אל-עריאן על "סנדי": מה יקרה לתמ"ג ואילו סקטורים ירוויחו

מנכ"ל פימקו מעריך כי התמ"ג האמריקני יצמח במשך הזמן על ידי פעילות כלכלית נמרצת יותר ■ הסקטורים שירוויחו: חברות הבנייה, האספקה והשירותים ■ ומי יפסיד?

ההשפעה של הסופה ההרסנית "סנדי" על תמ"ג ארה"ב תהיה מעורבת, וככל הנראה חיובית בסופו של דבר, כך אומר מנכ"ל פימקו, מוחמד אל-עריאן.

אל-עריאן מסביר כי הפגיעה בטווח הקצר בתמ"ג עקב נזקי הסופה תפתר במשך הזמן על ידי פעילות כלכלית נמרצת יותר, שעה שהרשויות האמריקניות, חברות הבנייה והגופים הפיננסיים יתאוששו מהנזקים.

באשר להשפעת הסופה על סקטורים ספציפיים, אל-עריאן מציין כי חברות התעופה והתחבורה ספגו את הפגיעה הקשה ביותר בשל מחסור בביקוש, לאחר שכל התחבורה בחוף המזרחי שותקה ואלפי טיסות ברחבי המדינה בוטלו. חברות גדולות להן ביטוח על הפרעות עסקיות יחוו פגיעה חלקית ברווחים, ואילו חברות קטנות ייפגעו קשות.

החברות שירוויחו מהסופה יהיו כמובן חברות הבנייה, האספקה והשירותים לבתים, עסקים ותשתיות.

לפחות 50 הרוגים נמנו עד כה בארה"ב עקב פגיעת הסופה "סנדי" בחוף המזרחי והנשיא ברק אובמה הכריז כי ניו יורק וניו ג'רזי הן "אזור מוכה אסון". מתחילתה, גבתה הסופה את חייהם של יותר מ-100 אנשים, רובם מחוץ לארצות הברית.

היום תחזור הבורסה בוול סטריט להסחר לאחר שאתמול ושלשום היא הייתה סגורה. התחבורה הציבורית בניו-יורק תחזור היום לפעולה חלקית, כשקווי אוטובוסים יחזרו לפעול אולם הרכבת התחתית תישאר משותקת לפחות עוד 4 ימים.

נזקי הסופה נאמדים כבר ביותר מ-20 מיליארד דולר, לפי סוכנות הידיעות בלובמרג. חברות הביטוח אמורות לכסות רק 7-8 מיליארד דולר.