וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: מדריך צפייה בטלוויזיה

7.4.2013 / 0:02

הדעיכה של היטלר, ציידי נאצים, סרטי תעמולה גרמניים וגם איילת זורר וג'ף גולדבלום – באופן מפתיע, יום השואה מציע תכנים טלוויזיוניים מעולים. הנה כמה מהבולטים שבהם

הקלישאה גורסת שבימי אבל הטלוויזיה הולכת לישון. הקלישאה, במקרה הזה, רחוקה מאוד מהאמת. יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא אולי לא שעתן היפה של תכניות הריאליטי, אבל דווקא בו מתגייסים גופי השידור ומצליחים לאסוף עבורנו חומרים דוקומנטריים מרתקים ומגוונים. הנה כמה מהסרטים המסקרנים שישודרו בערוצים השונים השנה.

ערוץ 1

7.4 – 22:00 – "שתיקת הארכיון"

סרטה המדובר של יעל חרסונסקי, שזכה בפרסים רבים, בין היתר בפסטיבל ברלין, פסטיבל סאנדנס ופסטיבל הקולנוע בירושלים. הסרט מתחקה אחר סיפור הפקתו של סרט התעמולה הנאצי הארוך והמשמעותי ביותר שהופק בגטו וורשה, במאי 1942, זמן קצר לפני שליחת רוב תושבי הגטו להשמדה בטרבלינקה. באמצעות חשיפת סיפור עשיית הסרט ועימות הדימויים עם עדויותיהם של ניצולים שהיו עדים לתעמולה ולצילומים ברחובות הגטו, קטעים מיומנים של תושבי הגטו היהודים, חשפו את תחבולת הבימוי, וכן פרוטוקול חקירה נדיר של אחד הצלמים הנאצים המתגלה כאן לראשונה, חושף הסרט מציאות מורכבת וקרובה יותר לזוועה עליה רומזים הדימויים.

ערוץ 2 (קשת)

7.4 - 21:20 - "האנטישמיות החדשה"

תחקיר דוקומנטרי רחב היקף בהגשתו של יעקב אילון, שעוסק בממדיה של תופעת האנטישמיות החדשה וכיצד היא מתפשטת בעולם, כולל חדירה למפגשים סגורים שנותנים במה למסרים קיצוניים. בין היתר משתתף במשדר ריצ'רד מילט, "צייד אנטישמים" מודרני.

7.4 - 23:30 - "אדם בן כלב"

קופרודוקציה אמריקאית ישראלית גרמנית על פי הרומן רב המכר של יורם קניוק. הסרט מגולל את סיפורו של אדם שטיין (ג'ף גולדבלום), ניצול שואה ששרד את תאי הגזים בזכות כישרונו כבדרן-על. עלילת הסרט נעה על ציר בין ההווה, כאשר שטיין מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי השוכן במדבר יהודה בשנות ה-60 המוקדמות, לבין העבר, שעולה בזיכרונות ובסיוטים מתקופת מחנה הריכוז. סרטו של פול שריידר בהשתתפות ויליאם דפו, דרק ג'קובי ואיילת זורר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ערוץ 10

7.4 - 22:25 – "אם תישאר בחיים – סיפורו של שמוליק שילה"

השחקן שמוליק שילה ובנו אבי מתחקים אחר סיפור הישרדותו וגבורתו של שילה בתקופת מלחמת העולם השנייה. בסרט הוא מתאר בדרכו הדרמטית את קורות הישרדותו בתקופה זו: מקומות המסתור מפני הגרמנים, ניסיונות ההצטרפות לפרטיזנים, ניסיונות המרד העקובים מדם, הבדידות לאחר חיסול קרוביו ותקופת השיקום בבית היתומים באיטליה. שילה הוא ממייסדי קיבוץ צאלים בנגב והתגורר בו עד למותו ממחלה קשה, שהתגלתה במפתיע כחודשיים לאחר ששב מהמסע המתועד.

יס

7.4 – 21:00 – "שישה מיליון ואחד" (yes דוקו)

היומן הסודי של יוסף פישר, שתיאר את הישרדותו במחנות הנאצים, התגלה רק לאחר מותו. ילדיו סרבו להתמודד עם הקריאה הכואבת, למעט דוד, במאי הסרט, שהחליט להוביל את המשפחה למנהרות הכפייה בהרי אוסטריה וללמוד על כוח הרצון של אביהם. זהו לא סתם עוד מסע שורשים, וכל מי שראה את "רשימת אהבה", סרטו הקודם והנפלא של פישר שליווה את משפחתו, ודאי ימצא עניין בסיפור האישי, המורכב והמרגש הזה.

7.4 – 22:00 – "באפילה" (yes3)

סרטה של אניישקה הולנד, שהיה מועמד בשנת 2012 לפרס הסרט הזר הטוב ביותר בטקס האוסקר, מספר את סיפורם האמיתי של קבוצת יהודים פולנים מגטו לבוב. כאשר הנאצים מתחילים לפנות את הגטו למחנות ריכוז, עובד ביוב פולני שהוא גם גנב חובב, רואה הזדמנות לעשות עוד קצת כסף ממצוקתם של תושבי הגטו ומסייע להם להסתתר בתעלות הביוב. במהלך החודשים שעוברים באפלת הביוב, מתגלה הנוכל הפולני כאדם רחום וחנון.

ערוץ 8

7.4 – 16:30 – "טרבלינקה: העדות האחרונה"

מחנה ההשמדה בטרבלינקה נוצר על ידי הנאצים לחסל את האוכלוסייה היהודית בפולין הכבושה. במשך תקופה של פחות משנתיים רצחו הנאצים כ-900,000 נשים, גברים וילדים יהודים במחנה החבוי עמוק בלב יער. באוגוסט 1943, כמה מאות יהודים שנכלאו במחנה טרבלינקה הצליחו לברוח מרצח ההמונים ולשרוד, וכיום רק שניים מהם נשארו בחיים: שמואל וילנברג וקלמן טייגמן. הסרט מספר את סיפורם. הפקה של ה-BBC.

7.4 – 17:30 – "היטלר – מנהיג אל עבר התהום"

סדרה בת שלושה פרקים מבית ה-BBC שמנסה לברר איך ולמה הצליח אדולף היטלר לסחוף אחריו המונים. הסדרה בוחנת את ההחלטות המרכזיות של היטלר במהלך מלחמת העולם השנייה, ומנסה לברר מדוע החליטו אחרים לעמוד מאחוריו ולעזור לו להשיג את מטרותיו, באמצעות יומנים וקטעי ארכיון. על פי ספרו של לורנס ריס.

ראיון עם ריס:

8.4 – 20:00 – "מלון ארבע העונות"

במשך 25 שנה, קבוצה של ניצולי שואה - כמעט כולם יהודים ילידי פולין - מעבירים יחד את הקיץ מדי שנה במושבה כפרית מבודדת בהרי הקטסקיל בניו יורק. הם באים בשביל משחקי הפוקר הסוערים, הריקודים, וימי הקיץ הארוכים אותם הם מבלים עם אנשים שמבינים את עברם, והכאבים בלתי הנתפסים שלהם. הסרט מתמקד בשנים-עשר ניצולי שואה במהלך קיץ 2006, שעלול להיות הקיץ האחרון שלהם יחד.

ערוץ ההיסטוריה

7.4 – 21:20 – "אפוקליפסה: היטלר"

סרט תעודה שאפתני בן שני חלקים על עלייתו של היטלר לצמרת השלטון בגרמניה, החל משנותיו כחייל פשוט במלחמת העולם הראשונה, דרך ימיו כסטודנט כושל לאמנות ופעיל ימין קיצוני בשנים שלאחריה, בחירתו מטעם המפלגה הנאצית באופן דמוקרטי לקנצלר גרמניה ב-1933 והפיכתו ל"פיהרר", מנהיג הרייך השלישי, שגרם לפרוץ מלחמת העולם השנייה. בסרט נעשה שימוש נרחב בחומרים ארכיוניים נדירים שעברו המרה לצבע.

7.4 – 19:40 – "סוביבור"

ב-1979, בזמן צילומי "שואה", ראיין הבמאי האגדי קלוד לנצמן את יהודה לרנר, שהיה אחת הדמויות הפעילות במרד גטו סוביבור, ב-14 באוקטובר 1943, ושם קץ להשמדה במחנה. לנצמן סבר שיהודה לרנר וסיפור המרד ראויים לסרט בפני עצמם, וכמעט 20 שנה אחרי "שואה" פגש אותו שוב ליצירת "סוביבור", שלדברי לנצמן "אינו חסר תקווה לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully