וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורשת הפוסק הגדול תיצרב בזיכרון של הדורות הבאים

הרב ד"ר בני לאו

7.10.2013 / 16:00

הרב בני לאו סופד לרב עובדיה ומספר על ייחודו של הרב כפוסק המעמיד אותו בשורה אחת עם פוסקים יחידים שמתגלים פעם בדור. שילוב של ידע אדיר בתורה עם אומץ להשתמש בו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש קו מפריד מאוד ברור בין הרב עובדיה יוסף של ארון הספרים היהודי לפוליטיקה הישראלית. בפוליטיקה הישראלית ייזכר הרב עובדיה לטווח קצר מאוד כמי שהזרים דלק עדתי לשיח הישראלי. אבל הפוליטיקה שייכת להווה והפוסק שייך לעבר ולעתיד. ולכן מקומו בארון הספרים היהודי מובטח לאורך ימים ושנים.

ייחודו של הרב כפוסק מעמיד אותו בשורה אחת עם פוסקים יחידים שמתגלים פעם בדור. מדובר על שילוב נדיר של ידע החובק את כל חדרי התורה יחד עם האומץ להשתמש בידע כדי לפתור תקלות ובעיות של יחידים וקהלים.

יש אלפי בתי אב בישראל ובעולם היהודי כולו שחייבים לרב עובדיה יוסף את חייהם כפשוטו. בעיני ראיתי כיצד הוא מתיר ממזרים בעוצמה של פוסק השייך לדורות הקדמונים. בזכותו הרבה, מאות נשים שוחררו מעגינותן ואפשר לפרט ולמנות אינספור סיבות אישיות שהעסיקו את הרב עובדיה יוסף יומם ולילה.

הקורא הממוצע שואל את עצמו לפי מה קובעים את גודלו של אדם ומכנים אותו גדול הדור? התשובה מורכבת ובחלקה נמדדת על ידי מוטת הכנפיים שפורש הפוסק בתשובותיו. בעבודת הדוקטורט שלי, בחנתי את כל פסיקת ההלכה של הרב עובדיה יוסף ומצאתי שבכל קצוות העולם היהודי, נעזרו באומץ ליבו, בתבונתו, ובמנהיגותו כדי לסייע ליחידים שנקלעו לצרה בעולמה של תורה. עניינים של מעמד אישי, עניינים של כלכה ופרנסה, עניינים של בריאות ומשפחה, עניינים של חברה וקהילה.

לא היה תחום שלא שאלו אותו ושלא עסק בו. כוחו היה תמיד מאז ומעולם כוח ההיתר. הוא נהג לומר פעמים תכופות שכדי להחמיר לא צריך להיות תלמיד חכם. הוא השתמש בכוח זה עד ממש סמוך לזמן האחרון. צדדיו האחרים הקשורים לפוליטיקה הישראלית גרמו לקלקל את שמו ולהפוך אותו לדמות מגוחכת בסאטירה הישראלית. אני מתפלל ומאמין שהדמות המגוחכת תיעלם בן רגע ומורשת הפוסק הגדול תיצרב בזיכרון של הדורות הבאים.

הרב ד"ר בני לאו, הוא כותב הספר "ממרן עד מרן", שמבוסס על עבודת הדוקטורט שלו. הספר מנתח את שיטתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף, נכתב בתיאום עם הרב ומקורביו, וקיבל את הסכמתו.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully