072-3300504

הבגרות במתמטיקה: למה נוטשים את ביה''ס?

בגרות החורף במתמטיקה עברה בשלום, אבל יותר ויותר תלמידי תיכון מעדיפים להשקיע בקורסי הכנה לבגרות במקום בשיעורי מתמטיקה בכיתה

אחינועם מזרחי | 29-01-2013 13:39:00

מועד החורף של הבגרות במתמטיקה התקיים השבוע לתלמידי תיכון ונבחנים נוספים ברחבי הארץ. מי שניגש לבחינה יצא ממנה מרוצה, אבל את הצלחת התלמידים לא צריך לזקוף בהכרח לטובת המורים בבית הספר, אלא דווקא לחברות ההכנה לבגרויות ולפסיכומטרי.

עוד לקוח מרוצה. הבגרות במתמטיקה
עוד לקוח מרוצה. הבגרות במתמטיקה

חייבים מורה פרטי
מאי קדם (18), תלמידת שכבת י"ב בבית ספר בתל אביב, ניגשה לבגרות במתמטיקה עם ביטחון מלא, אחרי שהתכוננה לבחינה במשך ארבעה חודשים. "המבחן היה ממש טוב, יותר ממה שציפיתי. חששתי ממנו כי למדתי חומר של שנה שלמה בארבעה חודשים בלבד", היא אומרת.

קדם לא חיכתה עד שתסיים את התיכון, והחליטה להירשם בהקדם לקורס חיצוני במתמטיקה. "התחלתי את התיכון בחמש יחידות לימוד במתמטיקה, ירדתי לארבע ואז לשלוש. חשבתי שמה שקובע הוא ממוצע הציונים, אבל גיליתי שבשביל להתקבל לאוניברסיטה ולעתודה אקדמית צריך ארבע או חמש יחידות לפחות.

"בתיכון אין להם סבלנות. הם מלמדים בכיתה אבל אחרי השיעור אין כזה דבר לשבת עם מורה באופן פרטני ואין למי לפנות עם שאלות, צריך מורה פרטי", היא מוסיפה. "אני יודעת עכשיו בדיעבד שאם הייתי נשארת בארבע יחידות בתיכון לא הייתי מצליחה והקורס הזה מאוד עזר לי. המורה שלי היה מעולה, ונערכו תגבורים שלוש וארבע פעמים בשבוע – זה כמו שיעור פרטי אבל עם 25 אנשים בכיתה".

לומדים מחוץ לכותלי בית הספר
לומדים מחוץ לכותלי בית הספר

"שאלות שלא הופיעו בספרים"
לעומתה, לירן נעים (27) מקיבוץ עינת בחר להשלים את הבגרות במקביל להגשת מועמדות ללימודים גבוהים. "בשביל למצוא עבודה ראויה בארץ, שבאמת תאפשר לי לכלכל את עצמי, צריך תעודת בגרות ולפחות להתחיל ללמוד באוניברסיטה.

נעים סיים את לימודיו בבית הספר ללא תעודת בגרות. "בתיכון הייתי עסוק בדברים אחרים כמו בחורות, ים וכדורגל. עכשיו אני מרגיש יותר בשל לזה ויותר מוכן ועובדה שהצלחתי לסיים להשלים תעודת בגרות תוך שנה", הוא מתאר.

"בגרות מועד החורף במתמטיקה הייתה הבגרות האחרונה מאלו שנאלצתי להשלים, ולטעמי הייתה כלל לא קלה. הופיעו בה שתי שאלות שמעולם לא היו בשום בגרות או בשום ספר לימוד, אז היא הייתה בעייתית אבל הסתדרתי איתה ואני מצפה לקבל מעל 80".

מי אשם בחוסר הלמידה?
מי אשם בחוסר הלמידה?

מצפים לטכניקה ויצירתיות
אוהד ריטרבנד (36), מורה בבית הספר לחמן, המכין תלמידים לבגרות במתמטיקה כבר למעלה מעשור, תולה את הצורך שלהם במורים פרטיים ובקורסי הכנה לבגרות בשינויים התכופים שנעשים בבחינות. "אני מגיש לבגרויות משנת 1997, ודווקא הז'אנר של התיכוניסטים זה ז'אנר שהולך ומתרחב", הוא מתאר. "זו סוגיה מעניינת, כי יכול להיות שהם מרגישים שהם רוצים מענה נוסף מעבר למה שהם מקבלים או לא מקבלים בתיכון שלהם.

"התופעה הזאת מתרחשת גם לאור העלייה בטכניקה וגם במחשבה וביצירתיות שנדרשת היום בעת פתירת המבחנים. הרמה עולה משנה לשנה, בגלל שהטכנולוגיה מאפשרת מעקב אחרי רמת הלימודים בחו"ל", הוא מסביר. "היום יש יותר גישה דרך המחשב גם לאנשי משרד החינוך והם רואים מבחנים מחו"ל ורואים שהחומרים העולמיים קצת יותר ברמה ממה שקורה אצלנו בארץ, ורוצים להשוות את הרמה הארצית".

נשמע עגום? ריטרבנד לא נבהל, וחושב שהתהליך הוא חיובי גם לתלמיד וגם למדינה. "אני מצדיק את המהלך הזה וחושב שזו הדרך לגרום לתלמידים להגיע מוכנים יותר ללימודים האקדמיים. התיכוניסטים היום לא יכולים ללמוד רק מספרים או ממורים פרטיים בשביל לקבל מענה לדרישות הגדלות והולכות של הבחינה ואין ספק שהעלייה ברמה טובה גם למדינה".

מתקדמים בטכנולוגיה
מתקדמים בטכנולוגיה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד