וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומות וקרנות: מי מממן את המחאה החברתית?

אבשלום חלוץ

5.7.2012 / 8:40

רוב העבודה נעשית בהתנדבות אבל דפני ליף, סתיו שפיר ואחרים פועלים לגיוס תרומות לארגונים החברתיים שקמו. אז מי תרם למי וכמה?

אחת השאלות הגדולות שמלוות את המחאה החברתית מהיום שבו פרצה בקיץ שעבר, היא כיצד מצליחים יוזמי ופעילי המחאה לכלכל את עצמם ואת פעילותם.

אף שמרבית הפעילות נעשית בידי הציבור הרחב ובאופן התנדבותי, מאחורי הקלעים מתקיימים מאמצים רבים לגיוס כספים שיאפשרו לתנועות השונות שקמו בחודשים האחרונים לנהל את פעילותן באופן אופטימלי. רק אתמול חשפה יוזמת המחאה, דפני ליף, בעמוד הפייסבוק שלה, פרטים אודות דרכי גיוס הכספים שלה לארגון החברתי הא-מפלגתי החדש שעליו היא עמלה בחודשים האחרונים.

דפני ליף במסיבת עיתונאים בכיכר רבין , אוקטובר 2011. דרור עינב
"עצמאות בשטח היא חשובה גם עכשיו. אולי יותר מתמיד". דפני ליף/דרור עינב

באחרונה פתחה ליף ברשת עמוד גיוס תרומות עבור הקמת הארגון ופעילויותיו המתוכננות לחודשים הקרובים, כשעד כה כבר גויסו כ-10,000 שקל מתורמים קטנים. אך עוד לפני פתיחת עמוד התרומות, הצליחה ליף לגייס תרומות של 21 אלף שקל משני אנשי עסקים מוכרים: ינקי מרגלית, מייסד חברת ההיי-טק אלדין, תרם לארגון שלה 12 אלף שקל, ואילו שלמה אליהו, מייסד חברת הביטוח אליהו ומבעלי בנק לאומי, תרם 9,000 שקל.

"לארגון יש צוות צנוע וחדור מוטיבציה, שמשקיע מאמצים אדירים כדי שיקום באופן מכובד, שקוף וממוקד", כתבה ליף בפייסבוק. גם בעמוד גיוס הכספים היא פונה ישירות לגולשים, וכותבת כי תשמח לעזרתם כדי "שלא יהיה צורך בהסתמכות על גורמים עתירי משאבים חיצוניים כדי להעמיד קמפיין מחאה גם בקיץ. עצמאות בשטח היא חשובה גם עכשיו. אולי יותר מתמיד".

ליף עצמה אינה עובדת, ובמשך עשרת החודשים האחרונים היא התגוררה אצל קרובי משפחה. במסע שערכה לארה"ב השנה היא לא גייסה כספים, ולדבריה, היא לא מנסה לגייס כספים בחו"ל. דוברת הארגון, מירב יכין, אומרת כי הוא יפעל לפי מודל של פעילות התנדבותית. "אנחנו נקפיד שמספר מקבלי המשכורות יהיה המינימום ההכרחי, בשכר צנוע ובשקיפות מלאה", היא אומרת.

סתיו שפיר. ברני ארדוב
התרומות שהתנועה גייסה ומגייסת משמשות למימון משכורתם של שישה עובדים בשכר ואת הפעילות השוטפת של התנועה. סתיו שפיר/ברני ארדוב

מי שהצליחה לגייס עד כה כספים רבים היא התנועה החברתית - תנועה אזרחית-פוליטית, מייסודם של סתיו שפיר, יונתן לוי, דנה ממן ואלון-לי גרין, שקמה כדי לפעול לשינוי השיטה הכלכלית בישראל, בהתבסס על רוח וערכי מחאת האוהלים. צוות התנועה מורכב ברובו ממתנדבים, והתרומות שהתנועה גייסה ומגייסת משמשות למימון משכורתם של שישה עובדים בשכר ואת הפעילות השוטפת של התנועה. שכר העובדים נע בין 3,000 ל-5,600 שקל, בהתאם להיקף המשרה. הפעילות השוטפת כוללת מימון של הפגנות ואירועי מחאה, פרויקט מנהיגות ארצי הקרוי "המעבדה", הכשרה וייעוץ לגרעיני פעולה בפריפריה, מאבקים משפטיים ופעילות חקיקתית והסברתית בכנסת.

כיום פועלת התנועה החברתית ממשרד שנתרם לה על ידי הנהלת דיזנגוף סנטר בתל אביב. התנועה זוכה לתרומות מאנשים פרטיים וכן מגופים כמו קרן מוריה, קרן פרידריך אברט והקרן החדשה. עד כה הצליחה התנועה לגייס תרומות והתחייבויות לתרומות בסך 510 אלף שקל. ראשי התנועה ביקשו להדגיש כי היא פועלת בשקיפות מלאה, ורשימת הקרנות שתרמו לה מופיעה במלואה באתר שלה.

התאחדות הסטודנטים: 100 אלף שקל למחאה

אחד הארגונים שפועל בשקיפות מלאה הוא המשמר החברתי, מייסודם של דניאל דור וליה ניר-גד, המפעיל מעקב שוטף בכנסת בנושאים חברתיים וכלכליים. מיום הקמת התנועה בתחילת השנה, מפרסם הגזבר שלה, אוריאל רז, באופן מפורט באתר התנועה את ההכנסות וההוצאות שלה. כך ניתן בין היתר ללמוד כי התנועה גייסה עד כה 5,000 דולר, שהתקבלו בתחילת השנה מהקרן החדשה לישראל, כשבנוסף אישרה הקרן החדשה תקציב של 25 אלף דולר ל-2012 עבור התנועה. בנוסף גייס המשמר האזרחי 8,500 שקל מתורמים קטנים, שהתקבלו באמצעות עמותת שישה צבעים, וכן צפוי הארגון לקבל תרומה מקרן מוריה בסך 20 אלף דולר, שטרם אושרה סופית.

מנכ"ל העמותה, בועז רקוץ', הוא היחיד שמרוויח משכורת במשרה מלאה, בגובה 6,000 שקל, כשכל המשכורות מחושבות על בסיס השכר החציוני במשק. למנכ"ל משולמות גם הוצאות נלוות בגובה 1,500 שקל בחודש. מקבלי משכורות נוספים בחודש האחרון היו הגזבר רז (1,448 שקל בחודש), שני גולדברג (1,448 שקל, שכר זימון לוועדות), ארן רונדל (1,448 שקל, שכר מחקר והכנה עבור המשקיפים בוועדות בכנסת), ואסתי סגל (5,220 שקל, עבור שירותי עריכת תוכן באתר התנועה). הוצאות נוספות שהיו לתנועה הן החזרי הוצאות למתנדבים (1,500 שקל ביולי) ומימון אסיפה ומסיבת עיתונאים שעלו כ-1,000 שקל.

"אני מקווה שהשקיפות שלנו תעזור לנו לגייס תרומות מאנשים נוספים", אומר רז, שחישב כי בקופת התנועה יהיו בינואר 2013 כ-16 אלף שקל, אם כל התרומות שהובטחו לה אכן יתקבלו.

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, שלוקח חלק פעיל בהנהגת המחאה, זוכה במסגרת תפקידו לשכר של כ-8,000 שקל ברוטו. ל-2012 אושר בהתאחדות תקציב של 100 אלף שקל למאבקים חברתיים, כשמרבית ההוצאות הן על אירועים שונים, הפקת שלטים, חולצות, הוצאות דפוס ותפוצת הודעות SMS. ההתאחדות אינה מגייסת כספים המיועדים באופן ישיר למחאה החברתית, ומקורות המימון העיקריים שלה הם דיווידנד שהיא מקבלת כבעלת 34% מחברת התיירות איסתא, ודמי חבר שמשלמים הסטודנטים לאגודות הסטודנטים השונות. בנוסף זוכה ההתאחדות לתקציבים עבור פרויקטים שונים, לרוב מגופים ממשלתיים, ובאחרונה גייסה 800 אלף שקל עבור פרויקט בלוד מקבוצת אי.די.בי.

דובר ההתאחדות, אייל בסון, לא הסכים לחשוף אילו גופים פרטיים נוספים תורמים השנה להתאחדות. "אנחנו פונים לעוד הרבה גופים פרטיים, ואנחנו נחשוף את שמותיהם בעתיד", אמר בסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully