וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "מערכת הביטחון חורגת ב-20 מיליארד שקל"

רם עוזרי

4.10.2011 / 11:46

בפורום ראשי המשק של אוניברסיטת חיפה שמתכנס בתל אביב אמר שר האוצר כי אין מדובר על קיצוץ במערכת הביטחון כי אם על החזרתה למתווה ברודט מימנו היא חורגת

"מערכת הביטחון חורגת ב-20 מיליארד שקל מהמתווה שנקבע לה במסגרת ועדת ברודט וצריך יהיה להחזיר אותה למתווה", אמר היום שר האוצר יובל שטייניץ, בפורום ראשי המשק של אוניברסיטת חיפה שמתכנס בתל אביב."לא מדובר על קיצוץ, אלא רק תיקון של החריגות שמבצעת המערכת ב-4 השנים האחרונות מעבר למה שסוכם", אמר.

"החזרת המערכת למתווה, היא לא רק מושכלת אלא מתבקשת", המשיך שטייניץ: "דו"ח ברודט קבע דבר חסר תקדים - תוספת של 100 מיליארד שקל לביטחון בעשור הקרוב. חלק בא מהסכם חדש עם ארה"ב, חלק יגיע מהתייעלות והשאר מתקציב המדינה".

"העיקרון בברודט היה שהתוספת האדירה הזו כוללת את הכל. מעבר אליה לא יהיו שום תקציבים נוספים. לא על איומים חדשים ולא על מערכות חדשות. נקבע בדו"ח כי מערכת הביטחון, תסתדר עם התקציב הזה", הוסיף.

שר האוצר הסביר כי עוד במסגרת ברודט, נקבע שהתקציב לביטחון ייפרץ רק בשני מקרים: מלחמה כוללת במזרח התיכון או במקרה של משבר כלכלי חמור מאין כמותו. במידה ותהיה ירידה לצמיחה שלילית לנפש (מתחת ל-2% צמיחה בתמ"ג), יהיה קיצוץ במערכת הביטחון. "מלחמה כוללת לא היתה לנו, אבל צמיחה שלילית בהחלט היתה", ציין שטייניץ.

"למרות זאת", אמר שר האוצר, "מאז דו"ח ברודט ועד היום תקציב שנקבע בדו"ח נפרץ פעמים רבות ויצר חריגה אדירה של מערכת הביטחון. יאמר לזכותו של שר הביטחון, שהוא הצליח להוציא תקציבים אדירים לטובת מערכת הביטחון", ציין שטייניץ לגבי אהוד ברק, שלדבריו הוא שר הביטחון היקר ביותר שהיה למדינת ישראל אי פעם.

"המערכת קיבלה תוספת של 2.5 מיליארד שקל על עופרת יצוקה. בסוף 2009 היא קיבלה עוד 1.5 מיליארד שקל. גדר הגבול מול מצרים זיכתה את המערכת ל-700 מיליון שקל נוספים", פירט שטייניץ, "וזה רק מה שאני יכול לדבר עליו", הוסיף.

"אם נפרוץ את מסגרות התקציב - ניפול תוך מספר חודשים"

באשר למסקנות ועדת הריכוזיות וועדת טרכטנברג, אמר שטייניץ, כי הציבור לא ער למלוא המשמעות של מסקנות הועדות. "יישום מסקנות הועדות יביאו לתיקון עצום בכלכלה ובחברה הישראלית". בין השאר, אומר שטייניץ, יישום מהסקנות יביא להקטנת הפערים בין עובדים חזקים ועובדים חלשים, לירידה ביוקר המחיה.

לדוגמה, אמר שטייניץ, התכנית להוספת נקודות זיכוי, תוספת מס הכנסה שלילי, חוק חינוך חינם מגיל 3 והארכת יום הלימודים, מסתכמים באלפיים שקל לחודש לזוג עם שני ילדים שמרויח 11 אלף שקל נטו. הכל כמובן בהנחה שההמלצות יאושרו וייושמו במלואן.

"אין לי ספק שהממשלה לא תחמיץ את ההזדמנות לחולל את השינוי הזה. זו לא פעם ראשונה שלקח לנו יותר מישיבה אחת כדי לגבש רוב, אבל מכיוון שהמהלך כל כך מתבקש שאין לי ספק שבשבוע הבא התיקון יאושר", אמר שטייניץ.

בנוגע למצב הכלכלה העולמית, שטייניץ לא חזר מעודד מועידת קרן המטבע. "המדינות נכנסות היום לגל השני של המשבר עם הלשון בחוץ. הן לא יכולות לשפוך מאות מיליארדי דולרים נוספים לשוק. מדינות המערב כבר ירו את כל התחמושת".

וגם מה שכבר נעשה, נכשל, לדברי שטייניץ. "תכניות ההרחבה הכמותית היו במידה רבה הנשמה מלאכותית של הכלכלה. כשהפסיקו אותן התגלה דבר אחד: לא הצליחו להחזיר את ההשקעה בכלכלה הריאלית למרות ההזרמות הממשלתיות האדירות. לכן, לא היתרגם לצמיחה וליצירת מקומות עבודה".

"הירידה ביצוא של ישראל מתחילה להדאיג אותי", אמר שטייניץ על רקע נתוני הירידה בהיקפי היצוא של ישראל ופתיחת גירעון מסחרי. "התחלנו מהלך של הסטת יצוא ממדינות המערב לשווקים המתעוררים. הצלחנו בזה. העלנו את שיעור היצוא מ-33% ל-40% להודו, סין ודרום אמריקה, יש פה כבר מגמה".

"המשבר החוזר לא רק מאיים עלינו הוא מאיים עלינו בגדול", סיכם שטייניץ, "אם ההאטה תימשך ישראל תיפגע בכל הפרמטרים. לכן, הדיבורים על פריצת התקציב בימים אלה הם חסרי אחריות. אם נשנה באופן דרמטי את התנהגותנו ונפרוץ את מסגרות התקציב- ניפול תוך מספר חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully