שעות לאחר ההשקה: תלונות על בעיות במסך של האייפון 5

הערכות: יותר מ-10 מיליון יחידות של האייפון החדש נמכרו בסוף השבוע ■ המשתמשים מתלוננים על שורה של תקלות ■ מחירו של המכשיר בישראל צפוי להיות כ-4,000 שקל

אלפי צרכנים הסתערו בסוף השבוע על חנויות אפל ברחבי העולם והמתינו בתורים ענקיים כדי לרכוש את הסמארטפון הכי לוהט בעולם. האייפון 5 מכר, לפי הערכות, לא פחות מ-10 מיליון יחידות במכירה המוקדמת. האנליסטים של חברת המחקר פייפר ג'פרי העריכו שהמכשיר ימכור 8 מיליון יחידות עד תחילת שבוע הבא, אולם ההערכה השמרנית הזו נופצה.

תורים ארוכים ומכירות מוצלחות של האייפון ביום ההשקה הפכו כבר למסורת, אבל גם דיווחים על תקלות בימים הראשונים הן עניין שגרתי למדי. בניגוד לאייפון 4 שהגיע עם בעיות קליטה משמעותיות, בדגם החדש, התקלות אמורות פחות להשפיע על התפעול היומיומי. האייפון 5 סובל מרגישות גבוהה בתהליך הייצור שלו, כך שהמכשיר מגיע שרוט באזור כפתורי הווליום שלו, כבר בעת פתיחתו מהאריזה. העובדה הזו מצביעה על כך שמדובר במכשיר שיהיה קשה להשתמש בו ללא נרתיק הגנה.

המשתמשים מתלוננים בנוסף שמסך האייפון החדש מציג אפקט של בועות כשלוחצים עליו בצורה חזקה מדי, במקרים אחרים מתלוננים הרוכשים כי המסך של המכשיר מהבהב מדי פעם ללא סיבה נראית לעין. רוכשים אחרים טוענים כי הכיתוב על המסך נראה מטושטש. גם האייפון 4S חווה בעיות במסך שלו, שגרמו לגוונים צהוב על המסך, מיד לאחר ההפעלה הראשונית שלו. הבעיה הזו נפתרה באופן אוטומטי לאחר זמן מסוים של שימוש.

בעיה אחרת באייפון 5 קשורה למערכת ההפעלה iOS 6, אותה ניתן לעדכן גם על מכשירים ישנים יותר של אפל. במערכת החדשה, אפל החליפה את תוכנת המפות של גוגל, באפליקציית מפות משלה, שכוללת גם יכולות ניווט. בעוד שאופציית הניווט רזה מאוד ביכולות שהיא מציעה, לעומת אפליקציות מתחרות, היא לוקה במידע שגוי וחסר במפות שלה. מקומות אליהם רוצים לנסוע, יכולים להופיע במקום אחר, יש חוסר במידע של כתובות, בעיה מורגשת מאוד במפות הישראליות וגם מצבי צפייה של המפה יש שגיאות - למשל תצוגה של מגדל אייפל ש"שוכב" על המפה על השטח שמאחוריו. ישראלים שירצו להשתמש באפליקציית הניווט, ימצאו אותה פחות נוחה לשימוש ביחס לתוכנות אחרות.

ההנחיה קולית היא רק באנגלית ולא בעברית ושירותי דיווחי התנועה לא זמינים בארץ. ראוי לציין, שעדיין מדובר בשדרוג מסוים לעומת המפות של גוגל, שלא מציעות ניווט קולי בישראל.

החידושים במכשיר

השיפור המשמעותי ביותר הנראה לעין באייפון 5 הוא המסך, שגדל ל-4 אינץ', לאחר שכל הדגמים האחרים הגיעו באופן עקבי עם מסך 3.5 אינץ'. המסך עדיין נשאר בטכנולוגיית רטינה המעולה של אפל, כאשר פורמט המסך הולך יותר לכיוון של צג רחב.

אפל מביאה לראשונה גם את טכנולוגיית הסלולר מהדור ה-4 (LTE) לאייפון, לאחר שזו הגיעה לאייפד 3. מדובר ביכולת הורדת קבצים במהירות של עד 100 מגה לשנייה. לישראלים אין סיבה כרגע להתרגש מיכולת זו, כי LTE לא זמינה בארץ. ניתן לרכוש את המכשיר בישראל כבר היום בחנויות פרטיות, או להזמין אותו דרך חברות שילוח ישראליות. ההערכה היא שהמכשיר ישווק באופן רשמי רק בחודש דצמבר ויעלה בסביבות ארבעת אלפים שקל.

גם המעבד של האייפון 5 זכה לשדרוג. המעבד החדש, A6, יציע מהירות עיבוד כפולה בהשוואה לדגם הקודם - A5 , הקיים באייפון 4S. הסוללה תציע 8 שעות דיבור או גלישה באינטרנט על רשתות דור 3 או 4 או 10 שעות שימוש בדפדפן אינטרנט על רשתות WiFi.