וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

של מי התמונה של סילבן שלום? תביעה נגד הליכוד

עידו קינן

29.1.2013 / 14:55

דובר עמותת ויקימדיה ישראל תובע את הליכוד על כך שהשתמשה בתמונה שצילם של סילבן שלום, מבלי לקיים את תנאי השימוש

כשתנועת הליכוד ביקשה להציג את תמונת השר סילבן שלום באתר הרשמי שלה ושל הרשימה המאוחדת הליכוד ביתנו, היא עשתה מה שרבים עושים: לקחה תמונה מוויקיפדיה. אלא שהיא לא עמדה בתנאי השימוש של התמונה, שפורסמה ברשיון שימוש חופשי. כעת תובע הצלם, איציק אדרי, 25 אלף שקל מהמפלגה על הפרת זכויות היוצרים שלו.

בכתב התביעה, שהוגש אתמול לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, סיפר אדרי כי צילם את השר שלום בינואר 2011 בכנס שנערך בכנסת, ושיתף את התצלום באתר וויקיפדיה תחת רשיון Creative Commons מסוג Attribution Share Alike. קריאייטיב קומונז (CC בקיצור) היא מערכת זכויות יוצרים חלופית שנומרה לפני יותר מעשור במטרה לאפשר לבעלי זכויות להתיר שימוש חופשי ביצירותיהם בתנאים ובהגבלות שונים, ולציבור להשתמש ביצירות הללו בהתאם לתנאי הרשיון בלי צורך לבקש רשות או לחתום על חוזה עם היוצר. הרשיון הספציפי שאדרי בחר מחייב מתן קרדיט ליוצר, אזכור סוג הרשיון ושיתוף כל יצירה נגזרת מהיצירה באותו רשיון.

הליכוד, לפי התביעה, השתמש בתמונה של אדרי תוך הפרת התנאים - היא הוצגה באתרים בלי קרדיט לאדרי ובלי אזכור הרשיון. בתביעה נכתב כי "במיוחד במהלך קמפיין בחירות, עומד לרשות הנתבעת תקציב גבוה לניהול קמפיין הבחירות והמפלגה, כמו רבות מהמפלגות, מעסיקה הנתבעת אנשי מקצוע רבים, ביניהם צלמים ומבצעת רכש של תמונות, קטעי וידיאו ומוזיקה רבים לשימוש הקמפיין. למרות זו, בחרה הנתבעת להפר זכויות יוצרים של אדם פרטי, מאשר לרכוש תמונה לשימוש בקמפיין הבחירות כפי שעושות כל המפלגות. [...] למרות שכל אשר נדרש מהנתבעת הוא מתן קרדיט, היא בחרה שלא לעשות כך".

אדרי פנה לליכוד בתחילת ינואר והציע פשרה, שבה הליכוד יסיר את התמונה, יפרסם באתרים התנצלות על השימוש בתמונה ויפצה אותו ב-25 אף שקל. מספר ימים אחר כך הוסרה התמונה ובמקומה הופיע אייקון שגיאה, והיום יש באתר תמונה אחרת של שלום. אדרי והליכוד ניהלו מגעים אך לא הסכימו על פשרה, ואתמול הוגשה התביעה.

"אנחנו לא מוותרים לחלוטין על הזכויות שלנו"

אדרי הוא דובר עמותת וויקימדיה ישראל, אשר תומכת בפעילות של וויקיפדיה העברית, ושניהלה בשנים האחרונות מאבק לשחרור תמונות שצולמו על ידי משרדי הממשלה מכספי ציבור לשימוש חופשי. בתחילת דצמבר החליטה הממשלה על שחרור התמונות. אדרי גם קידם את רשיון ה-CC במסגרת תפקידו כיועץ הניו מדיה של ציפי לבני, כיו"ר קדימה ואחר כך כמייסדת התנועה - כל התמונות שעלו לפליקר הרשמי של לבני במסגרת מסע הבחירות שוחררו ברשיון CC. "התביעה חשובה כדי למנוע מחברות ואנשים לנצל את הרצון הטוב של אנשים שמשחררים תוכן ברישיון חופשי (CC)", אמר אדרי לוואלה! TECH. "כשאנחנו באים לטובת הציבור, אנחנו לא מוותרים לחלוטין על הזכויות שלנו, וזה מה שחשוב שאנשים יבינו. העלאה של תמונות לאינטרנט ברישיון חופשי לא אומרת שאתה יכול לעשות עם התמונה שלי מה שאתה רוצה. [...] כשזה נעשה בטעות על ידי עסק קטן או אדם פרטי, זה עוד נסבל, כאשר זה נעשה על ידי מפלגת שלטון, שמצפצת על חוקים, ואף לא מוכנה להודות בטעותה ומזלזלת בציבור ובזכות שלו - זה כבר לא במקום".

עו"ד יהונתן קלינגר, שייצג את אדרי במגעים מול הליכוד, אמר: "במקרים דומים בתי המשפט פסקו פיצויים של אלפי שקלים, והחוק אפילו מאפשר לתת פיצויים עד 100,000 ש"ח בלי כל הוכחת נזק. אני מקווה שגם במקרה הזה בית המשפט יהיה קשוב, ויזכיר למפלגת השלטון מה החוק אומר".

דוברת הליכוד, נגה כץ, מסרה בתגובה: "כפי שהליכוד פועל תמיד, גם במהלך הקמפיין שמרנו על זכויות הצלמים והאינטרסים שלהם, וכך נמשיך בעתיד. לפיכך גם במקרה הפרטי הזה נלמד את פרטי התביעה שטרם הגיעה לידי הליכוד ונתייחס אליה בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully