וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החינוך בשבוע הספר: "עולם הספרות יהיה מגוון יותר אחרי חוק הסופרים"

רוני אפרת

14.6.2012 / 22:12

החוק להגנת הסופרים עמד במרכז דיון של ועדת החינוך בשבוע הספר. ח”כ הורוביץ: ”ספר לא מתיישן כמו שקית חלב"; חיים באר: "אפילו הסופרים המצליחים לא מתפרנסים מזה"

"אין מפלט אם אין חקיקה", כך קרא הערב (חמישי) יו"ר התאחדות המו"לים, ירון סדן, בכינוס מיוחד של ועדת החינוך והתרבות של הכנסת בשבוע הספר בתל אביב. הדיון בוועדה נסוב סביב אישור הצעת החוק להגנת הסופרים והספרות בוועדת השרים בתמיכת ראש הממשלה מוקדם יותר השבוע.

"השבוע אירע אירוע היסטורי בעולם הספרות", אמר סדן, "אנחנו זקוקים לחוק כיוון שאין כל פתרון אחר שיסדיר את המצב שנוצר בעקבות כשל השוק הנורא". לדבריו, "בשוק אין כל תחרות חופשית, שתי רשתות מנהלות מלחמה על חשבון הסופרים וההוצאות. כשמדברים על מו"לים לא מדברים על טייקון שיושב על באר נפט, אלא על אמנים ויוצרים שעמלים יום יום ולא מתעשרים מהעשייה הזו".

סדן ענה לביקורות שהתעוררו נגד החוק באמרו כי "הוצאות הספרים יתחילו להתחרות ביניהן, מו"ל שיוציא ספר של חיים באר ונדע שבאותו זמן יוצא ספר של עמוס עוז, תהיה תחרות מצידם על המחירים הקטלוגים... ככל שקוראים יותר זה טוב יותר, אך אני מטיל ספק בעובדה שמי שקונה יותר גם קורא יותר. עולם הספרות יהיה מגוון יותר אחרי חוק, גם אם לא הגענו למנוחה ולנחלה".

הסופר חיים באר העיד גם הוא על המצב הקשה של הסופרים כאשר פנה אל המחוקקים ואמר "אנחנו הסופרים, אפילו המצליחים כלכלית כמו מאיר שלו או עמוס עוז, לא מתפרנסים מהספרות שלנו, אלא מכתיבה בעיתון או לימוד באוניברסיטה. עם הכסף שאנחנו מקבלים על הספר שלנו, אנו מממנים קרן פרטית כדי לכתוב את ספר הבא שלנו. ככל שהקרן תקטן, הספר הבא יילך ויתרחק. למחוקק יש אחריות לאומית על יצירת תרבות. תאפשרו לנו לכתוב את הספרים הבאים שלנו. תחשבו על הכשרונות האדירים הצעירים, תאפשרו להם להגיע יותר מהר לספר הבא, מספר לספר הם ישתכללו".

ניצן הורוביץ. אביב חופי
"במחיר של מנת שווארמה ופחית יהיה אפשר לקנות ספר שיצא זה עתה". הורוביץ/אביב חופי

ח"כ ניצן הורוביץ, מיוזמי הצעת החוק הראשונה לפני כשלוש שנים, ציין כי ישנה עוד כברת דרך עד אישורו הסופי של החוק בכנסת: "אני מקווה שיגיע הדיון המכריע בכנסת כדי לעמוד על כמה מהדברים דוגמת ההתחשבנות בין ההוצאה לרשת. כל עוד זה לא יוסדר תישאר הבעיה בין הוצאות לרשתות שימשיכו לנצל את כוחן העצום כדי לסחוט הנחות בלתי אפשריות".

הורוביץ גם הדגיש את החשיבות שבהישארותן של חנויות עצמאיות, "בהן יהיה אפשר למצוא ספרי שירה ומחזות ויחס אישי של המוכר ללקוח". הוא גם ענה למבקרים את הצעת החוק: "לכל רואי השחורות אני אומר, החוק אינו אוסר מבצעי מכירות. מעבר לתקופת ההגנה שבהצעת חוק היא 18 חודשים, אפשר יהיה למכור כפי שהחנויות תרצנה. ספר הוא לא שקית חלב. גם ספר בן אלפיים שנה הוא רלוונטי, ספר איננו מתיישן. במחיר של מנת שווארמה ופחית יהיה אפשר לקנות ספר שיצא זה עתה. החוק יאפשר נגישות כוללת לשוק הספרים ויצור הרבה יותר ספרים שהיום לא נכתבים בגלל חוסר הפניות של הסופרים לכתיבת ספרים".

ועדת החינוך בשבוע הספר. : בן קלמר, בן קלמר
"התחום היחיד שאיננו מסובסד הוא תחום הספרים". ועדת החינוך בשבוע הספר/בן קלמר, : בן קלמר

פרופ' זהר שביט התייחסה לשוק ספרות הילדים, ואמרה כי "ילדים קוראים היום ספרות זבל ואנחנו לא יכולים לחנך אותם לספרות טובה יותר. אין לי בעיה עם זה ועם 'האח הגדול', יש לי בעיה כי ההתחלה והסוף של הקריאה מסתיימות בכך. אנחנו מאבדים את היכולת לקרוא ספרות עיון, ספרות יפה, מתורגמת ורצינית. כשמאבדים את זה אי אפשר לקרוא דברים אחרים. כשקוראים חסמבה אי אפשר לקרוא נחום גוטמן. אם לא מלמדים ילדים לקרוא והמדינה יוצאת מכל תכנית שהכניסה ספרות הביתה, אז נלך ונידרדר, ואז נלך ונעמוד ונגיד 'אוי ואבוי, איך הגענו לתוצאות כאלה בבחינות המיצב'.

"המדינה ובצדק נותנת תמיכה לכל תרבות גבוהה, שלא יכולה להתקיים בלי תמיכה, אבל התחום היחיד שאיננו מסובסד הוא תחום הספרים".

שרון רוטברד, מבעלי ההוצאה בבל, שהששתף גם הוא בדיון התלונן כי "בתור מו"ל, היום יותר גורסים ספרים מאשר קונים אותם. השוק מוצף בספרים, הספרים חוזרים למו"לים עד שמגיעים ספרים חדשים והישנים נגרסים". רוטברד שם גם הוא דגש על כך שיש להסדיר את פער התיווך כשהספר מגיע מההוצאה לרשת שמוכרת אותו. "אני האחרון שארצה שספרים יימכרו ביוקר. זה לא שהכל כלכך נדיבים בצומת ספרים, הם נדיבים על בסיס סחיטה. רוב הסנדביצים שנמכרים ברחוב אבן גבירול יותר יקרים מספרים שנמכרים בשתי הרשתות האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully