וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הלחם, החלב והבשר יתייקרו מאוד אחרי החגים"

עמירם כהן

13.8.2012 / 22:04

אבשלום וילן: המוצרים שיתייקרו מלבד הלחם הם מוצרים מהחי, שמזונם מבוסס על גרעיני תירס וחיטה, שמחירם עלה בחודשים האחרונים בארה"ב ב-50%-40%

החלב, הבשר, העוף, צפויים להתייקר לאחר החגים באופן דרמטי בעקבות הבצורת הקשה בארה"ב, כך הזהיר היום מנכ"ל התאחדות החקלאים בישראל אבשלום וילן. לדבריו גם הביצים צפויות להתייקר: "לצערי ההתייקרויות הגדולות עדיין לפנינו", אמר וילן לאחר שדווח היום על התייקרות הלחם.

להערכתו, התייקרות נוספת צפויה גם במחירי הלחם. המוצרים שיתייקרו, מלבד, הלחם, הם מוצרים מהחי, שמזונם מבוסס על גרעיני תירס וחיטה, שהתייקרו בחודשים האחרונים בארה"ב ב-40%-50%. לדבריו, חקלאי ישראל יעשו ככל יכולתם לספוג את ההתייקרויות שביכולתם לספוג, אך על הציבור לדעת שלאחר החגים יהיו התייקרויות.

עוד אמר וילן, כי מאחר שמדובר במשבר זמני, על הממשלה לנסות להתערב ולסייע לציבור הצרכנים ולחקלאי ישראל, יצרני הבשר והחלב. עם זאת, בניגוד לפרסומים, לא צפויות לדבריו, התייקרויות במחירי הפירות והירקות: "אמנם חום הקיץ ישפיע במעט, אבל לא צפויות התייקרויות דרמטיות במחירי הפירות והירקות מפני שאנחנו נהנים השנה מיבולי ברכה, בעיקר בענף הפירות., אם יקטנו פערי התיווך שגובות רשתות ניתן יהיה לשמור על מחירים סבירים גם בפירות".

ירידה חריגה של 25% בתנובת החלב באזורים החמים

יצרני החלב בגליל התחתון והעמקים הצפוניים, אזורים בהם נרשמו במהלך החודשיים האחרונים 38-40 מעלות בצל, מדווחים על ירידה חריגה לאורך זמן של 25% ויותר בתנובת החלב של הפרות.

גלעד קרמר, מהמושבה החקלאית יבניאל, השותף ברפת משפחתית בת 150 חולבות, מדווח שלמרות מערכות הצינון שהוא מפעיל ברפת מזה יותר מחודש, תנובת החלב של הפרות ירדה בממוצע מ-42 ליטר ל-30 ליטר ליום, ירידה של יותר מ-28%.

לדבריו, מדי שנה תנובת החלב ברפת יורדת בימים החמים בקיץ בשיעור 25%, אבל השנה הירידה ממושכת מאוד ונמשכת כבר יותר מחודש. לדבריו, מרפתנים באזורים חמים נוספים קיבל דיווחים דומים. הירידה מתבטאת בהפסד הכנסה יומי של כ-3,700 שקל ברפת, בה הוא שותף עם שני אחיו.

הירידה בתנובת החלב של הפרות בקיץ היא תוצאה של "הסטרס" בה שרויה הפרה באין לה יכולת צינון טבעי, מפני שאין לה מנגנון הזעה. הרפת המשפחתית של האחים קרמר, משווקת את החלב שהיא מייצרת למחלבת תנובה בתל יוסף, המייצרת גבינות קשות (צהובות בעיקר). באזור החוף וההר הירידה בתנובת החלב נמוכה יותר ומסתכמת ב-10%-15%.

גם באזורים אלה הירידה חריגה באורכה. ככל הידוע אין עדיין דיווחים על ירידה במחסור במוצרי חלב ברשתות השיווק. בדרך כלל אם נוצר מחסור הוא מתחיל במוצרי החלב שמחירם מפוקח ובהם הרווחיות של הקמעונאים נמוכה יותר ממוצרי החלב הבלתי מפוקחים. חקלאי יבניאל וחקלאי המושבות החקלאיות הנוספות בגליל התחתון חברים בהתאחדות האיכרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully