וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לבית שמש: נלחמים על הבית

צביקה גרוניך

31.7.2013 / 14:45

בבית שמש נאבקים על שינויי אופייה החרדי של העיר. המטרה: להדיח את ראש העיר החרדי משה אבוטבול. המתמודדים: "אנחנו נלחמים על הבית"

במערכת הבחירות האחרונה, המגזר החרדי התפלג למחצה, כולם התייצבו סביב המועמד החרדי אבוטבול שלבסוף עשה היסטוריה. לעומת חסידות גור שתמכו במועמד הדתי שלום לרנר שנחל כישלון צורב. לאור הכישלון, האחרונים מעדיפים לשכוח את ליל הניצחון של יריביהם בנובמבר 2008.

בכדי לא לחזור לאותה היסטוריה כושלת הם פועלים ללא לאות למען התלכדות סביב מועמד מוסכם על כל הפלגים במגזר החרדי. חתימה עדיין אין אבל הבנות כבר יש. אבוטבול יכול להתחיל לרשום לעצמו את הישג האחדות אך כעת עליו לצאת למאבק מסובך הרבה יותר - מאבק בו צפויה הסתה פרועה וחסרת רסן כנגד הציבור החרדי.

אבוטבול זוכר היטב כי במהלך כהונתו הוא היה נתון לעימות נגד תושבי עירו החרדים, ולא רק הם. היה זה כאשר הדסה מרגוליס ובתה נעמה בת ה-7 התראיינו לתוכנית אולפן שישי עם המגיש יאיר לפיד, כשבמהלכו הטיחו השתיים האשמות קשות לפיהם בדרכה לבית-הספר, נעמה ספגה יריקה מצד חרדים קיצוניים לאחר שהבחינו בלבושה הלא צנוע שאינו הולם את אורח חייהם. הראיון הצית אינתיפאדה תקשורתית שכללה עימותים אלימים והפגנות מצד החילונים. והשבוע סמל המאבק משפחת מרגוליס עזבו את העיר.

"המצב לא פשוט, הם מנסים להתאחד בצורה לא טבעית, הפערים ביניהם מאוד גדולים והמוסכמות מאוד קטנות", כך אומר ראש העיר משה אבוטבול בשיחה לאתר וואלה! יהדות, לדבריו, "בשביל הכיסא הנכסף הם מוכנים לוותר על האידיאולוגיות". אבל אני אמשיך לייצג את כלל הציבור כפי שעשיתי ב-25 שנה האחרונות ואני מקווה שהציבור ישכיל להבדיל בין האנשים שרוצים לבנות את העיר לבין אלו שרוצים להרוס ולהעיף את החרדים מהעיר, דבר שלא מקובל?.

אבוטבול דוחה את הטענה של המועמדים השונים כי מערכת הבחירות הנוכחית תהיה גורלית עבור זהות העיר: "מדובר בשטויות והבלים. דווקא בתקופתי כאדם חרדי בניתי להם 4 קניונים והחמישי בדרך, הם קיבלו מלגות לסטודנטים, קיבלו קידום למבחני בגרות, קיבלו כבישים, קיבלו 2500 יחידות דיור יחד עם הציבור הדתי לאומי. בעוד שאפילו חרדי אחד עדיין לא נכנס לדירות בפרויקטים שנבנו עבורם".

אבוטבול סבור כי המתמודדים השונים מטיחים האשמות כנגדו בכדי לזכות בעוד קולות: "הם מנסים ליצור לחץ ואווירה כזו בכדי שיצביעו עבורם אבל הציבור בעיר לא טיפש ואפילו בסקרים שהם מחזיקים אני מנצח עם לא מעט קולות במגזר החילוני ולכן כדאי להם ללכלך. אבל אני לא ארד לרמה הזו".

אתה חושב שתנצח אותם?

"אני מאמין שהציבור החרדי יהיה מלוכד על כל גווניו סביב מועמדותי ונוסיף עוד גורמים לקראת חתימה על הסכמים. אני בטוח שנצליח לעבור את הפער הנדרש ונביא את הבשורה שאנחנו ננצח לעוד קדנציה".

אותם מועמדים חילונים מתכוונים להזכיר לאבוטבול כי הוא זה שהוביל לקיצוניות החרדית. אבוטבול אמנם בטוח בהתלכדות החרדים סביבו, אך לפי דברי המועמד אלי כהן האחדות רחוקה מלהיות כזו.

בשיחה עם "וואלה! יהדות", חושף כהן כי בימים האחרונים הסיעות החרדיות מנהלות אתו מגעים, "הנחת היסוד שיש אחדות כלל אינה נכונה. לא מעט אנשים מש"ס פנו אלי, וכן מהמגזרים האחרים. הם רוצים לבדוק את עמדתי לגבי העיר בעיקר ולגבי החרדים בפרט לאור המצוקה שבה הם נמצאים. ברור להם לחלוטין כי השלטון הנוכחי רק גרם לבעיות במספר נושאים ולכן הם מאוד מודאגים".

כהן מוסיף כי "מדובר במלחמה על הבית, על אופיה של העיר, ועל עתידה. אנחנו סבורים שהעיר הזו צריכה להתנהל כעיר רב תרבותית מתוך כבוד הדדי לבין עיר בשליטה חרדית שתהיה מאוד סקטוריאלית ועל זה המלחמה". לדברי כהן למאבק הזה שותפים לא מעט חרדים, "גם הרבה אנשים חרדים מתונים מרגישים שהעיר הולכת לכיוון שיפגע בחיים שלהם. אם לבסוף יבחר כאן ראש עיר חרדי, העיר הזו מסמלת את עצמה כעיר חרדית לכל דבר שיהיו לכך משמעויות מרחיקות לכת. גורלה של העיר הזו תהיה כושלת, היא לא תתפתח כלכלית ותהיה פגיעה לכלל האוכלוסיות".

עליזה בלוך היא האישה היחידה שמתמודדת בעיר, היא אמנם דתייה וזוכה לתמיכה בקרב חלק מהחילונים תושבי העיר, אך אין בכוונתה להביא עוד חילונים ודתיים לעיר: "אני לא מתכוונת לפעול בכוונה להביא מגזר כזה או אחר" היא אומרת בשיחה לאתר וואלה! יהדות, לדבריה, "אני מתכוונת לקדם את העיר בית שמש שתהווה מוקד משיכה לכל מי שחפץ לגור בה, לא אפעל בכוח לדיכוי מגזרים, להפך, עברי מוכיח כי אני פועלת לאחדות, אני מאמינה בשוויון ובכבוד הדדי, בסבלנות ובסובלנות. אני אשנה את פניה של העיר בהיבט החיובי".

לדברי בלוך מערכת הבחירות הנוכחית תכריע את פניה של העיר: "מדובר בהזדמנות שלא תחזור על עצמה, יש לנו הזדמנות להחזיר את בית שמש למסלול בו היא מתקדמת קדימה ולא אחורה ולהחזיר לבית שמש מנהל תקין, שוויוני וצודק. מדובר במערכת בחירות חשובה כי תוצאות הבחירות הקרובות יעצבו את עתידה של העיר ואת עתידם של התושבים. לכולם ברור שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך, ושבית שמש צריכה ראש עיר שמייצג את הצרכים של כל התושבים, מדובר במערכת בחירות שתקבע לחמש השנים הקרובות את צביונה של העיר. ניתן לעשות שינוי וביכולתי לרתום את ממשלת ישראל למאמץ להצעיד את בית שמש קדימה".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully