וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את פורטיסימו - הקרן שהצילה את פניציה

בתיה פלדמן, פורבס

21.10.2012 / 15:47

קרן הפרייבט אקוויטי שרכשה בסוף השבוע האחרון את פניציה מנהלת הון של 500 מיליון דולר, ורושמת תשואות של 35-45%. פורבס מציג: הקרן בעלת התשואה הגבוהה בישראל

בסוף השבוע האחרון הודיעה קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו כי תיכנס כמשקיעה למפעל פניציה. ההסכם החדש שהושג ימנע את סגירת המפעל הנמצא סמוך לנצרת עילית ומעסיק כ-400 עובדים. על פי ההסכם תזרים פורטיסימו למפעל סכום של 170 מיליון שקל במטרה לייצב אותו, לאחר שבאוגוסט האחרון נקלע לחובות של כ-320 מיליון שקל לנושים, בנקים וספקים.

בגיליון אוקטובר מדרג מגזין פורבס ישראל את קרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל, ופורטיסימו הוכתרה כבעלת התשואה הגבוהה ביותר מבין הקרנות. הכירו את הקרן שהפכה לחבל ההצלה של עובדי פניציה:

צעירה ובועטת

פורטיסימו קפיטל היא קרן צעירה, קטנה ובועטת, ומצליחה לעקוף קרנות חזקות וותיקות כמו פימי, לפחות בהיבט של תשואות. עובדה זו מציבה אותה במקום השני מבין קרנות הפרייבט אקוויטי המובילות בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פורטיסימו הוקמה ב?2004, בידי יובל כהן, לשעבר איש הון סיכון. לכהן היה חזון ברור והוא הצליח לגייס את הקרן הראשונה מקבוצת משקיעים מכובדת, למרות שמן הידועות היא שגיוס קרן ראשונה משול למשימה בלתי אפשרית.

המשקיעים שבחרו להשקיע בכהן הכריזמטי ובצוות שלו, לא התחרטו. בשמונה השנים האחרונות גייסה פורטיסימו שתי קרנות נוספות. השלישית גויסה רק בספטמבר האחרון, בהיקף של 265 מיליון דולר ובחיתום יתר. כיום מנהלת הקרן כחצי מיליארד דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מה הם מחפשים?

פורטיסימו מתמחה בהשקעות בחברות מוטות טכנולוגיה וחברות תעשייתיות עם פעילות ופרישה גלובלית, תוך התמקדות בהאצת הצמיחה שלהן. הקרן משקיעה בחברות מתחומים מגוונים.

בפורטפויליו שלה אפשר למצוא חברות כמו אפימילק, חברה מקיבוץ אפיקים שמפתחת, מייצרת ומטמיעה מערכות ממוחשבות לניהול מחלבות חכמות; כמו RF4 שמפתחת ומייצרת ציוד תקשורת רדיו ליישומי תשתית קריטיים לחברות אנרגיה ותשתית; וכמו קדאנט שייצרה ציוד תלת?ממד לתחום האורטודנטי (ונמכרה לאליין תמורת 190 מיליון דולר בתחילת השנה). החברות צריכות להיות מוטות ייצוא ובעלות מוצרים מתוחכמים.

מה הם עושים?

המומחיות של פורטיסימו היא בטיפול בחברות המצויות במצבים מיוחדים או כאשר יש הכרח לבצע מפנה עסקי מהיר. בשלב הזה פורטיסימו משקיעה ומצטרפת למאמץ לשנות את הכיוון של החברה ולהפוך אותה לרווחית יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לכהן היה חזון ברור והוא הצליח לגייס את הקרן הראשונה מקבוצת משקיעים מכובדת. יובל כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם ההשקעה חובר הצוות של פורטיסימו להנהלת החברה וחותר לביצוע שינויים שיאפשרו רווחיות גדולה יותר, זאת החל משינוי מיקוד, דרך פנייה לשווקים חדשים וכלה בשינויים במבנה החברה.

פורטיסימו ידועה כידידותית יותר בהשוואה לקרנות אחרות. הקרן בוחרת לעבוד באינטנסיביות עם החברות, אך בשותפות מלאה. עד כה לא נרשמו בהיסטוריה שלה הדחות בכירים, או מאבקי שליטה בחברות הפורטפוליו.

ההצלחות

בשנים האחרונות נהנתה הקרן מפירות ההשקעה ורשמה כמה אקזיטים מזהירים. בין היתר, השקיעה 8 מיליון דולר בחברת סודה סטרים, אשר הונפקה לפי שווי של 850 מיליון דולר. על השקעה זאת הרוויחה פורטיסימו בתוך חמש שנים בלבד 230 מיליון דולר במוזמן. גם דוידי היה שמח לחתום על אקזיט שכזה. כאמור, אין זו ההצלחה היחידה של פורטיסימו, אך מכפילי הרווח במקרה של סודה סטרים, מאפילים על כל ההישגים האחרים.

האקזיט הגדול הקודם של הקרן היה ב?2008, אז מכרה את השליטה ביצרנית המדפסות נור מקרופרינטרס ל?HP, תמורת 123 מיליון דולר. פורטיסימו השקיעה 12 מיליון דולר בנור והחזיקה בה שנתיים.

על פי גורמים מוסדיים ישראליים, הקרן הראשונה של פורטיסימו רשמה תשואה שנתית של 45%. הקרן השנייה שגויסה בשנת 2009 בהיקף של 150 מיליון דולר ולא סיימה את תקופת ההשקעה שלה, רשמה עד עתה תשואה שנתית של כ?35%.

האתגרים שבדרך

אקזיט כמו זה שביצעה עם סודה סטרים, שהחזיר את שווי הקרן כולה ויותר, הוא נדיר. פורטיסימו זכתה באמון המשקיעים וגייסה קרן נוספת על סמך ביצועיה עד כה, כעת היא תצטרך להוכיח למשקיעים שלה שהיא גם יודעת לייצר תשואות גבוהות לאורך זמן.

פרטים נוספים

שנת הקמה: 2004

הון מנוהל: 500 מיליון דולר

מספר קרנות: 3

שותפים: יובל כהן (מייסד ושותף מנהל), אלי בלט, שמוליק בראשי, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן

חברות פורטפוליו: עורב, טלרד, 4RF, אפימילק, DIP טק, קורנית דיגיטל, סולקון

הצלחות: מכירת AOD לפרימוס קפיטל, מכירת נור מקרופרינטרס לחברת HP תמורת 123 מיליון דולר במזומן, מכירת קדנט לחברת אליין תמורת 190 מיליון דולר והנפקתה בנאסד?ק של סודה סטרים ומכירת האחזקות בשווי חברה של כ?850 מיליון דולר.

משקיעים: מוסדיים מארה?ב ומאירופה, מוסדיים ישראלים בהם מגדל, פסגות, מנורה, מבטחים, כלל, הפניקס, בנק הפועלים, דיסקונט, עמיתים ומיטב

הרשימה המלאה של הקרנות המובילות בישראל תפורסם באתר פורבס ישראל בהמשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully