וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפני אילו אתגרים עומדת ממשלת ספרד החדשה?

21.11.2011 / 11:24

מפלגת העם ניצחה בבחירות בספרד ברוב גדול יחסית. כעת תעמוד ההנהגה החדשה בפני המשימה הקשה - להציל את כלכלת המדינה. מול התנגדות פעילי המחאה תפעל הממשלה להעברת רפורמות

על ההנהגה החדשה בספרד לפעול במהירות על מנת להשיב למדינה את אמון המשקיעים, יום לאחר הבחירות בהן נפלה הממשלה הסוציאליסטית, לפי אנליסטים.

לקראת סיום ספירת הקולות, נראה שספרד בחרה במפלגה העממית שלה ברוב גדול, שיעניק לממשלה החדשה תמיכה רחבה ומרחב פעולה להתמודדות עם המשבר. "נפסיק להיות חלק מהבעיה, ונהפוך לחלק מהפתרון", אמר יו"ר מפלגת העם, מריאנו ראחוי.

מריאנו ראחוי חוגג את נצחון מפלגתו, "מפלגת העם", בבחירות לפרלמנט של ספרד, 20 בנובמבר 2011. רויטרס
"נפסיק להיות חלק מהבעיה, ונהפוך לחלק מהפתרון", אמר יו"ר מפלגת העם, מריאנו ראחוי/רויטרס

לפי תוצאות ראשוניות, זכתה המפלגה השמרנית ב-43% מהקולות, בעוד שהמפלגה הסוציאליסטית זכתה ב-29%. גם אם מדובר בפער קטן יותר מהצפוי, עדיין יש בו כדי להעניק לראחוי רוב מוחלט בפרלמנט. בזמן שבכמה אזורים במדריד חגגו, שבו מאות מפעילי המחאה הספרדית לכיכר פוארטה דל סול וקראו וקראו קריאות נגד מפלגת העם, נגד פאשיזם ונגד הקפיטליזם. הפעילים תלו בובות קשורות מהצוואר של ראחוי ושל פוליטיקאים אחרים בכיכר, וצעקו: "הם לא מייצגים אותנו".

הממשלה הסוציאליסטית בספרד היא החמישית ליפול מבין 5 המדינות עתירות החובות (PIIGS) באירופה. ראשונה הייתה ממשלת אירלנד, בעקבותיה נפלו גם ממשלות פורטוגל, יוון ואיטליה - וכעת גם ספרד.

ביוון, בה החלה בשבוע שעבר לפעול ממשלת אחדות טכנוקרטית, מאבקים פוליטיים כבר הראו כי ראש הממשלה החדש, לוקס פפדמוס, עשוי להתקשות להעביר את חקיקת הצנע הדרושה ליוון על מנת לזכות בסיוע אירופי. אנטוניס סמרס, שהיה יו"ר האופוזיציה וכעת יושב בממשלת האחדות כראש אחת מ-3 המפלגות החברות בה, אמר כי אינו מוכן לחתום על הצהרה לפיה יתמוך בכל צעדי הצנע. פפדמוס צפוי להיפגש היום עם נשיא הנציבות האירופית, ג'וזה מנואל בארוסו ועם ראש קבוצת שרי האוצר של גוש היורו, ז'אן-קלוד יונקר.

באיטליה, בה נכנס לתפקיד ראש הממשלה בשבוע שעבר מריו מונטי, שני בתי הפרלמנט אישרו את מינויו, אך נראה כי הדרך לאישור חבילת צנע עשויה להיות ארוכה יותר, כאשר פוליטיקאים לא היו מעוניינים להיות חלק מהממשלה הטכנוקרטית של מונטי והסתייגו מאישור גורף לתוכניותיו.

אלפי מפגינים כנגד הקפיטליזם ובעד שינוי גלובלי בפוארטה דל סול במדריד כחלק מהפגנות ה-15 באוקטובר, 2011. Susana Vera, רויטרס
פעילי המחאה בספרד מחו נגד הממשלה החדשה./רויטרס, Susana Vera

עלויות ההלוואה של ספרד ואיטליה הגיעו לרמות שאינן בנות קיימא בשבוע שעבר - מעל 7% - עד להתערבותו של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) שרכש אג"ח ממשלתיות בשוק המשני במאמץ להוריד את התשואות. המהלך לא עודד את שוקי המניות, בהם רבים מעריכים כי פתרון זה הוא קצר טווח בלבד.

מפלגת העם שאפה להשיג רוב מוחלט (מעל 50%) בפרלמנט והינה קרובה ליעד זה. אנליסטים קיבלו את התוצאה בברכה, והבהירו כי על ראחוי, שיושבע רק בדצמבר, יהיה לפעול במהרה ליצירת מהפך כלכלי במדינה בה שיעור האבטלה גבוה מ-20% כבר למעלה משנה.

"זה עשוי להרגיע את השווקים, אך עד שהממשלה החדשה לא תדווח מה בכוונתה לעשות, דבר לא ישתנה", אמר האנליסט אנחל לבורדה מחברת המחקר הספרדית פונקס. ניקולס לופז, ראש מחלקת המחקר בחברת ההשקעות M&G ואלורס, אמר כי על הממשלה להשיק מהלכים משכנעים. "עד ליישום מהלכים אלה, על הבנק המרכזי של אירופה יהיה להמשיך לרכוש אג"ח כפי שהוא עושה באחרונה, על מנת לשמר את האמון בשוק האג"ח", אמר לופז.

  • עוד באותו נושא:
  • ספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully