נעילה חיובית בוול סטריט; מניית מלאנוקס צנחה 7.4%

נשיא ארצות הברית קיים אתמול מסיבת עיתונאים ובה הודיע כי הוא מתכוון להטיל וטו על התוכנית החלופית שהציג ביינר ■ מאקרו: אומדן התמ"ג הסופי לרבעון השלישי הצביע על צמיחה של 3.1% - מעל הצפי. גם מדד הפילי' הפתיע לטובה

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ה') בעליות. האופטימיות ששררה בשווקים בעולם מאז תחילת השבוע בנוגע לפתרון אפשרי לסוגיית הצוק הפיסקלי התחילה אתמול בערב לדעוך, לאחר מסיבת העיתונאים שקיים נשיא ארצות הברית ברק אובמה. בזירת המאקרו התפרסמו שלל נתוני מאקרו שהפתיעו לטובה, החל מנתון התמ"ג שהצביע על צמיחה של 3.1% וכלה במדד הפילי' פד שהיכה את התחזיות.

במסיבת עיתונאים שקיים אתמול אובמה הוא התייחס לתוכנית החלופית שהציע יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, שצפויה לעלות להצבעה היום בקונגרס, ולפיה יעלה שיעור המס על העשירים שמשתכרים מעל למיליון דולר בשנה ואילו שאר האזרחים ימשיכו להנות מהטבות המס שקיימות כיום.

"השווקים ממשיכים להגיב להתפתחויות בוושינגטון", אומר פטר ג'נקוביץ', מנהל השקעות ראשי בחברת Oakbrook Investments. "אנשים עוקבים בדריכות אחר הדיונים על המצוק הפיסקלי וזאת הסיבה לתנודתיות הרבה בשווקים".

אובמה הגדיר את התוכנית של ביינר כ"לא רציונלית", והודיע כי אם התוכנית בכל זאת תאושר הוא יטיל וטו עליה, מה שבעצם יפיל את הצעת החוק. אובמה אמר שישנה התקדמות במגעים בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לסוגיית הצוק הפיסקלי ושהפער בין הצדדים עומד כיום על כ-200 מיליארד דולר.

אובמה עדיין מאמין שניתן יהיה להגיע להסכם בנושא עוד לפני חג הקריסמס שחל ביום שלישי הבא. נשיא ארצות הברית אמר כי הוא הלך חצי הדרך לקראת הרפובליקנים והוא מצפה שגם הם יעשו את אותו הדבר, והדגיש כי כל הסכמה צריכה לכלול קיצוץ בהוצאות והעלאת מסים.

נזכיר שבתחילת השבוע הגיש אובמה הצעה חדשה לפתרון המשבר במסגרתה הוא יעלה מסים על אנשים שמשתכרים מעל ל-400 אלף דולר בשנה, במקום 250 אלף בהצעה המקורית, וקיצוץ של 1.2 טריליון דולר בהוצאות הממשל הפדרלי על פני 10 שנים. בתמורה, אובמה דורש העלאת משמעותית של תקרת החוב של ארצות הברית בשנתיים הקרובות. הרפובליקנים דחו את ההצעה הזאת.

הצמיחה התחזקה

בזירת המאקרו התפרסמו היום נתונים חשובים. נתחיל עם נתוני התמ"ג של ארצות הברית לרבעון השלישי של השנה שפורסמו בשעה 15:30 שעון ישראל והפתיעו לטובה שהצביעו על צמיחה של 3.1% ברבעון השלישי של השנה כשהצפי של האנליסטים היה שהנתון יישאר ללא שינוי על רמה של 2.7%.

באותה שעה התפרסמו נתוני התביעות החדשות לדמי אבטלה והצביעו על עלייה במספר התביעות החדשות ל-361 אלף תביעות לעומת 345 אלף תביעות חדשות שנרשמו בשבוע שקדם לו כשהצפי של האנליסטים היה לירידה לרמה של 343 אלף תביעות חדשות.

בהמשך היום פורסם נתון מכירות הבתים הקיימים לחודש נובמבר שעלה ב-5.9% לקצב מכירות של 5.08 מיליון (שנתי), הרבה מעל צפי האנליסטים שעמד על 4.88 מיליון, ולאחר שבאוקטובר המכירות ירדו לרמה של 4.76 מיליון. גם מדד הייצור של פילדלפיה היכה את התחזיות ורשם קריאה של 8.1 נקודות בדצמבר, מעל צפי האנליסטים שעמד על קריאה שלילית של 2.2 נקודות. מדד האינדיקטורים המובילים לחודש נובמבר איכזב ורשם קריאה שלילית של 0.2%.

גוגל מוכרת חלק ממוטורולה מובילטי

7 חודשים לאחר שגוגל השלימה את תהליך רכישת חטיבת הסמארטפונים של מוטורולה תמורת כ-12 מיליארד דולר, הודיעה החברה כי היא מוכרת את חטיבת ייצור הממירים של מוטרולה מובילטי תמורת 2.35 מיליארד דולר, והיא תשאיר לעצמה את פעילות ייצור הסמארטפונים.

המניות של ICE וה-NYSE עמדו במוקד וזאת לאחר שחברת ICE הסכימה לרכוש את הפעילות של בורסת ה-NYSE תמורת 8.2 מיליארד דולר, כך הודיעה היום החברה. בעקבות ההודעה, המניה של NYSE מזנקת בכ-30% במסחר המקדים.

מלאנוקס המשיכה בצניחה ורשמה ירידה חדה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בשוק מתבצעת זה מספר שבועות מכירה מסיבית של מניות מלאנוקס - אם באמצעות מכירה סטנדרטית, אופציות או מכירה בחסר - על ידי מגוון של משקיעים, ביניהם קרנות גידור וגופים מוסדיים גדולים, כולל בנקים זרים מהשורה הראשונה. (לסיפור המלא).