וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר איל מגד על פרשת גינטר גראס: "אלי ישי הוא בור, גזען וחשוך"

רוני אפרת

8.4.2012 / 13:30

סופרים ישראליים תוקפים את שר הפנים על שאסר את כניסתו של גינטר גראס לישראל. רונית מטלון: "הוא ראש של אספסוף שואג"

החלטתו הלא שגרתית של שר הפנים אלי ישי להכריז על גינטר גראס, זוכה פרס נובל לספרות כ"אישיות בלתי רצויה", גררה תגובות שונות בעולם הספרות הישראלי, ששוחחו עם וואלה! תרבות והגיבו הן לדבריו של גראס, שכינה את ישראל "סכנה לשלום העולמי" והן למהלך של ישי.

"אני מציע לוותר כל עניין גראס המשוגע, זה לא שווה", אומר הסופר א. ב. יהושע. "שישי יבהיר אם ייתן הוראה לשוטר בשדה התעופה שלא להכניסו לארץ, וברגע שיגיד את זה, יהיה אפשר להגיב. אני חושב שכל העסק מוגזם ביותר, ונותן יותר מדי כבוד לגראס ולשטויות שהוא אמר. התגובה על כך היא למטה מכבודה של ישראל, בגרמניה הוא קיבל כבר מקלחות קרות, וזה מה שבאמת חשוב לו. מה הצורך לעשות עניין מדברים חסרי טעם וחסרי הגיון? ישראל הולכת להשמיד אירן? זו פנטזיה קולנית וסנילית. אין צורך לעצור אותו בשדה התעופה, או לעשות מזה עניין בינלאומי מיותר".

הסופרת רונית מטלון, לעומת זאת, מאמינה שדבריו של גראס אכן מזיקים מבחינה פוליטית. "בין אם נעשים בשורות קצוצות של כאילו-שירה, ההתלהמויות האלה הן אנטי פוליטיות במהותן, ומזיקות לדרך שגראס עצמו חושב שהוא מצדד בה", היא אומרת. "הוא מחזק בעם שלנו, הנפלא, את אווירת הנרדפות והקורבנות ומשיג את המטרה ההפוכה. אנשי רוח בעולם מערבבים ביקורת מוצדקת לחלוטין כלפי ישראל עם התלהמות זרה שהיא לא אקט פוליטי. כך הביקורת מנטרלת את עצמה, מעוררת בנימה אנטישמית מסוימת, ועל זה יש להצטער".

אלי ישי על גינטר גראס: זו זכות לשלול את כניסתו לישראל

הסופר הגרמני גינטר גראס, 2006. AP
אמירות בעייתיות, אבל לא כאלו שבגינן שווה להתנהג כך. גינטר גראס/AP

באשר לדבריו של ישי, מטלון מאמינה כי כל התייחסות באשר היא תהיה פתטית. "האספסוף שואג, וישי בראש של האספסוף", אומרת מטלון. "אנחנו לא עושים ניתוח סמיוטי לאוהדים באצטדיון של בית"ר ירושלים, ולכן גם לזה אין מה להתייחס. שישים את גראס על המרמרה, שיטביע אותו בים – הכל קשקוש, התלהמות ריקה. איזו ביקורת ישי מוכן לשמוע? ממתי לאלי ישי היה יחס לתרבות? הוא שמע את שמו של גראס אי פעם? יש פוליטיקאים, שהטקסטים שהם מפיקים הם מעבר לטוב ולרע. אין לזה בשר".

"זהו כבוד להיות מוכרז כפרסונה נון גראטה על ידי אלי ישי", אומר הסופר איל מגד. "הוא בחיים לא קרא מלה של גראס, אין לו מושג מי זה, הוא לא שמע על 'תוף הפח'. הוא בור, גזען ואיש חשוך. בושה למדינת ישראל שהוא שר פנים בממשלה. ראש הממשלה צריך לפטר אותו אחרי האקט הגזעני והפרימיטיבי הזה, הנובע מבורות". גם מגד איננו מתפעל משירו של גראס, אך מאמין כי יש סופרים אשר תפוקתם לאורך השנים מזכה אותם מחרם. "הוא אחד הסופרים החשובים של המאה העשרים והמאה ה-21, בושה למדינה כזו, 'עם הספר', שיש לה שר פנים שמעז לנקוט בצעד כזה. במדינה בה מכהן שר פנים כזה, גם אני פרסונה נון גראטה".

א ב יהושוע בארוע לכבוד הרב מנחם פרומן, פברואר 2011. נמרוד סונדרס
פשוט תרדו מזה. א.ב יהושע/נמרוד סונדרס

גם הסופר אלון חילו מאמין כי מדובר בצעד טפשי. "הגבלות של חופש תנועה הן מעשה לא דמוקרטי, לא משנה כמה הדעות של גראס מרגיזות אותנו. על אף שאינני תומך בדעתו, הוא בהחלט עלה על נושא שצריך לדבר עליו. אמנם הדרך בוטה והדמות בעייתית, אך לסגור חופש תנועה זה צעד מאד חמור ממדינה
שמתיימרת להיות דמוקרטית".

מלשכתו של השר ישי נמסר בתגובה לדברים: "תיאורו של אדם כאיש תרבות וספר איננו מקנה לו כרטיס חופשי, לאמירותיו, דעותיו ונסיעותיו. אך לבושו של אדם במדי אס. אס בהחלט יכול להצר צעדיו, ובמדינת היהודים אף למנוע נוכחותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully