הכנסת אישרה העלאת המע"מ ל-18% החל מהשבוע הבא

39 התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע ■ ח"כ מירי רגב: "איך לפיד יכול להסתכל לבוחרים שלו בעיניים?" ■ ח"כ איציק שמולי: "איזה עתיד מציע לפיד לילדים האלה כדי לשרוד? אולי גם אותם הוא מציע להוציא לשוק העבודה בגילם?"

בתום דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת את העלאת המע"מ באחוז אחד והחל מהשבוע הבא יעמוד המע"מ על 18%. 45 חברי כנסת תמכו בהחלטה, 39 התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע.

שר האוצר שעזב את הכנסת לנוכח נסיעתו לחו"ל ולא נכח בהצבעה ספג אש מהאופוזיציה ומהקואליציה. ח"כ משה גפני אמר כי "הכנסת משדרת שאין עתיד לעם בישראל, ושהולך להיות גרוע מאי פעם. הולכים לפגוע במעמד הביניים ושכבות החלשות באופן חמור ובלי להתחשב בכלום. לפני שמביאים אלינו נציגי הציבור תכנית שנדע מה מעלים ומה מורידים, שנדע מה יעלה למשפחה ממוצעת בישראל, אם יעלו מע"מ, מס הכנסה, מביאים לנו את המס הכי גרוע שיש - העלאת המע"מ. העשירונים העליונים לא מרגישים את זה, מי שמרגיש באופן מיידי זה חלק נכבד ממשכורתו והוצאותיו - הם השכבות החלשות ומעמד הביניים. הם מרגישים את זה".

לדברי גפני, "עושים את זה באגרסיביות בלי לדבר על תכנית כלכלית ובלי לדון בחלופות אחרות. יש חלופות ראויות, יש אלטרנטיבה. אמר לי בכיר באוצר קיבלנו 'פראייר' במשרד האוצר ואנחנו מנצלים את זה עד תום, אני 25 שנה בכנסת ולא זוכר גזירות כלכליות כה קשות בלי היגיון ואחיזה במציאות. לפגוע ולפגוע. יש אלטרנטיבות שאפשר לעשות באופן מיידי, בטווח בינוני ויש בטווח הארוך. הייתה תכנית של שלי יחימוביץ שמכסה את הגירעון, גם זהבה גלאון ואנוכי הגשנו תכנית להביא 43 מיליארד שקל בלי פגיעה במעמד הביניים והחלשים. צריך אומץ וחשיבה. מישהו מאמין לשר האוצר שיהיה טוב יותר עוד שנה? מה יש בתכנית הקיצוצים שיהיה טוב יותר? לאנשים יהיה פחות כסף לקנות, מפעלים יצמצמו פעילות. יפטרו עובדים. יש תכניות שאפשר לשנות, צריך אומץ".

ח"כ מירי רגב מהליכוד תקפה את לפיד גם כן ואמרה כי "לפיד יורק למצביעים שלו בפרצוף. איך לפיד יכול להסתכל לבוחרים שלו בעיניים. הוא זה שאמר - מעמד הביניים, אנחנו לא נרשה שיקרה שום דבר שאתם תהיו עניים. ומה בא יאיר ועושה? מעלה את המע"מ באחוז. אז איפה הפוליטיקה האחרת? איפה הפוליטיקה עם החמלה?", שאלה רגב.

רגב הבהירה כי "אני לא מייצגת פה את הליכוד אלא את עצמי, מירי רגב שגדלה בפריפריה. כשאני אמרתי שיהיו פה אוהלים צחקו פה צחוק אליטיסטי והיו פה אוהלים. הרבה אוהלים. אולי נחיה בתקופת סלאח שבתי? נגור כמו ההורים שלנו בשיכונים בדירות עמידר, אבל החינוך והבריאות כמו פעם יהיו יותר זולים".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר כי "אלף ילדים עניים יש בישראל ועתה קובע הביטוח הלאומי כי 45 אלף נוספים יצטרפו אליהם ויטבעו מתחת לקו העוני. איזה עתיד מציע לפיד לילדים האלה כדי לשרוד? אולי גם אותם הוא מציע להוציא לשוק העבודה בגילם?". ואילו ח"כ סתיו שפיר אמרה כי לפיד משקיע יותר מאמצים ב"להתחבב על הטייקונים ועל המתנחלים במקום לעזור למגזר האחד שאותו התחייבת לייצג. יאיר לפיד, מותר לבקש ממך דבר אחד? תתקפל. הרי זה מה שעשית מאז שנבחרת. התקפלת. התקפלת לגבי הקיצוץ במשרד הביטחון, התקפלת לגבי השוויון בנטל, הבטחת לבוחרים שלך גיוס לכולם מגיל 18, התקפלת לגבי לימודי הליב"ה. התקפלת לגבי מספר השרים".