפיד וכתבו לו: "בפעם הבאה שאתה טוען שהם מעמסה על הציבור בגלל שלא עשו צבא, תחשוב על המקרה הזה. הם תורמים בדרך שלהם, ולנו לציבור זה הספיק באותו לילה. שיבורכו". חיפשנו את התשובה של שר האוצר, ואחרי שמצאנו, הבנו וגם החלטנו שהיא גם זו הראויה לחתום את הכתבה, "כל הכבוד להם", הוא הגיב.

לפניות ליקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully