וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזירות חדשות: מס על סיגריות, טיסות ואלכוהול

מוטי בסוק

23.7.2012 / 8:30

לפי תכנית האוצר שנידונה במשרד ראש הממשלה יקוצצו מיליארד שקל מתקציב המדינה ויוטלו מסים על דלק מטוסים, סיגריות ואלכוהול. תישקל הטלת מס יסף על הכנסות גבוהות

בישיבה סודית שנערכה אתמול במשרד ראש הממשלה נקבע כי תקציב המדינה ל-2012 יקוצץ בזמן הקרוב ביותר ממיליארד שקל, ויוטלו מסים חדשים בהיקף מיליארד שקל. משרד האוצר צפוי להגיש לראש הממשלה בתוך כשבוע תוכניות לשני מהלכים אלה.

לפי התוכנית המתגבשת באוצר, קיצוץ של מיליארד שקל בתקציב 2012 יהיה תקציב שווה (פלאט) בתקציבי כל משרדי הממשלה. העלאת המסים תיעשה כנראה בארבע נושאים: הטלת מס מיוחד על סיגריות, הטלת מס מיוחד על אלכוהול, והטלת מס מיוחד על דלק סילוני; כמו כן, תיבחן האפשרות להטלת מס יסף, מס העשירים, על בעלי הכנסות ברוטו של יותר ממיליון שקל בשנה, כלומר יותר מ-80 אלף שקל ברוטו בחודש.

הטלת המס על סיגריות ואלכוהול תפגע בעיקר בשכבות החלשות ואילו הטלת המס על דלק סילוני תייקר את הנסיעות לחו"ל, ותפגע בעיקר במעמד הביניים. כדי לאזן זאת תיבחן האפשרות להטלת מס יסף, אף שבעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ התנגדו בתוקף למס על עשירים.

בימים האחרונים נערכים באוצר דיונים אינטנסיביים על הגירעון הענק המעמיק בתקציב 2012, מעבר ליעד הגירעון המתוקן שקבעה הממשלה בתחילת השנה ל-2012 כולה - 3.3% מהתוצר (יעד הגירעון המקורי ל-2012 היה 2% מהתוצר). החשש באוצר לאחרונה הוא כי הגירעון יהיה אף גבוה מ-4% מהתוצר - כ-48 מיליארד שקל - וכי גירעון ענק בתקציב 2012 יכניס את המשק לסחרור בתחילת 2013, במיוחד אם הממשלה והכנסת הנוכחית לא יאשרו עד סוף דצמבר 2012, כפי שמסתמן עתה, את תקציב המדינה ל-2013, והציבור ילך לבחירות מוקדמות.

הדיונים הנערכים באוצר על פתרון בעיית תקציב 2012 נערכים במקביל לדיונים הנערכים במשרד על גיבוש תקציב 2013 - זאת, לפי הנחיית שר האוצר כי כל עוד אין החלטה על הקדמת הבחירות לכנסת, האוצר ממשיך להכין את תקציב 2013 כרגיל.

אתמול התקיים בצמרת האוצר דיון אינטנסיבי על שורה של צעדים ופעולות מידיות שיש לבצע עוד השנה לאחר שהתברר כי הגירעון בתקציב מעמיק בקצב גדול מהמצופה, עד כדי סיכון יציבות המשק. בישיבה דובר על הצורך המידי בקיצוץ בהוצאות הממשלה והעלאת מסים.

מאוחר יותר אתמול נערכה בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ישיבת עבודה של בכירים במשרד ראש הממשלה עם בכירי האוצר המעורבים בנושא התקציב. בישיבה השתתפו מנכ"ל האוצר דורון כהן, מנהל רשות המסים דורון ארבלי, החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ראש אגף תקציבים גל הרשקוביץ, סגנו לנושאי מאקרו איל אפשטיין, ופקידים בכירים אחרים באוצר.

לפי הנחיית נתניהו, הוטל איפול מוחלט על כל דיוני התקציב. לאחר שראשי האוצר הציגו את עמדותיהם, כולל כמה הצעות אלטרנטיביות לטיפול בגירעון המעמיק, הוחלט על קיומו של דיון נוסף, באותה מתכונת, בלשכת מנכ"ל משרדו בתוך שבוע. בישיבה אמרו ראשי האוצר כי הם מעדיפים את ארבעת המסים שצוינו לעיל על פני העלאת מע"מ, שתביא לדבריהם לסחרחורת של עליות מחירים במשק. הודגש כי בכל מקרה יועלה המע"מ בעתיד הקרוב (כנראה תחילת 2013).

בישיבה הוחלפו האשמות בין ראשי רשות המסים ואגף התקציבים, כשכל אחד מאשים את השני כי נרדם בשמירה, לא ראה את הנורות האדומות במשק, מה שהביא לצורך בגזירות החדשות. נטען כי אגף התקציבים לא שם לב לחריגה הגדלה בהוצאות הממשלה, ומנגד כי אגף המסים לא הבחין כי הירידה בהכנסות המדינה ממסים היא מעבר להאטה הנדרשת בשל הנסיגה בצמיחת המשק. גורמים באוצר אמרו כי ייתכן שקיצוץ של מיליארד שקל בהוצאות הממשלה לא יפתור את הבעיות ויידרש קיצוץ נוסף של מיליארד שקל ברבעון הקרוב. בכיר באוצר העיר כי לנוכח חילופי האשמות במשרדו, נראה כי לא יהיה מנוס מהתערבות של רה"מ למניעת את התופעה הבלתי נסבלת של גלגול האחריות באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully