וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: תעריף החשמל יתייקר בחודש הבא ב-6.6%

איתי טרילניק

29.1.2012 / 1:44

תעריף הבסיס יעלה עד סוף 2014 ב-13.4%, בשל המחסור בגז ויוקר התחליפים. במסגרת ההסדר עם האוצר, תחוייב חברת החשמל לבצע צעדי התייעלות שיחסכו 400 מיליון שקל בשנה

בתום חודשים של התדיינויות, יוצאת פריסת ייקור החשמל לשימוע ציבורי - וזה צפוי להתחיל בתוך כחודש בעליית התעריף ב-6.6%. כפי שפורסם ב-TheMarker, יעלה תעריף החשמל בשלוש השנים הקרובות ב-13.4%. זאת, על רקע המחסור בגז, וההוצאות הגבוהות של חברת החשמל ברכש מזוט וסולר כתחליף. על פי המסמך שפורסם, שיעור הייקור אמור היה להיות כ- 31%, אך בסיוע הממשלה הושגה הפחתה בו.

הדיונים על תעריף החשמל נמשכים מזה מספר שבועות, על רקע הזינוק בעלויות ייצור החשמל מחד, והרצון להימנע מייקור חד בתעריפים מאידך. עלויות השימוש בסולר ומזוט, במקום הגז הטבעי, מוערכות על ידי רשות החשמל בסכום של 5.7 מיליארד שקל בסה"כ: 1.6 מיליארד שקל בשנת 2011, ו-4.1 מיליארד שקל בשנת 2012. בשנת 2013 עתיד להתקבל גז טבעי באמצעות המצוף לקליטת גז נוזלי מיובא, ובהמשך גם ממאגר תמר. על מנת לרסן את ההתייקרות, צוותים משותפים לחברת החשמל, רשות החשמל, משרד האוצר ומשרד האנרגיה והמים קיימו דיונים בנושא הפחתת הייקור ופריסתו על פני כמה שנים.

חברת חשמל. David Silverman, GettyImages
על פי המסמך שפורסם, שיעור הייקור אמור היה להיות כ- 31%, אך בסיוע הממשלה הושגה הפחתה בו/GettyImages, David Silverman

הרשות פירסמה שורת תכתובות שניהלו יו"ר הרשות, אורית פרקש-הכהן עם מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן. בסיכומן, הוחלט כי בשנת 2012 יעלה תעריף החשמל ב- 6.6%, בשנת 2013 ב- 2.6% נוספים, וב- 2014 בעוד 3.7%. על פי הרשות, ההתייקרות ב- 2014 נובעת ברובה מעלות התקנת סולקנים בתחנות הפחמיות - המפחיתים את פליטת המזהמים מארובות. רק בתום התקופה, לאחר החזר ההוצאות העודפות על הדלקים, תתאפשר הוזלת התעריפים בשנית.

משרד האוצר מצדו הסכים להאריך את הפטור, בשיעור 88%, על הבלו ברכש סולר, שחודש לאחרונה עד סוף אפריל בלבד. כמו כן, רשות המיסים תאפשר לחברה פריסה של תשלומי המע"מ, ואילו רשות החברות דחתה בשנה את חובת חברת החשמל לדווח לפי תקן IFRS, כך שזו תחול רק משנת 2015.

נוסף על כך, תעניק המדינה ערבויות בסך כ- 3 מיליארד שקל לגיוס שאליו תצא חברת החשמל עד חודש יולי הקרוב. זאת, בתנאי שתהיה זו הנפקה ציבורית של אג"ח – בכפוף להכנת תשקיף. מדובר בגיוס נוסף על ההנפקה שמתכננת חברת החשמל לבצע במשלך השבועות הקרובים בחו"ל, בהיקף כחצי מיליארד דולר. תנאי הנפקה זו יובאו היום לאישור הקבינט החברתי-כלכלי. זאת, לאחר שהחברה נכשלה בהרחבת סדרת "חשמל 22" לפני כחודשיים - בשל העדר ערבויות מספיקות לטעמם של המשקיעים.

רשות החשמל קבעה כי החברה תחוייב להקים חשבון דלקים ייעודי, בפיקוח הרשות. לחשבון זה יופקדו הכספים שתגייס החברה בשוק ההון בערבות המדינה, וכן החלק היחסי מהייקור בתעריף, המיועד לכיסוי רכש הדלקים החליפיים לגז הטבעי. באופן זה, הכספים ישמשו אך ורק לרכישת הדלקים החלופיים לגז הטבע, ולא להוצאות אחרות.

במסגרת ההסדר, תחוייב חברת החשמל לבצע צעדי התייעלות שיחסכו 400 מיליון שקל בשנה. בנוסף, תחוייב החברה לשחרר באופן מיידי 550 מיליון שקל מקרן חיצונית, הצוברת את הטבות העובדים כגון חשמל חינם, שי לחג, וכו'. קרן זו, בה נצברו עד היום יותר משני מיליארד שקל, מבטיחה לעובדים ולגמלאים את ההטבות גם במקרה של חגדלות פירעון מצד חברת החשמל. במסמך נקבע כי בהמשך ישוחררו כל הכספים הנותרים מהקרן, על פי מתווה שתקבע המדינה. עם זאת, לא צויינו לוחות זמנים לשחרור שאר הכספים.

במסמך לשימוע ציינה עוד הרשות כי תקבע מנגנונים מיוחדים, על מנת להטיל חלק מן העלויות על לקוחות יצרני החשמל הפרטיים, הצפויים להחל לפעול לקראת סוף 2013, על מנת שימשיכו לשאת בכיסוי העלויות העודפות של חברת החשמל בשנת 2012, גם לאחר שיתחילו לרכוש חשמל באופן פרטי.

מרשות המחשמל נמסר כי "הצעת ההחלטה שפורסמה לשימוע היא תוצאה של עבודה מאומצת בחודשים האחרונים של צוות רשות החשמל, תוך שיתוף פעולה וסיוע מלא של שר האוצר ואנשי משרדו", וכי כי "במסגרת המתווה נדרשת גם חברת החשמל לתרומה משמעותית מצדה כתנאי לסיוע הממשלתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully