וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת של סנדי: שקרים אינטרנטיים בעין הסערה

מתמונות של כרישים בניו ג'רסי, ועד לחשבון טוויטר שהצליח להחדיר ידיעות לא נכונות ל-CNN: מי צריך אמת כשיש שעשועים

כרישים בניו יורק, הצפה של בניין הבורסה בעיר, שריפות ענק וזומבים. כל אלה צצו במהלך הסופה סנדי, שהכתה בחוף המזרחי של ארצות הברית בימים האחרנים. לא, לא צצו באמת, כי אם באינטרנט, ברשתות חברתיות, תוך שהם מזכירים לנו כי דיווחים חדשותיים ויראליים אינם בהכרח הדבר הכי אמין בעולם. חשבון טוויטר שמפרסם ידיעה לא נכונה עשוי לשאת אותה על כנפי הויראליות עד לרשתות הטלוויזיה המרכזיות. וכך, מדווח החזאי של CNN צ'ד מאיירס כי רצפת בורסת ניו יורק נמצאת כמעט מטר מתחת למים, כשהבורסה באמת יבשה למדי. מה באמת קרה? משתמש טוויטר אחד החליט לארגן מתיחה.

החשבון המדובר הוא ComfortablySmug@ - חשבון אנונימי השייך למישהו שמקושר לברנז'ת התקשורת בניו יורק. יש לו יותר מ-6,000 עוקבים, וכשהסופה החלה להכות בניו יורק, הוא החליט להשתעשע קצת עם ידיעות מפוברקות. רק שאלה החלו להיות מצוטטות, בחלק מהמקרים ללא הפניה לחשבון המקורי, על ידי אנשים שלא פקפקו בטוויטריסט האנונימי. וכשבכלי התקשורת המרכזיים ראו שמועה חמה, הם עטו עליה עוד לפני קבלת תגובה.

מי שכן עשה את עבודתו הוא הבלוג Buzzfeed, אשר חשף את ComfortablySmug@ (כולל את העובדה שמדובר במנהל הקמפיין של מועמד רפובלקני לבית הנבחרים), והראה כי זה הצליח להחדיר לתקשורת לא רק שמועה על הצפה בבורסה כי אם שמועה על כך שהרכבת התחתית תישאר סגורה למשך כל השבוע, ושמועה על כך שחברת החשמל של ניו יורק מכבה את החשמל בכל העיר.


תגובת מפעיל החשבון? לפני מספר שעות, הוא פרסם הודעה בה ביקש מתושבי ניו יורק סליחה. "במהלך אסון טבע שאיים על העיר, פרסמתי סדרה של טוויטים לא מדוייקים ולא אחראיים. יש כאלה שהיו משתמשים באנונימיות ובפידבק המיידי כתירוץ, אך אני מקבל אחריות מלאה על מעשיי, ומצר מאוד על מצוקה או נזק להם אלה גרמו" כתב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כן, זה קרה, אבל רק בסרט "היום שאחרי מחר". ואם כבר בסרט הזה עסקינן, לא יכלו לקרוא לו "מחרתיים"?!/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצפה במקדונלדס? לא באמת. זה חלק ממיצג אמנותי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא הכל זה בדיחה

הסרטון המרשים, אך מבויים, ממנו לקוחה התמונה של מקדולנדס מוצף.

אך האמת היא שקשה מאוד להעריך אם בכלל הייתה מצוקה או נזק להם גרם מפעיל החשבון. הטוויטים שלו, כמו גם התמונות המזוייפות שהופצו ברשתות החברתיות, והתמונות הלא-מזוייפות מאסונות טבע אחרים שהופצו גם הן, יכולים להיחשב לבידור רגעי. מעבר לכך, נראה כי בשנים האחרונות הפכה הרשת לא רק למקור תפוצה עבור מידע שגוי, כי אם גם לכלי אפקטיבי מאוד באימות הנתונים. התמונות המזוייפות הוכרזו ככאלה על ידי טוקבקים וטוויטים, הנתונים השגויים הופרכו על ידי דוברים ומשתמשים אחרים. קצת קשה לטעון, למשל, שבורסת ניו יורק מוצפת, מול עשרות תמונות אינסטגרם של אנשים שנמצאים ליד ורואים בניין יבש לגמרי ללא מים ברחובות הסמוכים.

סוף טוב, הכל טוב? לא באמת. בתוך כל הבידור הזה, מסתתר לו גרעין הרבה יותר מסואב, שמתחיל לבלוט דווקא כמה ימים לאחר שהאסון נגמר. הממשל המקומי והפדרלי בארה"ב, שהינו למוד נסיון מאסונות קודמים כמו הוריקן קטרינה ופגיעה במגדלי התאומים, מתחיל להזהיר את תושבי האזורים מפני נוכלים שמתחילים כבר לנצל את הסופה כדי להרוויח כסף.

זה אמנם מתחיל בעולם האמיתי, עם נוכלים שעוברים מדלת לדלת ומציגים את עצמם כקבלנים מורשים שיכולים לעזור לכם לתקן את נזקי הסופה, אך בשנים האחרונות הנוכלים הגבירו נוכחותם גם ברשת. וכך, אנשים בכל רחבי העולם יתחילו כנראה בקרוב לקבל בקשות לתרומות עבור נזקקים באזורים בהם עברה "סנדי". רבים מאלה, תהיינה בקשות מזוייפות. "לצערנו הרב, יש אנשים שישתמשו בטבענו הנדיב כדי לקחת את התרומות לעצמם, ולא להעבירם לאנשים שזקוקים להן" אמר פרקליט מדינת אוהיו מייק דווין בפניה לתושבי המדינה שמטרתה להזהירם מנוכלים. וזו, בסופו של יום, הסכנה הגדולה באמת עכשיו, לא תמונות לא מדוייקות באינסטגרם.

עוד בנושא:
ב-Snopes מסבירים מאיפה כל התמונות המזוייפות הגיעו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זהירות, כריש! לא באמת, זה שילוב של שתי תמונות./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסופה מתקרבת! אבל לא לניו יורק - זה שילוב של שני צילומים אמיתיים, האחד הוא סופה מעל נברסקה ב-2010, והשניה היא סתם תמונה של פסל החירות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תראו מה הגיע מהים! או, למעשה, מגן חיות במינסוטה לאחר שזה הוצף ביוני 2012./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוריקן מכה בטיימס סקוור! נכון, אבל לא סנדי, אלא איירין, באוגוסט 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם במזג האוויר הקשה, החיילים בוושינגטון לא עוזבים את משמר הכבוד ליד קבר החייל האלמוני. וזה נכון, אבל התמונה לקוחה מספטמבר השנה, ולא מדובר בהוריקן אלא פשוט בגשם זלעפות/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • סנדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully