וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר על מועצת הכבלים והלוויין: היעדר פיקוח ואכיפה; ייצוג לא מאוזן ליוצרים

30.4.2012 / 16:00

בנוסף, מותח המבקר ביקורת על אי שימוש בסנקציות כלפי הפרות תוכן שיווקי מצד HOT ו-yes. ניצן חן: "בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית ותלולה במספר ובגובה הקנסות"

בדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שלישי), מותח המבקר ביקורת גם על מועצת הכבלים והלוויין, הגוף המפקח על שידורי חברת הכבלים HOT וחברת הלוויין yes, אשר שידוריהן מגיעים לכמיליון וחצי בתי אב בישראל. לאחר שבדק את פעילות המועצה מצא המבקר לנכון להעיר לה כי עליה להגביר את הפיקוח והאכיפה על החברות כאשר הן מפרות את החוק, תוך שימוש מושכל בסמכויות של המועצה - ובהן הסמכות להטיל עיצומים כספיים, לחלט ערבויות ולבטל רישיונות.

"היו"ר והמועצה לא קבעו אמות מידה וקווים מנחים שיסייעו בקבלת החלטות שמתעוררות אגב השימוש באמצעי האכיפה, בהפעלת סמכויותיהם ובהבניית שיקול דעתם בנושא", כתב המבקר, והעיר כי סוגיית הפרות החוק והטיפול בהפרות לא הוסדרה במועצה עד תום.

כך למשל כותב המבקר כי יו"ר המועצה, ניצן חן, לא הטיל על yes ו-HOT עיצום כספי בגין אי-מסירת מידע שדרש לצורך מילוי תפקידו, אף שהן לא העבירו לו מידע כמבוקש. דוגמה נוספת שמביא המבקר היא משנת 2009, אז הטיל יו"ר המועצה שני עיצומים כספיים על HOT ושני עיצומים כספיים על yes, אחד מהם בגין חריגה של ערוצי הספורט ממגבלת הזמן המותר לשידור הודעות חסות. לאחר כמה חודשים החליט היו"ר לבטל את העיצום הכספי, ואותן הפרות נעשו שוב בשנה שלאחר מכן – ועל החברות לא הוטלה אף סנקציה.

סוגיה נוספת בה מצא המבקר כשל בתפקוד המועצה היא סוגיית התוכן השיווקי. "שידור תוכן שיווקי בטלוויזיה הרב-ערוצית הוא נושא סבוך ובעל היבטים מגוונים, בעיקר מהבחינה הכלכלית, כתב המבקר. "המועצה לא פעלה להשגת נתונים על שוויין הכלכלי של הפרות בתחום זה, ככל שהדבר ניתן למדידה, ועקב כך לא היו בידיה כלים המאפשרים לבחון את מכלול ההיבטים של שידור תוכן שיווקי בטלוויזיה הרב-ערוצית".

עוד מצא המבקר כי מאז שנת 2005 פועלת המועצה בהרכב חסר של כמחצית ממספר הנציגים הנדרש בחוק, ומאז שנת 2007 ועד מועד סיום הביקורת לא כיהן במועצה נציג שלדעת שר התקשורת מייצג את האמנים והיוצרים בישראל. משנת 2008 מספרם של נציגי הציבור במועצה קטן ממספרם של עובדי המדינה, ולא נשמר היחס שנקבע בחוק התקשורת.

המבקר מצא ליקויים גם בעבודת וועדות המשנה של המועצה: על אף ההחלטה כי הוועדות יתכנסו פעמיים בחודש, ועדת משנה לענייני אכיפה צרכנית ופיקוח לא התכנסה ולו פעם אחת, וועדת המשנה לענייני הפקות מקור קיימה ישיבה אחת בלבד.

מבקר המדינה קרא לשר התקשורת להתערב בהסדרת פעילות המועצה. "לדעת משרד מבקר המדינה כדי שהמועצה תוכל למלא את ייעודה וכדי שתוכל להביא לידי ביטוי את מגוון האינטרסים בתחום השידורים, על שר התקשורת והממשלה לפעול לכך שהמועצה תפעל בהרכב הנדרש באופן שישתתפו בה נציגים של המגזרים השונים בציבור, ובכלל זה נציגי היוצרים והצרכנים", כתב בסיכום דבריו.

"כדי שהמועצה תוכל לקיים את תפקידה הרגולטורי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ולמלא כיאות את תפקידה בתחומים שהיא אחראית להם, עליה לדון בסוגיות הליבה שעל סדר יומו של ענף התקשורת המשפיעות על אסדרת שידורי הטלוויזיה. על היו"ר ועל המועצה לגבש את עמדותיהם בסוגיות אלו ולהתוות את אופן פעילותם הנדרש בנושא".

יש לציין כי בימים אלה מסיים יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ניצן חן את תפקידו, ובמשרד התקשורת החלה פעילות וועדה לאיתור מחליף עבורו. במקביל, בוחנים במשרד התקשורת מזה זמן רב את יוזמת "ברית המועצות" – יוזמה לאיחוד של מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השנייה, המפקחת על ערוצי הברודקסט.

תגובת יו"ר המועצה ניצן חן והמועצה לשידורי כבלים ולווין: "אנו מברכים על העבודה היסודית והמעמיקה של משרד מבקר המדינה בבדיקת פעילות המועצה, יו"ר המועצה ועובדי המנהלת להסדרת השידורים. רוב רובן של הערות המבקר בנוגע לשיפור הליכים, נהלים ופרוצדורות, לרבות איוש חברי מועצה חסרים, כבר יושמו בפועל או שנמצאים בשלבים מתקדמים של יישום ותיקון".

"בכל הקשור לפעילותה של המועצה בתחומי הפיקוח והאכיפה: בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית ותלולה במספר ובגובה הקנסות אשר על הגופים הנתונים לפיקוחה של המועצה, והמועצה לא היססה להפעיל יד ברזל ואכיפה אגרסיבית לטובת האינטרס הציבורי וקיום הוראות הדין. עובדות אלו באות לידי ביטוי בדו"ח המבקר, אשר החמיא למועצה וציין כי "חל שיפור ניכר בפעילות אגף הפיקוח של המועצה בשנים האחרונות, וכי מספר מכתבי הבירור, ההפרות והעיצומים שהוטלו על בעלי הרישיונות, גדל במידה ניכרת", תגובת המועצה והיו"ר.

תגובת משרד התקשורת לא התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully