וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

52% מהניגשים לבחינת עורכי הדין נכשלו

הילה רז ונורית רוט

9.11.2011 / 17:14

יותר ממחצית מ-1,995 הנבחנים במבחני לשכת עורכי הדין שנערכו לפני שבועיים נכשלו בה. הלשכה: "הישגי הלומדים במכללות נמוכים מאלה שלמדו באוניברסיטה"

אחוז העוברים את מבחני לשכת עורכי הדין שנערכו לפני כשבוע עומד על 48% מכלל הנבחנים - כך עולה מנתונים רשמיים שפירסמה היום (רביעי) לשכת עורכי הדין. לבחינה ניגשו 1,995 נבחנים.

מבחן לשכת עורכי הדין מורכב מ-100 שאלות אמריקאיות ב-5 פרקים. כדי לעבור אותו, יש לקבל ציון 65 ומעלה או לענות נכונה על 60% מהשאלות בכל אחד מחמשת הפרקים של המבחן.

הלשכה מסבירה את אחוז העוברים הנמוך ברקע האקדמי של הנבחנים, ולמעשה מפנה אצבע מאשימה מפורשת לבתי הספר למשפטים שבמכללות. בהודעת הלשכה נכתב כי "ככלל, הישגיהם של הנבחנים בחלק מהמכללות ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל נמוכים בהרבה ביחס להישגיהם של בוגרי האוניברסיטאות. גם נתון זה הביא לירידה באחוז העוברים במועד זה". לפי נתוני הלשכה, 1,635 מתוך כלל 1,995 הנבחנים, שמהווים כ-82% מכלל הנבחנים במועד זה, הם בוגרי מכללות או כאלו שלמדו בחו"ל.

המתמחים רוצים להוציא את הבחינות מהלשכה

בעקבות פרסום הנתונים מסר מטה המאבק של המתמחים: "מעניין שדווקא בעת פרסום התוצאות בוחרת הלשכה להתמקד בפילוחים לא רלוונטיים של בוגרי אוניברסיטאות ומכללות על מנת להימנע מלעמוד מול התוצאות המבישות, המעידות כי חובה להוציא את בחינות ההסמכה מידי הלשכה".

מוקדם יותר היום הפגינו המתמחים מחוץ למשרדי לשכת עורכי הדין בת"א. המתמחים נשאו שלטים בהם כתבו: "מי שלא רוצה אותנו - לא יבחן אותנו"; לא נשתוק עו"ד"; "יו"ר ועדת הבחינות אסתר דודקביץ תסתכלי לנו בעיניים - את פתרת את הבחינות?"; "בחינת נובמבר לא בחנה ידע משפטי", ועוד. המתמחים הציבו את מבחן הלשכה האחרון לצד כיסא ודרשו מיו"ר הלשכה עו"ד דורון ברזילי לבוא ולהיבחן ולראות האם יעבור את הבחינה. לטענת המתמחים, ברזילי שהה בזמן ההפגנה בבניין הלשכה , אך סירב לרדת ולשוחח עם המתמחים המפגינים.


עורכי דיןהמתמחים מכנים את בחינות הסמכה "נבזיות, קשות וקנטרניות". הם קוראים להוציא את הבחינות מידי לשכת עורכי הדין - על מנת ליצור את ההפרדה שהכרחית לטעמם בין היותה של הלשכה "גוף מסמיך ומכשיר כאחד" - דבר היוצר לדבריהם ניגוד אינטרסים מובהק של הלשכה.

הלשכה הודיעה בנוסף שוועדת הבחינות פסלה ארבע שאלות בעקבות השגות שהוגשו. בשבוע שחלף מאז הבחינה הגישו הנבחנים עשרות השגות על שאלות מהמבחן בניסיון לפסול כמה שיותר שאלות ולהביא לשיפור תוצאותיהם. במקביל, במסגרת צעדי המחאה, שלחו שלשום המתמחים מכתב לראש הממשלה, שר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון, ראש הלשכה ויו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, שבו הם מציינים: "נלין, נאבק, נפגין ולא נשקוט על העובדה שמדינת ישראל באמצעות לשכת עורכי הדין פוגעת בחופש העיסוק שלנו, באמצעות הכלי הפשוט, הזול והזמין ביותר העומד לרשותה - מבחן הלשכה בכתב".

עוד קוראים המתמחים במכתבם: "די לעוול. זו לא אשמתנו שהשוק מוצף. זו לא אשמתנו שהמדינה לא השכילה להסדיר את רישיונות העיסוק בעריכת דין. לא מגיע לנו שישימו לנו רגל רגע לפני תום המסע. רוצים להסדיר את התחום? הקשו את תנאי הכניסה לפקולטות, עצרו את הקבלה לכמה שנים, הקשו את התנאים לקבלה להתמחות".

לטענת המתמחים, מבחני הלשכה הם "משחק זיכרון" ומהווים כלי לסנן את הכניסה לשורות המקצוע על ידי: "צמצום מספר עורכי הדין באמצעות שאלות בלתי אפשריות, קשות, נבזיות, קנטרניות ומערערות ביטחון". באשר לוועדת הבחינות טוענים המתמחים כי "לא יושבים שם מומחים בניסוח שאלות רב ברירה, אלא קומץ משפטנים שאיננו יודעים מי הם על פי איזה קריטריונים נבחרו, מטעם מי ובשל איזו אג'נדה".

המתמחים מבקשים לכנס ועדה ציבורית בלתי תלויה שתקבע כיצד יתקבל אדם ללשכה, מתוך ראייה עתידית של המקצוע ותוך שימת לב לתנאי השוק כיום, ואשר יהיו בידיה סמכויות להמליץ המלצות בנושא. בנוסף, המתמחים מבקשים כי ציון העובר בבחינה הנוכחית יעמוד על 60 ולא 65, מתוך "הכרה בחריגותה, קשיותה, אי סבירותה ובשל אחוז הנכשלים הגבוה והציון הממוצע הנמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully