וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: הממשלה לא העבירה כספים לדיור הציבורי

צבי זרחיה

30.10.2011 / 12:28

ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי מאות מליוני שקלים שהיו מיועדים למימוש פתרונות דיור ציבורי לזכאים לא הועברו למשרד השיכון. חלק מהכסף הועבר לסוכנות היהודית

מאות מיליוני שקלים שיועדו למימוש פתרונות דיור לזכאי משרד הבינוי והשיכון לא הועברו ליעדם, ואלפי דירות בדיור הציבורי שנועדו למכירה לזכאים נמכרו בשוק החופשי - כך עולה ממסמך שכתב איתי פידלמן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו).

לוי-אבקסיס קבלה נגד אי יישומן של החלטות ממשלה מ-1999, שלפיהן כלל ההכנסות המתקבלות ממכירת הדירות הציבוריות יועברו עם קבלתן, ומתוכן סכום ההכנסות (בניכוי הוצאות) המתקבלות ממכירת הדירות ייועד למימון פתרונות דיור קבע או פתרונות דיור לטווח ארוך לזכאים לדיור ציבורי.

מנתוני משרד הבינוי והשיכון עולה כי ההכנסות ממכירת דירות הדיור הציבורי בשנים 1999-2010 הסתכמו ב-2.75 מיליארד שקל - מתוכן 1.54 מיליארד שקל הועברו למשרד הבינוי והשיכון, ו-1.08 מיליארד שקל הועברו לסוכנות היהודית בעקבות הסכם שנחתם בין משרד האוצר לסוכנות.

680 מיליון שקל מתוך הסכום שהועבר למשרד השיכון, הוקצו לפרויקטים בתחום השיכון, ובהם רכישת דירות ב-205 מיליון שקל, שהם 7.5% מהתקבולים בגין מכירת דירות; 187 מיליון שקל הועברו לשתי חברות ממשלתיות-עירוניות, חלמיש ופרזות; 438 מיליון שקל הועברו למשרד האוצר; ויתרת הסכום, כ-237 מיליון שקל, נכנסה לקופת משרד הבינוי והשיכון.

עוד עולה מהמסמך כי בתקציב למימוש פתרונות לזכאים נכללת סלילת כביש גישה למעלה אדומים והשתתפות בבניית מוסדות ציבור והשלמת פיתוח של בנייה כפרית.

כמו כן עולה כי חסרות יותר מ-2,000 דירות לזכאי הדיור הציבורי. ביולי 2011 היו כ-2,340 משקי בית ברשימת הממתינים, ובמלאי יש רק 313 דירות שאינן מאוכלסות.

מתברר כי אין בידי משרד השיכון והבינוי נתונים על משך ההמתנה הממוצע לדירה בדיור ציבורי, וגם מתברר שיש הבדל בין נתוני המשרד לנתוני החברות המשכנות על מכירת הדירות. לפי משרד הבינוי והשיכון, מ-1999 ועד אוגוסט 2011 נמכרו כ-37,500 דירות - 33,400 דירות במבצעי המכר ו-4,100 שלא במבצעים.

מתוך הדירות שלא נמכרו במבצעי המכר, כ-2,160 נמכרו בשוק החופשי לכל מרבה במחיר. לעומת זאת, מנתוני חמש חברות משכנות, בין 1999 ל-2011 נמכרו 34,610 דירות - 32,228 במבצעי המכר ו-2,382 דירות במכירה ישירה לכל המרבה במחיר, ולא לזכאי המשרד.

הפער בין שתי הגרסאות הוא כ-3,000 דירות. לא כל החברות המשכנות נכללות בנתונים אלה, וגם לא מכירת הדירות ב-2011, ואולם נראה כי אלה אינם מסבירים את הפער הניכר בנתונים.

לוי-אבקסיס אמרה: "זהו פשע חברתי, ואני דורשת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבדוק את המחדלים ותגלה את האחראים. אנחנו נמצאים בקטסטרופה שרק מתעצמת. מצד אחד המדינה הפסיקה לבנות, ומצד שני היא לא מממשת את החלטותיה ואת הכספים שנועדו לבנייה ציבורית. יש לעצור ולתת דין וחשבון.

"לא ייתכן כי משרד האוצר יתעלם ויבטל החלטות ממשלה ויתנהג כגוף עצמאי, ימיר את הכסף הייעודי לדיור הציבורי ויסב אותו למקומות לא ידועים - כל זאת על חשבון האוכלוסייה החלשה ביותר שלה נועדו הכספים האלה", הוסיפה לוי-אבקסיס. "כיצד כסף המיועד לזכאים לדיור הציבורי נעלם ומתאדה כלא היה, ללא כתובת ובאין מפריע או שואל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully