וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנדרטה היא רק תירוץ להסתה

צביקה גרוניך

31.7.2013 / 21:14

בתור התחלה, המתרחצים באנדרטה לא היו ממש חרדים - אבל זה לא הפריע לתקשורת לחגוג כהרגלה על חשבון מגזר שלם. צביקה גרוניך מתרעם על הצביעות ותוהה אם לא איבדנו פרופורציה

כמו רבים, הזדעזעתי גם אני לשמוע על ילדים ממשפחה חרדית שטיילו בצפון הארץ והתרחצו באנדרטה לזכרם של חללי אסון המסוקים בסמוך לשאר ישוב, במקום בו חרוטים שמותיהם של 73 חללי צה"ל שנספו באסון לפני 16 שנים. המעשה ראוי לכל גינוי, בפרט משום שאותם ילדים המשיכו להשתכשך במים למרות ניסיונות עוברי אורח מזועזעים לשכנעם לצאת מהמים.

אך אז צפיתי בתמונות המתעדות את המתרחש, ומיד שאלתי את עצמי: הייתכן שמישהו כאן התחרפן? הרי כל חרדי בר דעת, כל אדם שמבין משהו, יידע לזהות מיד כי השייכות של אותם ילדים למגזר מתבטאת פחות או יותר ב"כיפה השחורה" שחבש אחד הנוכחים, ולא הרבה יותר מכך. מי שיתעמק קצת יותר בתמונות יבחין בפרט מרכזי שמסגיר את רמת ה"דתיות" של המשפחה: בבריכה עצמה התרחצו שישה אחים לצד אחותם, ומהצד הביטו האם ובתה הנוספת. למקרה שלא הכרתם סעיף כה בסיסי ביהדות, אעשיר לכם את הידע במה שאני מבין (ולא רק חושב שאני מבין): החרדי המצוי לא היה נותן לילדיו לנהוג כך, מפני שלפי ההלכה חל איסור חמור להתרחץ בבריכה מעורבת. אבל הפרט הזה כנראה לא עניין יותר מדי את מי שמיהרו להרים קול צעקה נגד מגזר שלם.

כל בקשה של חרדי מאישה היא הדרה?

עוד שאלה ששאלתי את עצמי שעות ספורות אחרי פרסום התמונות: וכי אין לאנשים כבר ממה להתעצבן במדינה? בסדר, הם התנהגו לא יפה, אבל להקדיש לזה חצי מהעמוד הראשון של "העיתון של המדינה", עם תמונת ענק, ועוד ביום שבו נפתח מו"מ לשלום ומאושר תקציב המדינה? לא יצאנו מפרופורציה?

אני נוטה להאמין שאם אותם בני משפחה לא היו "חרדים" (או לפחות כאלו שמשתייכים באופן רופף-משהו, למראית עין, למגזר החרדי), הזעם הציבורי היה פחות נרחב, אם בכלל. אפשר לגלוש מפה גם לדיון בטענות הקבועות בדבר אלה שלא עומדים דום בצפירה - גם זו לדעתי היטפלות למגזר החרדי כולו - כי הרי מדובר רק בקומץ של קיצונים שלא מאמינים במדינה ולא לוקחים ממנה דבר, שמחלונות ביתם מתנוססים דגלי פלסטין והם מיעוט זניח גם בתוך המגזר החרדי - אבל את מי זה מעניין? העיקר שהכותרת תהיה "חרדים לא עמדו בצפירה". באותו זמן, כמובן, גם הצלמים לא עמדו בעצמם אלא רק חיפשו תמונות של חרדים מכל זוויות אפשרית - הנה לה הצביעות.

בעת האחרונה משתוללת כאן, ביתר שאת, הסתה חסרת רסן נגד המגזר החרדי כולו. איש לא מבחין מי הוא חרדי שפוי ומי הוא קיצוני, מי הוא חרדי אמיתי ומי הוא מזויף - כמו במקרה דנן. אם החילונים היו יודעים לזהות מה הם ההבדלים המהותיים בין החרדים עצמם, לא היינו מגיעים לשיח המכוער המתנהל בעת הזו.

אגב, ממש היום ניתן היה למצוא דוגמה נוספת לאותה תופעה: התקשורת דיווחה בכותרות ראשיות כי חרדים יידו אבנים לעבר אוטובוס של חברת אגד, בשל מקרה בו בני זוג חרדים ביקשו בנעימות מאישה לשבת מאחור, כפי שנהוג בקווי מהדרין (בניגוד לחוק). הם עוכבו לחקירה ושוחררו כעבור זמן קצר.

גם כאן הייתה הגזמה יתרה. הרי האישה עצמה אמרה לשוטר שהיא מילאה את בקשת בני הזוג בשמחה: "אין לי על מה להתלונן - עברתי לאחורי האוטובוס בחפץ לב". עוד הסבירה האישה את האבסורד: "לא ידעתי מה זה קו מהדרין, הנהג התעצבן והזמין משטרה". בקשתם של בני הזוג אולי לא הייתה לגיטימית - אבל הם עשו זאת בנימוס. וכי כל בקשת חרדי מנוסעת הופכת אוטומטית להדרה או הטרדה?

צביקה גרוניך הוא עיתונאי חרדי

לכל הטורים של צביקה גרוניך בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully