072-3300504

למה הבגרות במתמטיקה קשה בכוונה?

בעקבות הסערה, משרד החינוך התחייב לתת פקטור ולפקח על הבגרות. אבל יש מי שחושב שהקושי נבע ממדיניות מכוונת בחינוך למתמטיקה, כי ''יש יותר מידי תלמידים בחמש יחידות''

אחינועם מזרחי | 25-06-2013 12:27:00

בחינת הבגרות במתמטיקה, שהתקיימה בחודש מאי האחרון וזכתה לטענות של תלמידים ומורים בדבר הקושי שלה, נבדקה על ידי אנשי משרד החינוך, שהודו כי הייתה קשה מהרגיל. אולם, בהודעה שפרסם המשרד צוין ש"בחינת בגרות של 5 יחידות לימוד היא אתגר הדורש מאמץ, ואיננה צריכה להיות קלה".

"הבחינה הייתה קשה, זה לא היה מה שציפינו לו או התכוננו לקראתו. המבחן הזה דרש חשיבה אחרת. תלמידים שישבו במהלך השנה על מאות יוציאו במבחן הזה ציון טוב, אבל תלמידים של שבע או שמונה יכשלו. זה דרש חשיבה אחרת שמי שיש לו אותה יכול לפתור, אבל מי שאין לו זה לא הוגן כלפיו", מציין אורי פאר, תלמיד כיתה יב' מהישוב מכבים.

"היה לי מאוד קשה. הייתי ממש מתוסכלת, חשבתי שאני היחידה שממש לא הולך לה כי ניסיתי לעבור על כל תרגיל ופשוט לא הצלחתי. בהתחלה חשבתי שזו רק אני. חשבתי אולי אני לא מרוכזת מספיק. אחרי שיצאתי גיליתי שזה היה ככה אצל כולם. שיערתי שאקבל ציון 60 ונרשמתי למועד ב'", מתארת שיר כהן תלמידת יב' מרעות.

כמו בכל שנה? הבגרות במתמטיקה
כמו בכל שנה? הבגרות במתמטיקה

''משרד החינוך רוצה לעודד לחשיבה''
"התגובות של התלמידים היו תגובות של אנשים ממורמרים. חלק לא גמרו את כל הבחינה, חלק ראו שלא יגמרו את כל הבחינה אז התחילו למהר. חלק ראו שלא ישיגו את הציון שחשבו ויצאו באמצע", אומר אמנון הרפז, רכז מתמטיקה ברשת בתי הספר לחמן.

"הבעיה היא שהבחינה הייתה מאוד עמוסה ומרובת היקשים. זה לגיטימי, אבל כאשר מציגים היקש לתלמיד צריך גם לתת לו זמן לענות ולחשוב. אם הבחינה עמוסה אז אין לו זמן לחשוב. התלמיד נכנס ללחץ וכתוצאה מזה הוא נופל במבחן".

הרפז תולה את הסיבה לקושי בשינויים תפיסתיים של לימודי 'המתמטיקה' בקרב מקבלי ההחלטות. "למשרד החינוך יש שתי אסכולות. אחת אומרת שבמדינת ישראל יש יותר מידי תלמידים של חמש יחידות, ושהקשחה של הדרישות תעלה את יוקרת המקצוע ותעודד תלמידים לחשיבה. האסכולה האחרת אומרת שכדי לטפח את התלמידים הסופר מוכשרים צריך לשלוח אותם לתוכניות באוניברסיטאות לנוער מחונן ולא להעלות את הרמה בתיכונים, כי תלמידים כאלו צריכים את המתמטיקה יותר כבסיס למקצועות כמו מחשבים והנדסה".

''מי שישב על שבע - נכשל''
''מי שישב על שבע - נכשל''

לומדים בשביל האתגר
אז האם התלמידים שנמצאים בחמש יחידות מתמטיקה באמת חזקים מספיק בשביל הרמה הנדרשת? ואם לא, מדוע הם ממשיכים לנסות?

"זה מבחן שיכולתי להוציא בו 90 פלוס", מוסיפה כהן, "כשהתכוננתי אליו לא היה תרגיל שלא הצלחתי לפתור, פתרתי את כל הבגרויות מהשנים שעברו והצלחתי בכולן, קניתי חוברת תרגילים של רמה מעל והצלחתי. הגעתי למבחן והייתי בשוק". כהן לא יודעת להסביר מדוע היא ניגשת לבחינה חוזרת, היא מודה שהיא פשוט נהנית מהאתגר. "גם ציון 80 לא יספק אותי. במהלך השנה עבדתי קשה בשביל לשבת בחמש יחידות, אבל אני אוהבת לאתגר את עצמי וארבע יחידות לימוד יהיה לי קל".

"ידעתי בוודאות שאגש למועד ב'", מציין פאר. "חבל שזה יוצא על המחנה קיץ שלי בצופים, אבל אין מה לעשות". את הצופים הוא אוהב, אבל הלימודים יקבעו את עבורו את העתיד. "בחרתי ללמוד חמש יחידות מתמטיקה כי זה משפיע על ממוצע הבגרויות ועל הלימודים באוניברסיטה. אני מכיר אנשים שהשלימו לחמש כדי להתקבל להנדסה או מחשבים, וזה הכיוון שלי. אני בהחלט יכול לרדת לארבע ולקבל ציון ממש טוב, אבל זה גם חלק מהאתגר ומהכיף".

בעקבות התלונות, משרד החינוך החליט על מתן פקטור לכל התלמידים ועל בחינת הצוותים שאמונים על בניית הבגרויות. באשר למדיניות המשרד, לדעת הרפז יש לעודד את כל התיכוניסטים להגיע לחמש יחידות מתמטיקה. "צריך לאפשר לתלמיד שהוא מוכשר להצליח בחמש יחידות מתמטיקה עם מעט מאמץ. לאפשר לכולם, מי שעושה את זה בשביל האתגר ומי שפשוט מאוד מוכשר, למצות את הפוטנציאל שלהם".

אוהבים אתגרים. חמש יחידות לימוד
אוהבים אתגרים. חמש יחידות לימוד

תגובת משרד החינוך
משרד החינוך טעה ביחס לדרגת הקושי של הבחינה ולכן ממוצע הציונים של כלל הנבחנים היה נמוך מהמקובל. עוד מעלים ממצאי הבדיקה כי הבחינה אופיינה בעומס רב של שאלות, שלא הותאמו להיקף הזמן, אשר ניתן לתלמידים לצורך מתן הפתרונות. למדנו, הסקנו מסקנות, בחנו את הסיבות וביקשנו לתקן את הנדרש מהשורש.

המשרד מייחס חשיבות רבה לטיפוח המצטיינים ובכלל זה להגדלת מספר הלומדים בחמש יחידות לימוד מתמטיקה. בשנים האחרונות המשרד אף נקט בשורה של פעולות במטרה להגדיל את מספר הלומדים מקצועות מדעיים ובכלל זה מתמטיקה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד