וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הזיכרון: סיורים בין אנדרטאות לזכר חללי מלחמות ישראל

20.4.2012 / 10:15

ברחבי הארץ יש מצפים ואתרים רבים המציעים, לצד הטיול בטבע, ערך מוסף של זיכרון והנצחה לחללי מערכות ישראל. לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות, הנה כמה מסלולים

הסמיכות בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לחגיגות העצמאות של המדינה מהווה עדות מתמשכת לעובדה שתקומת המדינה קשורה בנפשם של רבים שנפלו בהגנה על המדינה. רבים מנצלים את יום העצמאות לטייל ברחבי הארץ וליהנות מנופיה הקסומים, וניתן גם להכיר תודה לנופלים שבזכותם המדינה חוגגת 64 שנות עצמאות. ברחבי הארץ ישנם מסלולי טיול, מצפים ואתרים שמציעים, לצד הטיול בטבע, גם ערך מוסף של זיכרון והנצחה לחללי מערכות ישראל. לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות, להלן מספר מסלולים מומלצים:

מצפור לזכרו של אסף סיבוני ז"ל

אנדרטה לזכרו של אסף סיבוני. דורון הורוביץ, ספק 500
אנדרטה לזכרו של אסף סיבוני/ספק 500, דורון הורוביץ

סיור זה, במצפור קק"ל באזור ניר עם, ניתן לבצע רגלית, באופניים או ברכב. המסלול מתחיל ב"מוזיאון המים וביטחון הנגב" בקיבוץ ניר עם, ממנו ממשיכים בדרך עפר למאגר ניר עם ולמצפור ע"ש נביה מרעי ולאנדרטת "חץ שחור".

אסף, אחד מ-73 חללי "אסון המסוקים", נולד ב-1976 בקיבוץ ניר עם. אסף, בן בכור, אהב מגיל צעיר לעבוד עם סבו בענף עדר הבקר, ובילה שעות ארוכות עם העדר במרעה בגבעות שסביב הקיבוץ. הוא עסק בספורט, ואף נמנה עם קבוצת הכדורסל "הפועל שער הנגב". אסף שירת בפלחה"ן נח"ל, ובעת שהותו במוצב "דלעת" בלבנון שימש כרב-סמל פלוגתי, והצטיין ביחס אבהי וחברי לפיקודיו. בערב ה-4 בפברואר 1997 אירע האסון בו התנגשו שני מסוקי יסעור, ובו מצאו את מותם 73 לוחמים שעשו דרכם לפעילות מבצעית בלבנון. אסף הובא למנוחת עולמים בחלקה הצבאית בבית העלמין בקיבוץ ניר עם.

הגעה: הבאים מצפון - נסיעה דרומה בכביש מספר 4 עד צומת יד מרדכי, שם פונים שמאלה, מזרחה לכביש 34 לכיוון שדרות. לאחר כ-8 ק"מ פנייה ימינה לקבוץ ניר עם. חולפים על פני שער הכניסה לקיבוץ ופונים דרומה עד שמזהים בריכת מים עגולה ושער ברזל כחול - זהו "מוזיאון המים וביטחון הנגב". משם ממשיכים למאגר ניר עם וממנו למצפור אסף סיבוני.
משך הסיור: כ-3 שעות.

אנדרטת שיירת ניצנים

אנדרטה לזכר שיירת ניצנים. אבי ששון, ספק 500
אנדרטה לזכר שיירת ניצנים/ספק 500, אבי ששון

השם ניצנים נקשר אצל אנשי תיירות ביחס לחוף המקסים ואתרי הטיול באזור, אך הפעם ההצעה היא להוביל את המטייל לאתר זיכרון הקשור במאבק ההישרדות של קיבוץ ניצנים בתש"ח, ושאינו זוכה לתשומת לב מספקת. מדובר באנדרטת שיירת ניצנים הניצבת מזרחית לקיבוץ ניצנים, במחצית הדרך בין הקיבוץ לצומת הודיה, מול הכניסה למחנה חסה, בצד כביש 232. האתר חבוי מעיני הנוסעים בדרכים הסמוכות, שכן מדובר בכביש שולי לכאורה, אך יחד עם זה מהווה זיכרון נוסף לאירועים הקשים שעברו על הקיבוץ המבודד במלחמת העצמאות.

ב-21 במרץ 1948 נסע כוח קטן בשני משוריינים במשימת ליווי משאית שיצאה מניצנים לרחובות. ליד מחנה חסה הותקפה השיירה, ובמשך שש שעות ניהלו הלוחמים קרב עיקש כשהם נצורים במשוריין. בקרב זה נהרגו ארבעה לוחמים. האנדרטה לזכרם חוסה תחת עץ אקליפטוס עבות.

הגעה ומסלול: ניתן להתחיל את הסיור בכניסה לבית ספר שדה שקמים וסיור באתרי קיבוץ ניצנים הישן, כולל חזיון אורקולי. משם יוצאים חזרה לכביש 4, פונים בצומת לכיוון קיבוץ ניצנים בכביש 232. בקיבוץ ניתן לבקר באתר ההנצחה המספר גם את סיפורם של הנופלים. לאחר מכן שבים לכביש 232 ונוסעים מזרחה לכיוון גבעה 69 לפי השילוט, שסיפורה כרוך גם הוא בקרבות נגד הפולש המצרי. שבים לכביש וממשיכים בו מזרחה לכיוון אנדרטת שיירת ניצנים. למעוניינים, ניתן לצאת דרך כביש 3 לאתרי מורשת נוספים באזור, נגבה, ג'וליס, עיבדיס ועוד.
משך הסיור כשלוש שעות.

אנדרטת "האלון הבודד", לזכר מתיישבי גוש-עציון ולוחמי תש"ח

אנדרטת האלון. ישראל גלון, ספק 500
אנדרטת האלון/ספק 500, ישראל גלון

האלון הבודד נמצא בגוש עציון, בסמוך לאלון שבות, וגילו כ- 500 שנה. הוא אחד העצים המפורסמים ביותר בהיסטוריה הציונית של עם ישראל בארצו, עליו גדלו רבים תוך כמיהה מתמדת לשוב אליו. בסמוך לעץ מצויה אנדרטת הזיכרון לנופלים בקרבות על גוש עציון.

העץ מרשים בממדיו: גובהו כעשרה מטרים, קוטר צמרתו כעשרה מטרים, והיקף גזעו שלושה מטרים וחצי. גזעו מפוצל לשניים, ובשנות ה-80 הוא עבר שיקום ומילוי בבטון לחיזוק הגזע. בקרבתו יש סלעים, שעליהם סיפור הגוש והנצחות ליישובי הגוש. בכניסה לאתר נבנתה מסלעה, המאפשרת התכנסות של קבוצות, ולאחרונה הותקן בסמוך לעץ רמקול, אשר בהפעלתו ניתן להאזין לסיפורו של גוש עציון במלחמת השחרור. לאחר נפילת הגוש ניתן היה לראות את העץ מתצפיות שונות מאזור ירושלים, מה שחיזק את הגעגועים והכמיהה לגוש.

הגעה: מגוש עציון בכביש 367 פונים לכיוון אלון שבות. העץ נמצא בסמוך לאלון שבות, בכביש המוליך מאלון שבות לראש צורים בצד מערב של הכביש, בסמוך לבית הספר האזורי.

"יער הבנים" של תנועת המושבים ביער עזריקם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוכנית אנדרטת "יער הבנים" ביער עזריקם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוך רגשי כבוד והערכה עמוקים לבנים ולבנות שנפלו בשירותם הצבאי בזרועות הביטחון, במשטרה ובמשמר הגבול, מקימה בימים אלו תנועת המושבים ביער עזריקם שבפאתי מושב עזריקם במישור החוף הדרומי אתר הנצחה לחללי ההתיישבות הכפרית.

האדריכל נחום גיל-בר תכנן את אתר ההנצחה על גבעה ביער מבוגר, בו העצים נותנים אור וצל באופן המדמה את חייהם של המשפחות השכולות ובעיצוב ייחודי המדגיש את הקשר לאדמה ולנוף, כיאות לבני ההתיישבות הכפרית.

הפרויקט טרם הושלם במלואו, ובעתיד מתוכננים להיות מוקמים לצדי הגבעה קירות אבנים גדולות ועליהן שמות החללים. בין הקירות מתוכננים פתחים מהם ניתן יהיה להשקיף על הנוף מסביב. על פסגת הגבעה יוקם מבנה שיכיל פרטים על כל חלל, כמו גם ספרות על מורשת קרב.

כיום ניתן לבקר ולטייל ביער עזריקם, שנטיעתו החלה כבר בשנת 1962, ולהתרשם מאלף דונם משטחי היער שניטעו עצי אקליפטוס, אורן וברוש. לאחרונה ניטעו גם עצי בוסתן כמו שקמה, תות ותאנה, ומהמקום תצפית יפה של מחצבות עזריקם. היער מציע פינת חמד שקטה וירוקה במרכז הארץ. בין העצים ורכסי הכורכר משתרעים שדות חקלאיים, מטעים ופרדסים ובתחום היער פועל בחודשי הקיץ מחנה של תנועת הנוער בני המושבים. השילוב של עצים בוגרים וחדשים גם יחד הוא ממאפייניו הייחודיים של המקום, ומהווה סמל לקשר הבין דורי שבין הנופלים וזכרם לדור ההמשך של בני המושבים.

הגעה: יער עזריקם נמצא בסמוך למושב עזריקם על כביש 3703. אפשר להגיע אליו מכביש מס' 4: בצומת גן יבנה פונים מזרחה לכיוון קריית מלאכי. מקריית מלאכי יש לפנות מערבה לכיוון המושבים אורות ובאר טוביה.

סייעו בהכנת הכתבה ד"ר אבי ששון מהחוג ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית אשקלון, וישראל גלון, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully