אובמה: "סירוב להעלות את תקרת החוב ידחוף אותנו למיתון"

לא אסכים שכלכלת ארה"ב תוחזק כבת ערובה" ■ הרפובליקנים מאותתים: לא נהסס לכבות את האור, לשתק את מנגנון הממשל, בלי להתחשב בתוצאות

נשיא ארה"ב ברק אובמה קרא הערב (ב') לקונגרס, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, להרים את תקרת החוב הלאומי ללא תנאים מוקדמים והכריז שוב, שהוא אינו מוכן לנהל מו"מ עם מחוקקים רפובליקניים על סוגיה זו כאשר הם מצמידים אקדח לרקתה של האומה, בלי להתחשב בסיכון שסירוב להרים את התקרה יחולל מיתון, יגרום להפסקת שירותים לאזרחים, לרבות תשלומי ביטוח לאומי לגימלאים, יבלום הזרמת כספים לפנטגון, ידחוף את השווקים לירידות חדות ויוריד את דירוג האשראי של ארה"ב.

עיתוי אזהרת אובמה אינו מקרי: הוא בחר לפנות לאומה זמן קצר לאחר שמחוקקים רפובליקניים בבית-הנבחרים אמרו, כי הם בוחנים ברצינות צעדים דרמטיים, לרבות כיבוי אורות הממשלה והכרזה על חדלות פרעון של ארה"ב, כדי לאלץ את אובמה לקצץ בהוצאות הממשלתיות, בעיקר על בסיסי רשת הביטחון החברתי, כביטוח לאומי. משפט המפתח הוא 'דולר מול דולר': תמורת העלאה של תקרת החוב בדולר אחד, הם דורשים דולר אחד בקיצוצים בהוצאות ממשלתיות.

לפי האומדן, יהיה צורך להעלות את תקרת החוב של ארה"ב ב-16.4 טריליון דולר, כנראה בשבוע הראשון של מארס. המשמעות היא, שאם הקונגרס לא יסמוך ידו על ההעלאה, משרד האוצר בוושינגטון לא יוכל להמשיך ללוות כספים, הקופה הלאומית תתרוקן והממשל הפדרלי לא יוכל להמשיך ולממן את פעילויותיו, לרבות, בטווח הארוך, תשלום משכורות לעובדי מדינה ומימון פעולות הצבא.

בעקבות ההכרזות הבלתי מתפשרות משני הקצוות של פנסילוניה אווניו, מביעים הערב אנליסטים רבים חשש שלא יהיה אפשר למנוע נפילת ריסוק של של ארה"ב מתקרת החוב. התקרה הזו תפסה את מקומו של הצוק הפיסקלי כביטוי לאסון פיננסי שממתין לאמריקנים בעתיד הקרוב.

בהתבטאויות תקיפות מאוד, הבהיר הנשיא שאין בדעתו להתקפל: בית-הנבחרים הוא האחראי להעלאת התקרה, ואם המחוקקים יחליטו לא לעשות זאת, אז שיהיה. העם בארה"ב יאשים את וושינגטון כולה לאסון הכלכלי שיתרחש.

"(המחוקקים הרפובליקניים) לא ילקטו כופר תמורת הסכמה לא לרסק את הכלכלה האמריקנית", אמר אובמה. "האמון ביכולתה של ארה"ב לפרוע את חובותיה אינו קלף למיקוח... ארה"ב אינה אומה שאינה משלמת את חובותיה".

"אם הרפובליקנים בקונגרס יסרבו לפרוע את חובותיה של אמריקה בזמן, יעוכבו הצ'קים של ביטוח לאומי לגימלאים וההטבות לחיילים משוחררים", אמר הנשיא. "ייתכן שלא נהיה מסוגלים לשלם משכורות לחיילים בצבא... משקיעים ברחבי העולם ישאלו האם ארה"ב היא, אכן, הימור בטוח. השווקים יצאו מדעתם... זה יהיה גול עצמי לכלכלה, שיאט את הצמיחה וידחוף אותנו למיתון".

נשיא ארה"ב חזר על מחויבותו לגבש גישה "מאוזנת" לצמצום חובה הלאומי של ארה"ב בטווח הארוך בחודשים הקרובים, אך הוא חזר כמה פעמים על סירובו לנהל מו"מ על תקרת החוב. "אפילו עצם ההשתעשעות ברעיון הזה, שאמריקה לא תפרע את חובותיה, הוא בלתי אחראי ואבסורדי".

"כאשר אתה הולך למסעדה, אתה משלם את החשבון בסוף הארוחה; אם אינך עושה זאת, אתה עובר על החוק", אמר אובמה. "בעתיד נוכל להחליט האם כדאי אולי ללכת למסעדה זולה יותר, אבל הקונגרס צריך לאשר לי לשלם את ההתחייבויות שהוא עצמו אישר עד עתה".

הוא הדגיש, כי העלאת התקרה אינה אישור להוצאות חדשות של הממשל אלא אישור לשלם הוצאות שהקונגרס כבר אישר בחקיקה. "הקונגרס אינו יכול לבוא ולומר לי להוציא סכום מסוים ואחר כך לבוא ולהכריז שהוא אינו מוכן לתת לי אישור לשלם את החשבונות שהוא עצמו אישר לי לשלם", אמר אובמה.

"האם איננו יכולים להתנהל כך שנפרע אל החשבונות שלנו ונספק (לעולם) מידה של ודאות שאנו אכן משלמים אותם"? - שאל הנשיא.

"אם ניצור חבילה מאוזנת של הקטנת ההוצאות על שירותי בריאות והעלאת הכנסות הממשלה באמצעות סגירת פרצות בחוקים, נוכל לפתור את בעיות הגירעון", הבהיר אובמה. "...(העם האמריקני) קיבל החלטה ברורה לגבי הגישה שהוא מעדיף. הציבור אינו סבור שההגנה על פרצות אין-סופיות בחוקי המס לאמריקנים העשירים ביותר היא גישה נבונה. הציבור מעדיף לסלול כבישים ולהקים בתי-ספר, להשקיע בטיפוח כישורי עובדים ולסייע ליצרנים להחזיר מקומות עבודה לאמריקה".

הוא הביע תקווה שהשכל הישר ישלוט, אך אם הרפובליקנים יחליטו "לסגור את הממשל" כדי לאכוף את רצונם, יש להם מספיק קולות, לפחות בבית-הנבחרים, לעשות זאת, אך הם יהיו אחראים לתוצאות. החלטה כזו תהיה משגה. מה שמניע את הרפובליקנים הוא השקפה שמלכתחילה אינה נותנת אמון בממשלה, בכל ממשלה, וזה מוליך אותם לתביעה לקצץ בהוצאות על שירותים שמטיבים עם קשישים וילדים, אמר אובמה.

פחות משבוע לפני השבעתו לתקופת כהונה שניה, הצהרות אובמה והצהרות הרפובליקנים מציבים את הבית הלבן והקונגרס על מסלול של התנגשות כמעט ודאית. בתשובה לשאלה במסיבת העיתונאים מדוע צריכים הרפובליקנים, והציבור, להאמין להכרזות הנשיא שהוא לא יתקפל, בעוד שהוא התקפל לפני הסבב הקודם הקודם של המו"מ על העלאת התקרה, אמר אובמה שהוא אינו מוכן לנהל מו"מ חודשי, או כל כמה חודשים, על תקרת החוב. הוא הטעים שהפעם הוא לא ימצמץ. נחישות כזו הביעו גם הרפובליקנים. על רקע זה, נראה שאורות הממשלה בוושינגטון יכבו בעוד פחות מחודשיים.