האוצר נגד ההון השחור: "עוד 20 מיליארד שקל עד סוף הקדנציה"

השר יובל שטייניץ השיק היום את קמפיין משרד האוצר כנגד ההון השחור ■ היעד: גביית 2 מיליארד שקל השנה ו-6 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה

רשות המסים, בראשות דורון ארבלי, הגישה היום (א') לשר האוצר, יובל שטייניץ, את ההמלצות למאבק בהון השחור ולהעמקת הגבייה, והבטיחה כי קידומן יניב כ-6 מיליארד שקל לקופת המדינה - פי שלושה ממה שהבטיח האוצר כשהחבילה הפיסקאלית הוגשה אשתקד.

כפי שנחשף ב"גלובס", הסעיף המרכזי בחקיקה מציע להוסיף את העלמות המס כמוגדר לפי סעיף 220 לפקודת מס הכנסה, כעבירת מקור לחוק איסור הלבנות הון. משמעות השינוי - שעליו נאבקת הרשות להלבנת הון זה שנים - היא שניתן להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של חוק איסור הלבנות הון. נציין כי חלק ניכר מההמלצות דורש תיקוני חקיקה, כך שהאישור והקידום יידרשו זמן.

על-פי המצב הנוכחי, אם סוחר נשק או סמים מסתיר את ההון שצבר כתוצאה מאותו סחר, הוא עובר עבירה לפי החוק לאיסור הלבנת הון (סחר בנשק מוגדר כעבירת מקור). לפי ההצעה, העלמת מס תיחשב עבירת מקור לצורך החוק לאיסור הלבנת הון.

אחת המשמעויות של השינוי המוצע היא כי המידע של רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון יאוחד בפועל. האיחוד נדרש זה זמן רב על-ידי הרשות להבנת הון, אך בכירי רשות המסים התנגדו לו.

בכיר לשעבר ברשות המסים מסר ל"גלובס" כי מדובר בנשק קטלני שמשקף את רוח התקופה, ועלול לגרור תסמונת "האח הגדול" לישראל. "צריך לדעת לא לתת לרשות יותר מדי כוח", אמר הבכיר לשעבר.

מנגד טוענים חברי הוועדה אשר גיבשו את הסעיפים כי ללא הגברת סמכויות וללא לוחמה אמיתית בהון השחור, לא יהיה מנוס מהעלאת שיעורי המסים הקיימים, שעל-פי רוב פוגעים בשכבות החלשות.

ההמלצות נוגעות בעיקרן לסגירת פרצות הקיימות בחקיקות המס הנוכחיות, המלצות שיסייעו במישור סמכויות הגבייה, ייעול העבודה, הקלה על עבודת הרשות וכן המלצות לתיקוני חקיקה בתחומים אחרים המשפיעים על גביית המסים. כן הוצעה חקיקה שתאפשר העברת מידע לרשות המסים מרשם נותני שירותי מטבע וכן בחינת האפשרות להעביר לאחריות רשות המסים את הרגולציה על נותני שירותי המטבע (צ'יינג').

הצוות המליץ עוד לערוך תיקונים ושינויים במנגנון ה"חברה המשפחתית", על מנת לסתום את פרצות המיסוי ולמנוע הפחתות מס בלתי צודקות. המלצה נוספת בתחום הטיפול בתכנוני מס הינה לקבוע חובת דיווח בעת שימוש בחוות-דעת מקצועית.

בין השאר, הומלץ גם על ייעול והרחבת הסמכויות בתחום הגבייה, על-ידי עיכוב יציאה לחו"ל במחדלי תשלום ודיווח, מתן אפשרות יעילה לקיזוז מסים בין מערכי המס, מניעת הברחת נכסים בין בני זוג והרמת מסך בהעברת פעילות, מתן סמכות לרשות לעיקול כלי רכב של חייבים בשטח ציבורי, הגברת האכיפה תוך עיכוב החזרי מס למי שלא הגיש דוח, הטלת קנסות פיגורים מיום השומה ודרישת ערובה בהליך ערעור על שומות, פיקוח על העברת טובין למניעת העלמות בכניסה לאילת ובהעברת טובין לרשות הפלסטינית וייעול תהליכי העבודה, כך שפסילת ספרים במע"מ תהא תקפה גם למס הכנסה ולהיפך, קביעת חובת דיווח מקוון לחברות במס הכנסה וחובת דיווח על הפסקת פעילות.

להתחיל בגיל צעיר

בתחום שיפור שיטות העבודה, מוצע שינוי מבני עמוק, תוך בחינה מחודשת של מבנה פונקציונאלי לרשות המסים ושל חלוקת תיקים ביחידות, קביעת יעדים ומדדים ברורים יותר לעובדים, יעדים שיקבלו ביטוי גם בתגמול.

כפי שנחשף ב"גלובס", הדוח ממליץ על הגברת המודעות בסוגיה גם באמצעות מערכת החינוך. לשם כך נוצר מיזם "חינוך למסים", על מנת לגרום שינוי תודעתי עוד בשלב הלימודים בבית-הספר. הפרויקט נועד להעביר לבני-הנוער את המסר כי נוסף על כך שחובה לשלם מסים מבחינה חוקית ומוסרית, מסים הם מקור המימון לשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה.

בין הצעדים: מלשינון "קו הצדק"; שטייניץ: "רוצה שהמעלימים יתביישו"

"אנו יוצאים במלחמת חורמה נגד ההון השחור והעלמות המס, ועוברים לשלב הבא שכולל קו חם, 'קו הצדק', שבו אנו מזמינים את הציבור להיות חלק מהמאבק הזה. הגיעה העת שההון שחור ירד לרמות של מערב אירופה ולא של המזרח התיכון. השנה נגבה עוד 2 מיליארד שקל, וכבר ב-2014 נגבה עוד 6 מיליארד שקל, כך שבסוף הקדנציה נגבה עוד 20 מיליארד שקל" - כך אמר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, בהשקת הקמפיין נגד ההון השחור. "אני רוצה שהאנשים שמעלימים פשוט יתביישו בכך", סיכם שטייניץ.

מנהל רשות המסים ומי שחתום על הרפורמה, דורון ארבלי, אמר: "ישנם דברים שאפשר לייעל וניתן לקבל כספים במהרה. שתי דוגמאות - ישנם חובות אבודים בסך 50 מיליארד שקל בגין חובות פעילים, ו-16 אלף תיקים תקועים בבתי המשפט שבהם גלומים עוד כ-16 מיליארד שקל בגין מס שלא שולם".

שטייניץ נשמע היום פחות תקיף לגבי אי-הצורך בהעלאת מסים ואמר: "כרגע אנו לא רואים צורך בהעלאת מסים - בוודאי לא העלאות משמעויות או דרמטיות. אבל אנו חיים בתקופה לא פשוטה בכלכלה העולמית וגם המקומית. בעוד חודשיים נגבש את התחזיות, ואז נהיה חכמים יותר".

עיקרי התכנית
 עיקרי התכנית