כך מתכננים לפיד ושני לעקוף את מינהל מקרקעי ישראל

מטה הדיור של לפיד יבטל פרויקטים של בעלות ושכירות; בצוות הדיור להשכרה התגבשה הסכמה על הקמת חברה ממשלתית חדשה שתעסוק בנושא, אולם עדיין יש מחלוקת על אופן חלוקת הסמכויות בין החברה ובין רשות מקרקעי ישראל

מכרזים המערבים דירות למכירה ודירות להשכרה באותו בניין - לא יוצאו יותר. כך הוחלט בצוות 90 הימים להנעת תוכנית שר האוצר יאיר לפיד לבניית 150 אלף דירות להשכרה.

בצוות הדיור להשכרה התגבשה הסכמה על הקמת חברה ממשלתית חדשה שתעסוק בנושא, אולם עדיין יש מחלוקת על אופן חלוקת הסמכויות בין החברה ובין רשות מקרקעי ישראל.

הצוות, בראשות ראש אגף התקציבים הנכנס אמיר לוי, מתכוון להמליץ על הפסקת שיווקי המכרזים שבהם 40% מהדירות יועמדו למכירה באופן מיידי על ידי הקבלנים. מכרזים לדיור להשכרה ייצאו בבניינים שבהם יש שני סוגי שוכרים בלבד: במחירי שוק חופשי (75% מהדירות במכרזים) וזכאים לדיור בר השגה (25% מהדירות במכרזים).

באוצר מתנגדים לשילוב זכאים לדיור ציבורי בפרויקטים כאלה, בנימוק שאפילו אחוז קטן של דיור ציבורי בבניין להשכרה עלול לפגוע בתדמית הבניין ולהרתיע יזמים ושוכרים. גורם אחר בצוות טען מנגד ש"שילוב כ-10% של זכאי דיור ציבורי בכל פרויקט דווקא תואם את המגמה החברתית של אינטגרציה, וגם יביא לתמיכה ציבורית רחבה יותר בפרויקטים".

חברי הצוות - נציגי החשכ"ל, משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל, משרדי המשפטים, החקלאות והגנת הסביבה, מינהל התכנון במשרד הפנים וכן יוג'ין קנדל - הגיעו להסכמה כללית שלפיה רוב הדירות יהיו קטנות (2-3 חדרים), לנוכח העובדה שב-40% מהדירות השכורות בישראל חיות 1-2 נפשות.

פרויקטים יוקמו בעיקר על קרקעות חקלאיות בשולי הערים, שיאותרו על ידי מינהל התכנון במשרד הפנים בראשות בינת שוורץ. בכל פרויקט יהיו בניינים של דירות למכירה ובצדם בניינים להשכרה ארוכת טווח.

המחלוקת העיקרית היא על סמכויות החברה הממשלתית שתקום: לפיד ויועצו אורי שני מעוניינים להעניק לה סמכויות נרחבות, עצמאות וגמישות, ללא תלות במשרד השיכון או ברמ"י. שר השיכון אורי אריאל ומנכ"ל רמ"י בנצי ליברמן עומדים על כך ששיווק המתחמים במכרזים ייעשה על ידי רמ"י.

הצוות החליט גם על קידום חקיקה העוסקת ביחסי שוכר-משכיר, שבה ינוסח חוזה השכירות בפרויקטים אלה. עיקר הקונפליקט הוא בהגדרת התנאים שבהם מותר לסלק שוכר מהפרויקט, בשל הרגישות הציבורית מחד וצורכי חברת התפעול מאידך.

כדי לעודד קבלנים להשתתף בפרויקטים אלה, יוצע לאפשר את מכירת הפרויקט אחרי 20 שנות השכרה. עידוד המוסדיים להיכנס ולממן פרויקטים אלה, בתחום המיסוי, יכלול פטור ממס על ההכנסות משכ"ד, פטור ממע"מ על תשומות הבנייה ופטור ממס שבח במועד מכירת הדירות.