וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מספ בלאטר? על התאחדויות שהושעו על ידי פיפ"א

9.7.2013 / 21:50

בוסניה, ניגריה וקמרון הושעו מפיפ”א, אבל צעד לא ננקט נגד הנבחרות או הקבוצות שלהן. אז מדוע בחר אבי לוזון, בעידוד הנשיא בלאטר, במדיניות של הפחדה על מה שעתיד לקרות. ענבל מנור מציג את סיפורי ההתאחדויות הסוררות

קובי אליהו

הקונטרה של אבי לוזון למסקנות ועדת זליכה הגיעה מהר. ראשית, הוא הבטיח לעצמו שהכותרת ממסיבת העיתונאים המשותפת עם ספ בלאטר בכל כלי התקשורת תהיה המשפט שלו: "מה שרקוב זה המוח של זליכה". אחר כך הוא עבר להפחדה. בלאטר איים בסנקציה ולוזון הפך את זה לוויזואלי: "זו לא בעיה רק של נבחרת ישראל, אלא גם של הנבחרת האולימפית, נבחרות הנוער וקבוצות הליגה. לא נראה לי שמישהו יעז להתערב אחרי דבריו של בלאטר". תגידו מה שאתם רוצים על יו"ר ההתאחדות, דבר אחד אי אפשר לקחת ממנו. האיש אלוף ביחסי ציבור. ואיזה מזל שהחבר מפיפ"א במקרה נמצא בארץ.

הנוסחא פשוטה מאוד. אין דבר שפיפ"א מתעבת יותר מהתערבות ממשלתית בניהול התאחדות מקומית. תנו לבלאטר וחבורתו ריח קל של התערבות ומיד תקבלו מהם איומים בסנקציות. הכוונה היא להשעייה מכל פעילות. כל הנבחרות, כל הקבוצות וכך גם השופטים. בדיוק התמונה השחורה שצייר לוזון. טוב, לא בדיוק. מקרי העבר בהן התאחדויות הושעו מציירים תמונה קצת אחרת.

ירון זליכה לא מתרגש מלוזון ובלאטר. ראיון

אבי לוזון: "מה שרקוב זה המוח של זליכה"

ספ בלאטר יוצא להגנת ההתאחדות לכדורגל

אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, עם ספ בלאטר, נשיא פיפ"א. קובי אליהו
ואיזה מזל שהחבר מפיפ"א במקרה נמצא בארץ. בלאטר ולוזון/קובי אליהו

אפריל 2011. פיפ"א ואופ"א יצאו בהודעה משותפת על השעיית ההתאחדות הבוסנית מכל פעילות עד להודעה חדשה. הסיבה הייתה סירוב ההתאחדות לעבור ממתכונת של שלושה נשיאים לנשיא בודד. "פיפ"א ואופ"א מביעות צער רב על כך שנאלצו לנקוט בצעד כזה. בקרוב תתקיים פגישה בו יוחלט על הצעדים הדרושים על מנת להחזיר את ההתאחדות הבוסנית למשפחת הכדורגל בהקדם האפשרי", נכתב בהודעה.

המצב בבוסניה היה די מורכב. שלושת הנשיאים היו נציגי הקבוצות האתניות שמרכיבות את המדינה: מוסלמי (בוסניאק), בוסנו-סרבי ובוסנו-קרואטי. במשך שנים פיפ"א עצמה עין וקיבלה את המצב כמו שהוא. אלא שההתנהלות הפנימית של ההתאחדות הובילה לרצון לשינוי. הבעיה הייתה מבנית. 15 חברים (חמישה מכל תת קבוצה) הרכיבו את ההתאחדות. על פי התקנון, כל החלטה הייתה צריכה רוב פנימי גם בתוך תת הקבוצות. כל שבתיאוריה, גם רוב 3:12 לא היה מספיק אם כל המתנגדים היו מאותה קבוצה. המשמעות הייתה שהיה קל מאוד לבצע גוף חוסם לכל החלטה. דברים לא זזו ובפיפ"א איבדו סבלנות.

במשך קרוב לחצי שנה קיבלה ההתאחדות הבוסנית אולטימטומים לאמץ את הוראות פיפ"א ולעבור למתכונת של נשיא אחד. האולטימטום פג ב-31 במרץ וכשבבוסניה סירבו לאמץ את השינוי, איומי הסנקציות עברו למציאות. בבוסניה חששו מאוד שההשעייה תגרום להדחת הנבחרת מיידית מקמפיין מוקדמות יורו 2012 והמאמן סאפט סושיץ' טען שהוא מרגיש "נשדד".

לפיפ"א יש תכנית מגירה קבועה במקרי השעייה. שבוע וחצי לאחר ההודעה הוחלט על הקמת "ועדת נירמול", שתנהל את ההתאחדות הבוסנית מטעם הארגון (ועדות כאלה הקומו גם באל סלבדור, סנגל וסמואה). לאחר עוד פגישה שנערכה בווינה, מונה איביצ'ה אוסים, מאמן הכדורגל הבוסני הוותיק, ליו"ר הוועדה. חברו אליו שחקני עבר מוכרים ועוד אנשי כדורגל שהיו מקובלים על הארגון. לפיכך, ההשעייה בוטלה ולמעשה, הנבחרת, הקבוצות והשופטים לא נפגעו ולא החמיצו משחק.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מאמן בוסניה סאפט סוסיץ'. רויטרס
לא באמת שדדו אותו. סושיץ'/רויטרס

המהלך של פיפ"א בכדורגל הבוסני יצר שני אפקטים. הוא ניקה את ההתאחדות משחיתות, אבל גם גרם לאיש מטעם בלאטר ופיפ"א להיבחר לנשיא. עוד בטרם ההשעייה, הכדורגל הבוסני סבל מכמה שערוריות. במהלך קמפיין מוקדמות יורו 2008 הודיעו 13 שחקני נבחרת על פרישה במחאה של פועלם של ארבעה בכירי התאחדות: "לא נקבל זימונים לנבחרת כל עוד האנשים הללו ממשיכים למלא תפקידים בהתאחדות, בתקווה שזה יהיה הצעד הראשון לריפוי הסרטן בכדורגל שלנו והתחלה חדשה לנבחרת", כתבו במכתב שנשלח לעיתון הספורט הנפוץ בבוסניה והוסיפו: "נמאס לנו מהאנשים הללו. נמאס לנו מאישומים פליליים ומעילות הכספים ומשחקנים אלמוניים שמוזמנים לנבחרת רק כדי לקבל חוזים".

חודשים ספורים לאחר מכן, ההתאחדות קבעה משחק ידידות נגד אירן בטהרן, אבל לא טרחה ליידע את המאמן מהו קודרו, שזעם והודיע שהוא לא מוכן לסחוב את השחקנים לאסיה. אחרי דיונים ארוכים החליטה ההתאחדות לפטר את קודרו. האוהדים לא יכולים היו להבליג יותר, הפגינו מול משרדי ההתאחדות והאשימו את ראשיה בשחיתות ובכישלונות הנבחרת. גם התקשורת לא טמנה ידה בצלחת וגופיה החליטו להתעלם ממשחק ידידות ביתי כעבור מספר ימים נגד אזרבייג'אן ותוך כדי כך לקדם דווקא משחק צדקה בסראייבו. 19 משחקני הנבחרת הודיעו לפתע על מחלות, פציעות או שסתם שלא יגיעו לצמד משחקי הרעים. למשחק הידידות נגד אזרבייג'אן הגיעו כ-150 אוהדים, למשחק הצדקה בסראייבו הופיעו למעלה מעשרת אלפים ושיחקו בו כמה מ-19 המבריזים מהמדים הלאומיים.

הטענה הרווחת היא שוועדת הנירמול ואנשיה ניקו את ההתאחדות. למעשה, במהלך הכהונה בת 20 החודשים אף הורשעו שניים מבכירי ההתאחדות לשעבר בגין מעילה בכספים. תפקיד הוועדה הסתיים כשבחודש דצמבר אשתקד נערכו בחירות לנשיאות ההתאחדות ולתפקיד נבחר אלבדין בגיץ', שהיה סגן יו"ר הוועדה. במילים אחרות, בלאטר שסולד מהתערבות ממשלתית קיבל בעקיפין איש מטעמו, אדם שהוא עצמו מינה בעבר, כיו"ר התאחדות.

טיפוס נאמן בלאטר. לא רק שהוא דורש שכל התאחדות תזכה לאוטונומיה מוחלטת ללא שום התערבות חיצונית, הרי שהוא גם נותן אמון מלא בשותפיו לדרך, עסקני הכדורגל שמנהלים את ההתאחדויות השונות. אבי לוזון לא לבד. המילים החמות שהרעיף השוויצרי על עמיתו הישראלי נאמרו גם בהקשרם של אנשי כדורגל אחרים. חלקם מפוקפקים ביותר.

נשיא פיפ"א, ספ בלאטר. קובי אליהו
טיפוס נאמן. בלאטר/קובי אליהו

אוקטובר 2010. ניגריה קיבלה את אותה הודעת השעייה. הסיבה: התערבות ממשלתית. בפיפ"א טענו שפעולות משפטיות ננקטו נגד בכירים בהתאחדות במטרה למנוע מהם למלא את תפקידם וציינו כי גם התפטרותו של המזכיר הכללי בהתאחדות - שהגיעה כהוראה ממשרד הספורט - וההחלטה של שר הספורט להקפיא את הירידות בליגה כסיבות להשעייה. הפעם, ההליך לקח פחות זמן. ההשעייה הוסרה לאחר ארבעה ימים בלבד אחרי שאותם הליכים משפטיים נגד בכירי ההתאחדות הופסקו.

קמרון, השם השגור בפיהם של בלאטר ולוזון השבוע, קיבלה את הודעת ההשעייה בסוף השבוע האחרון. כאן הסיפור יותר מורכב. נשיא ההתאחדות אייה מוחמד הורשע במעילת כספים בגובה כ-20 מיליון דולר בחברה ממשלתית אותה ניהל. במהלך המשפט נבחר מוחמד מחדש לתפקיד היו"ר וזכה לתמיכה של בלאטר. "הבחירה בך היא הצבעת אמון מקהילת הכדורגל הקמרוני ואני מקווה להשתמש בחברות ובשיתוף הפעולה הנהדר בינינו לשיפור השלטון שלנו. אני משוכנע שלניסיון העשיר שלך, הידע והאיכויות האישיות יהיו השפעה משמעותית על ההתפחות היציבה של הספורט בקמרון", כתב נשיא פיפ"א לחברו.

לפני מספר ימים, לאחר שמוחמד הורשע ונידון למאסר מינויו לתפקיד היו"ר בוטל. כתוצאה מכך, קמרון הושעתה. צמד המילים "התערבות ממשלתית" שוב כיכב בהודעה הרשמית: "תקנון פיפ"א מחייב שהתאחדויות ינהלו את ענייניהן בעצמאות בלי התערבות של צדדים שלישיים", נטען בארגון. פיפ"א דורשת שההשעייה תבוטל כשוועדת נירמול תתחיל לעבוד בפועל כמו במקרה בוסניה. קמרון מצידה ערערה על ההחלטה ל-CAS וההערכות הן שיימצא פתרון כלשהו עד למשחקים הרשמיים הבאים של נבחרת קמרון והקבוצות.

מבחינת בלאטר, כאמור, זה לא משנה. אין הבדל בין עבריין מורשע בקמרון, טיפוסים מפוקפקים בניגריה או אדם שסר חינו בעיני שרת הספורט במדינתו. התערבות זו התערבות ואוטונומיה מעל הכול. "אני לא עומד לאיים, זה לא התפקיד שלי לאיים על רשויות מדיניות. אבל אם הדו"ח הזה ייושם, אז ההתאחדות תעמוד בקשיים", אמר במסיבת העיתונאים בירושלים. "לא רק השעיה של נבחרת ישראל, אלא השעיה של כל פעולות מועדונים נוער שופטים קבוצות, גם התמיכה הכלכלית תופסק עד שזה יקרה. אני מקווה שאנחנו לא נשעה. בדיוק היה פה יורו 2013, הצלחה מסחררת. ההתאחדות עובדת נהדר. זה לא כרטיס צהוב, זו רק אזהרה. אבל אם דבר כזה יקרה לא תהיה לנו אלטרנטיבה. זו החלטה שקיבלנו - השעינו את קמרון, והם עדיין עובדים לחזור בחזרה לפעילות".

לימור לבנת שרת הספורט. קובי אליהו
התערבות זו התערבות. לבנת/קובי אליהו

מבחינה כרונולוגית, ישראל נמצאת בשלב מקדים של איומים בסנקציות. במקרה של יישום ההמלצות, ייתכן והאיומים יהיו יותר קונקרטיים ובסיטואציה הקיצונית ביותר, פיפ"א ואופ"א יממשו את האיומים וייטלו לידיים את הניהול באמצעות ועדת נירמול. הרחקת הנבחרת? הקבוצות? השופטים? לא סביר בעליל. למעשה, אין לכך שום תקדים. האם דוח זליכה בכלל עומד בקריטריון של התערבות ממשלתית? כלל לא בטוח. אבל מה אכפת ללוזון ובלאטר לאיים ולהפחיד את הציבור. הרי בכך הם מסיטים את דעת הקהל לטובתם.

ובכלל, על מה המהומה? בהתייחסו להתאחדות, דוח זליכה דיבר על בעיות מבניות וכן בעיות בדרך בחירת היו"ר. לא הייתה שם רמיזה ולו הקלה ביותר על אי סדרים, חשד לפלילים או טענה אישית כלפי מי מאנשי ההתאחדות. אז אולי ברור למה לוזון מרגיש צורך לשמור על כסאו, אבל לא לגמרי ברור למה בלאטר מרגיש צורך להתערב. ומצד שני, מדובר באיש שעומד בראש פיפ"א מאז 1998, איש שיריבו הישיר בבחירות הקודמות כלל לא הורשה לרוץ בשל חשד לשחיתות. הרי אולי שכחתם, אבל פיפ"א זה ארגון מלא בשמועות ותככים שנודף ממנו ריח לא טוב. זה הארגון שאיפשר לבניו של סדאם וקדאפי לנהל התאחדויות, הארגון שנתן לקטאר לארח למונדיאל ושפרסומים על טובות הנאה ומתן שוחד מופיעים בהקשר שלו חדשות לבקרים.

כן בלאטר. אותנו אתה בא לחנך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully