וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס: " צעדים חריפים נגד שלמה מעוז"

אורן מג'ר ונועם בר

11.1.2012 / 15:30

בכנס ספיר ירה הכלכלן הראשי של אקסלנס לכל הכיוונים: הקיבוצים - שודדי קרקעות, בנק לאומי - של לבנים, הרוסים - חוצפנים ועוד. "אולי ימצא את עצמו בקרוב בחוץ"

"מדובר בהתבטאות גסה ואומללה שאין הדעת סובלת. אקסלנס מתנצלת ומתנערת מאמירות אלו ומתכוונת לנקוט בצעדים חריפים בנושא" - כך הגיבו בצהריים באקסלנס נשואה לדברים שאמר בצהריים שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, בכנס במכללת ספיר.

גורמים המקורבים לאקסלנס אמרו ל-TheMarker כי "שלמה מעוז לא ייזכה לגיבוי ולא ייהנה משום הנחות על התבטאויותיו המזעזעות. יכול להיות שבתוך זמן קצר הוא ימצא את עצמו בחוץ".

"בשנות החמישים החברה היתה שוויונית, היתה עלייה גדולה. אבל האם זה היה באמת ככה? זו היתה חברה שוויונית בעיני אשכנזים, והחוצפה נמשכת - למשל, נפוטיזם בבית המשפט העליון. היתה תקופה, שכדי להתקדם באוניברסיטאות היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת. היה צריך ללכת דרך פרוטקציה כדי לקבל תפקיד. לנסוע לחו?ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו הונגרית", אמר מעוז.

עוד אמר מעוז: "הקרקעות של ארץ ישראל נשדדו על ידי הקיבוצים והמושבים. עד היום בנים ממשיכים מקבלים קרקע - והם בראש המחנה. קיבלו מים במחיר נמוך. אפילו בסביון משק חקלאי נהנה מזה. ממש חקלאי - יש שם לולים עדיין".

"אותה החברה הלבנה שולטת - בנק לאומי הוא בנק של הלבנים. רק הלבנים יכולים להתמנות שם לתפקידים. הלכתי לוועדה שלא הזמינה אותי. שלחתי מכתב עם עורך דין. מצאו אותי כשיר אבל סגרו את הדלת השנייה. הוועדה היתה כולה אשכנזים. הלכתי לבית המשפט העליון - גם כולם היו אשכנזים. הוצאתי על זה 27 אלף שקל. מזל שיש לי כסף כי אני עובד בשוק ההון", סיפר.

"דרך מפעל הפיס, החוצפנים מזרימים כסף לבתי ספר יעודיים בשכונות היוקרתיות. כשאני הייתי באוצר בתור היועץ של יצחק מודעי, עשיתי המון רפורמות בשנתיים. אמרתי להם שיש לנו תקציבים. אגף התקציבים מתנהל כחברה מונוליטית: רוסייה אחת ומזרחי אחד. במשטר דמוקרטי, אגף תקציבים צריך לייצג את כל החברה ולא רק חלק ממנה. אין לכם סיכוי להיכנס לשם כל עוד זה ככה".

מעוז המשיך ואמר: "מי הפגין בשדרות רוטשילד? הסטודנטים שמשלמים 12 אלף שקל בשנה. זה הוגן שבמכללות משלמים 40 אלף שקל בשנה? לסטודנטים במכללות לא היה זמן להפגין כי הם הלכו לעבוד. זה לא צדק חברתי".

"אבותיהם של המפגינים הם אותה אוכלוסיה. בחברה הקפיטליסטית שנכנסנו אליה, היתרון היחסי המסוים של האוכלוסיה הוותיקה הלך ונשחק. פתאום יש מכללות ואנשים יודעים דעת. לא חשוב מה המוצא שלהם - גם אם לא היו שכנים שלהם בווילנה, היכולת מדברת".

"נקודה שנייה היא העלייה הרוסית. פתאום באו רוסים חצופים. כמעט מיליון התחילו ללכת ולהתקדם. התחלנו לרוץ אחריהם והם לא שיחקו את המשחק של האליטה הישנה והשאירו את הבנים שלה מאחור".

"הפיצויים שהיו מגרמניה, נשחקו בדור השלישי. פתאום אין יתרון לקבלת רנטה. יש מזרחים, יש רוסים ויש תעשיית היי-טק שהולכת רק לפי יכולות. פתאום נוצר משבר אדיר. לכן, מבחינת מדינות שהתחילו לצמוח חזק לפי ה-OECD, אתה יודע איפה גדל אי השוויון בשנים האחרונות? סקנדינביה וישראל. במדינה שצומחת, גדל גם האי שוויון. איפה דווקא היה גידול בשוויון? פורטוגל ויוון - ואתם יודעים מה קורה להם כרגע".

"אדם שנולד בריא ולא עובד לא צריך לסבסד אותו"

מעוז הזכיר גם את ויקי כנפו: "כשהיא הפגינה, מישהו התייחס אליה? כשהיפלו בנות מזרחיות בבית ספר תל אביבי, הלבנה התערבה? לא. רק שזה הגיע לכיס של הלבנים בתל אביב, הם התחילו לצעוק. המסכנים האמיתיים הם אלו שפינו בכוח. אני רוצה לראות שמישהו ישבור את הראש של האשכנזים בשדרות רוטשילד. אני ברחתי כשהרביצו. המזרחי מכה את המזרחים בהוראת השלטון הלבן, שעדיין שולט. ואת מי מינו לוועדת טרכנטרבג? תראו את התחכום. בנק ישראל שם את האנשים שלו והשיג את המטרה - להעלות את המסים. עכשיו הוא גאה שהצליח לעשות מניפולציה ולהכניס את החלומות דרך טרכטנברג, מדיניות תקציבית כרצונו. המהומות של שדרות רוטשילד, עזרו לו להעביר מדיניות שרצה בה נגד דעתו של ראש הממשלה".

"אדם שנולד בריא ולא עובד לא צריך לסבסד אותו. יש קבוצות שלא עובדות. לעומת זאת פגעו בערביות, לא עוזרים לפריפריה ולא לאתיופים. הפריפריה היא מושג. לא מקום".

דפני ליף, שנכחה באולם, הגיבה: ?חבל שזה השיח במדינה. אני צריכה להתנצל בתור סטודנטית שלומדת באוניברסיטה ומשלמת פחות? השאלה שלי היא איך יוצאים מהשיח הזה, זאת החרדה הגדולה שלי. מתחילת המחאה נוצר שיח חדש, במטרה לא לעוות את המציאות כפי שהיתה עד היום, אלא לחלק בצורה צודקת את המשאבים. איך אפשר להתקדם קדימה בשיח ולא לדבר בהפרד ומשול?.

מעוז השיב לה ואמר: ?אני לא אהבתי את זה שהתמקמת בשדרות רוטשילד. הייתי מעדיף שהמחאה תתחיל בשכונת התקווה - איפה שיש פועלים זרים שאי אפשר לחיות. או בבאר שבע. זה מה שחורה לי בהפגנות שלכם. לא נגעתם בבעיות של הקבוצות שלא עובדות ושל עוד קבוצה - אבל אני לא אגיד את שמה, כי פעם אחרונה שאמרתי באו חבר'ה מאלעד ועשו לי פנצ?ר באוטו".

ד?ר טלי רגב, חברת ועדת טרכטנברג ומרצה במכללה שנכחה באולם, לא הגיבה לדבריו אודות ועדת טרכטנברג ומסרה בתגובה ל-TheMarker כי "אינה מסכימה עם הדברים".

לאחר חילופי הדברים, אמרה ליף ל-TheMarker: "צר לי מאוד ששלמה מעוז רואה את המחאה המדהימה הזו שנוגעת ל-99% מהציבור כמחאה סקטוריאלית עדתית. צר לי שהוא לא רואה שבשיח הזה הוא משאיר את מדיניות הפרד ומשול של ממשלות ישראל ובכך משמר את הפערים. האוהל היה אמור להיות בכיכר הבימה שעברה שיפוץ בהמון כסף בעוד שבתור סטודנטים עבדנו בשתי עבודות.

"שדרת רטשילד היא השדרה הכי יקרה בארץ ולכן נבחרה. התפיסה של מעוז עדיין מבוססת על שיח ישן של אשכנזים מול מזרחים. הוא גם ניסה לדבר על שינוי בשיח של נשים מול גברים אבל עדיין על הבמה היה רוב גברי ואל האישה שעל הבמה התייחסו בפטרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully