072-3300504

הבגרות שתכניס אתכם לאוניברסיטה

צעירים רבים העומדים בפני הכניסה לאקדמיה, בין אם הם בעלי בגרות מלאה ובין אם לא, יזדקקו לשיפור ממוצע הבגרות. אז נשאלת השאלה - אילו מקצועות כדאי לשפר ובאילו לא לגעת?

נטע-לי כץ | 24-07-2013 12:15:00

חושבים על לימודים אקדמיים? מתלבטים אלו בגרויות הכי כדאי לשפר? לפני שאתם שוברים את הראש במחשבה מאומצת על המקצוע בו הכי משתלם לכם להתמקד, ועוד בטרם שילמתם אלפי שקלים על קורס ההכנה לבגרות, כדאי שתיקחו בחשבון את השינוי בשיטת חישוב הבונוסים.

בוחרים בקלות. מקצועות לבגרויות
בוחרים בקלות. מקצועות לבגרויות

מגדילים ב-25 נקודות
עד כה, כל מקצוע בחירה שהורחב לרמת חמש יחידות לימוד במסגרת הבגרות זיכה את התלמיד ב-20 נקודות בונוס המתווספים לציון (פרט למקצועות האנגלית והמתמטיקה - עליהן ניתן בונוס גדול יותר). באופן זה, המקצועות המורחבים העניקו יתרון בתהליך הכניסה לאוניברסיטאות השונות.

אולם מהלך שננקט על ידי ועד ראשי האוניברסיטאות לפני כשנתיים שינה את כללי המשחק. הוחלט כי חלק ממקצועות הליבה - ספרות, תנ"ך, היסטוריה - יזכו בבונוס מיוחד של 25 נקודות, את מי מהתלמידים שירחיב אותם לרמת חמש יחידות לימוד (מעבר לשתי יחידות החובה). זאת בניגוד למקצועות הבחירה האחרים, שהרחבתם לחמש יחידות לימוד תזכה את התלמיד רק ב-10 נקודות (או ב-20 נקודות בציון גבוה מ-60).

צעד זה נעשה במטרה לעודד את התלמידים ואת בתי הספר לשים יותר דגש על מקצועות הליבה ופחות על נושאים ותחומים שהרלוונטיות שלהם עבור המוסדות האקדמיים מוטלת בספק.

בשנים הקרובות צפויות האוניברסיטאות בארץ להביא ליישום מלא של שינויים אלו ודרכם גם להביא לשינוי תפיסתי אצל תיכוניסטים ומשלימי בגרויות. לפני שהם יבחרו להרחיב מקצועות כמו גיאוגרפיה ומדעי החברה, הם ישקלו להרחיב מקצועות חובה, כמו ספרות, תנ"ך והיסטוריה.

הטכניון כבר פצח השנה ביישום התוכנית, כשהעניק 30 נקודות בונוס לבוגרי מתמטיקה חמש יחידות לימוד ו-25 נקודות בונוס לבוגרי שלושת מקצועות הליבה, לרבות ערבית ומקצוע טכנולוגי מוכר. על מקצועות מוגברים ברמה של ארבע יחידות לימוד יקבל מועמד ללימודים גבוהים תוספת של 10 נקודות בונוס.

בוחנות מקצועות רלוונטיים. האוניברסיטאות
בוחנות מקצועות רלוונטיים. האוניברסיטאות

ללמוד פחות זה לקבל יותר
מלבד היתרון הניתן בבונוס, במקצועות תנ"ך, היסטוריה וספרות, הנלמדים על ידי כלל התלמידים ברמה של שתי יחידות לימוד, נדרשת השלמה של שלוש יחידות לימוד בלבד, כדי להגיע לרמת הלימוד המקסימלית. השלמה זו כוללת פחות חומר לבחינה ובגרות בהיקף מצומצם. אם חשבתם על לימודי עזר, יתכן שקורסי ההכנה אף יוזלו בהתאם.

קיים גם יתרון נוסף לבחירה במקצועות ליבה. על מנת לחשב את ממוצע הבגרויות, מחלקים את הציון במספר היחידות הכולל. תוספת של פחות יחידות תניב תוצאה סופית גבוהה יותר.

בנוסף, כשמרחיבים מקצוע חובה של שתי יחידות לרמה של חמש יחידות לימוד, הבונוס חל גם על שתי יחידות החובה. אם בעבר הציון על אחד ממקצועות החובה משך את הממוצע למטה, כעת הציון בתוספת הבונוס יקפיץ את הממוצע למעלה.

לכן, לא זו בלבד שלמקצועות כמו פיזיקה, כימיה וביולוגיה היקף רחב של חומר והם נלמדים ברמה גבוהה יותר ממקצועות אחרים, יש לקחת בחשבון שהרחבתם תועיל פחות לממוצע ושאין זה פשוט לצלוח בגרויות אלה בציונים גבוהים מאוד.

*נטע-לי היא מנכ"לית "חרשן" – בית הספר לבגרויות ופסיכומטרי.

מה שרלוונטי לתעודה
מה שרלוונטי לתעודה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד